Inlägg från: Anonym (BUP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BUP)

Min son dödade...

Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:03:41 följande:

Jag tycker att pappan gör helt rätt i som kontaktar BUP

Dom bör kunna komma fram till bakomliggande orsak till varför pojken tog ut hamstern ur buren utan att fråga innan.

Samt bör kunna komma fram till om pojkens reaktion berodde på oro för sig själv eller oro för familjen.

Ska man ta alla barn som gör saker utan att fråga först till BUP lär de inte hinna hjälpa dem som verkligen behöver det...
  • Anonym (BUP)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:17:33 följande:

Nja...

Jag tänkte mer utifrån att komma fram till om hans reaktion berodde på oro för sig själv att få skäll eller om det berodde på oro för familjen (empati)

Jag tänker så här: ingen av de två reaktionerna hade varit onormala. Om barnet slentrianmässigt skulle mosa små pälsdjur och rycka benen av flugor - då, men först då, hade jag tagit med det till BUP.
  • Anonym (BUP)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:25:01 följande:

Att kunna känna empati för levande ting är väldigt viktigt för att kunna fungera ihop med andra.

BUP kan säkert hjälpa till att reda om pojkens reaktion efter att ha trampat ihjäl hamstern berodde på oro för att få skäll eller om den berodde på oro för familjen som mist hamstern.

Håller helt med dig om att empati är mycket viktigt flr alla att kunna känna, men att börja psykologiska utredningar på grund av något som hänt en gång är att ta i för mycket. Om barnet däremot visar likgiltighet inför andra (djur och människor) är det säkerligen befogat. Men inte efter en gång. Då skulle man behöva utreda varenda unge (och vuxen) som i ett ögonblick gör något överilat som skadar någon/något annat. Man behöver inte vara psykiskt onormal för att man en gång gör någon illa.
  • Anonym (BUP)

Tänker mig in i situationen att jag jobbar på BUP. Skyndar mellan dem som väntar på att få hjälp under dagen. Har precis träffat en flicka med PTSD efter krigsupplevelser och ska om en timme möta en pojke som är suicidal. Däremellan ska jag träffa Kalle med föräldrar. Ber dem komma in, slå sig ned och frågar vad jag kan hjälpa dem med. "Jo, äh, det är så att Kalle släppte ut en hamster och fick hjärnsläpp när han inte visste hur han skulle stoppa den, så han trampade på den och den dog. Vi tror han är psykopat - kan ni utreda honom" . "Jomenvisst, det låter väldigt allvarligt. Vi sätter in alla resurser här! Ska bara avboka killen med självmordstankar, tösen med ätstörning och han som slår sina syskon varje dag, så tar jag itu med detta direkt!"

Suck.

• Anonym (BUP)
    Anonym (F) skrev 2016-06-27 21:50:30 följande:

Förstår du inte själv att det är lättare att råka ha ihjäl en hamster än en kanin? Vad fan är det för FEL på folk i den här tråden. Ge er för helvete! Det är INGEN som sagt att det är ok att plåga ihjäl djur. Och det är inte heller det som har hänt om man läser ts. Olyckor med smådjur händer hela tiden. Det är en risk att ha smådjur tillsammans med små barn. Det är troligen ett stort trauma för ts unge att ha gjort det han gjort. Han behöver knappast ett gäng bödlar till vuxna som sitter och skriker bup och empatilös. Skärp er!

Svar på tråden Min son dödade...