Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Min son dödade...

Anonym (anna) skrev 2016-06-26 14:56:58 följande:

Svårt att säga om du ska oroa dig eller ej TS. Det som oroar mig mer är att pappan uppenbarligen ser något avvikande i sonen som du inte ser. Sen om han har rätt i att det är ADHD eller ej, det är irrelevant. Hade det bara handlat om denna incident så hade jag nog inte gjort en grej av det, men eftersom det är detta i kombination med pappans misstankar är det kanske en bra idé med en utredning. 

Sen är det väldigt svårt att avgöra om ett barn är ledsen pga att de har empati för djuret, eller om de är ledsna för att situationen blev besvärlig för dom själva. Därför är det nog bra om en professionell gör en bedömning. 

I så fall skulle jag oroat mig mer för pappan som skickar iväg sitt barn med ADHD vind för våg utan tillsyn.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (anna) skrev 2016-06-26 19:45:49 följande:
    Han vet inte om barnet har ADHD eller ej. Och oavsett vilket så kan man inte hålla koll på barnet 24/7, diagnos eller inte diagnos. 
    Misstänker man ADHD om nu pappan gör det så håller man självklart koll. Har också barn med diagnos som vi haft stenkoll på alt vetat om att kompisens föräldrar har koll om han är där. Det kallas föräldraansvar.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 12:06:32 följande:
    Det går att hjälpa en 5åring med "verktyg" att hantera impulsinfall på ett någorlunda sätt.

Det är där som BUP ofta kan spela en viktig roll.
    BUP behöver inte hjälpa 5 åringar som beter sig som just "djurovana" 5 åringar gör.
  • Anonym (Liv)

Med tanke på hur överbelastade Bup är och att barn som vill ta livet av sig själva och slå in huvudet på andra i ren frustration (fått veta att pappan sitter i fängelse) inte ens får en tid på BUP så känns det som ett skämt att boka en tid för något sånt här. Ovanstående exempel läste jag så sent om som i morse.

• Anonym (Liv)
    Anonym (Jessie) skrev 2016-06-27 12:47:08 följande:
    Håller med dig om att BUP är ett krav.

Att ts inte vågar lämna honom ensam med hundarna förstärker ju bara det.
    Man skall inte lämna 5 åringar ensamna med hundar.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-06-27 22:28:35 följande:

Känns ju definitivt som en troll-tråd...

En femåring måste nog stampa rätt så rejält på en hamster för att det ska komma blod ur den. Men är det just det ungen har gjort, så är det ju otroligt oroväckande och empatilöst gjort. Jag hade i så fall aldrig lämnat den ungen ensam med något djur igen.

En hamster är liten och ömtålig, räcker med ett litet feltramp så är den mosad
  • Anonym (Liv)
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-06-27 22:32:46 följande:

Visserligen, men jag känner till (stora) vuxna som trampat ihjäl en ngt större gnagare utan att ens märka det, så... Inte trovärdigt. Så vida inte barnet stampat som satan på den stackars hamstern förstås.

Med tanke på att han var rädd är det ju inte helt omöjligt att det var lite "tryck" i trampet.
  • Anonym (Liv)

Googlar man på "trampade ihjäl hamster" får man upp hur många träffar som helst. Verkar vara ganska vanligt att de trampas ihjäl av misstag.

• Anonym (Liv)
    Henkstar skrev 2016-06-28 00:51:35 följande:
    En annan ledtråd som tyder på det... är att hamsterelendet dog?! :)
    Tryck i trampet blir det om man av rädslantex trampar till eller bara går helt vanligt och lägger tyngden på den foten man belastar. En hamster är som sagt ömtålig.
Svar på tråden Min son dödade...