Inlägg från: Anonym (jjj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jjj)

Min son dödade...

Då måste skriva ålder på barnet för att man ska kunna svara alls!

• Anonym (jjj)

Det är nästan beklämmande att så många skriver om "onormalt", "empatistörning" och psykologkontakt.

Det tar tid för empatin att utvecklas helt i hjärnan, faktum är att det är ett av de områden som utvecklas sist. Barn, precis som vuxna, kan vara elaka utan att det är något onormalt.

Jag minns när jag var i ungefär samma ålder och vi barn på gården satt och hackade ihjäl ett mindre djur (typ nyckelpiga) bara för att vi ville få leka begravning. Jag är helt normal idag!

Det låter ju lite som att sonen ville avvärja en olycka (hamstern försvinner och han får skulden / den skadar honom eller sakerna) eller liknande. Instinktivt trampar han till på den. Ungefär som många gör med en spindel på golvet.

Tror inte att ordet "empatistörning" är relevant. Kanske har han bara inte lärt sig att det är en social skillnad på att döda små eller stora djur, husdjur eller vilt / jaktbyten?

• Anonym (jjj)
    EnGladPingvin skrev 2016-06-26 14:13:35 följande:

Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är srtor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.

Allvarligt och onormalt är inte samma sak. Det är helt normalt att man som förälder får hantera någon eller några allvarliga händelser under barnens uppväxt.
  • Anonym (jjj)

Det kommer många åsikter i tråden och jag undrar om en del av förvirringen beror på att många ser något större djur framför sig, för då blir det ju en annan sak.

En mindre guldhamster från vanlig djuraffär är inte stor och den dödas direkt om man trampar till, det behövs verkligen inget hårt tramp. Den är bara snäppet större än en vanlig skogsmus, ungefär.

Det är många som blandar ihop hamster och marsvin, och sitter en del här och ser ett marsvin framför sig blir bilden så klart en annan.

• Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:17:33 följande:
    Nja...

Jag tänkte mer utifrån att komma fram till om hans reaktion berodde på oro för sig själv att få skäll eller om det berodde på oro för familjen (empati)
    Du måste bara skämta. . !

Nej, det behövs inget BUP till det, det låter skrämmande att det finns folk som tycker det. Det är helt normalt att ibland göra saker på grund av oro för sig själv, det gäller barn och vuxna.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:25:01 följande:
    Att kunna känna empati för levande ting är väldigt viktigt för att kunna fungera ihop med andra.

BUP kan säkert hjälpa till att reda om pojkens reaktion efter att ha trampat ihjäl hamstern berodde på oro för att få skäll eller om den berodde på oro för familjen som mist hamstern.
    Jag försäkrar dig att hade jag varit hemma hos en vän och råkat trampa ihjäl familjens hamster hade mina tankar varit mer inriktade på deras reaktion mot mig "shit, vad ska de säga nu", än på hamstern som var död. . .

Jag är helt normal i min empatiska förmåga. Du överdriver och övertolkar på ett osunt sätt.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:39:33 följande:
    Det kan som det redan har påtalats i tråden vara som så att pappan har märkt saker hos pojken (som ts inte har märkt) som gör att utredning hos BUP är befogat.

BUP är inget som bör vara förenat med rädsla,utan som en hjälp för barn att "hitta verktyg" för att kunna fungera i vardagen rent praktiskt och med andra.
    Det där är rena spekulationer och ganska fånigt.

Vi måste ju diskutera efter det som faktiskt står, inte en massa spekulationer. Pappan kan lika gärna vara lika skitnödig som en del i tråden här och sitta och tro en massa.

Det är inte konstigt att överdiagnostiseringen av psykiska diagnoser hos barn är så stor när det finns folk som sitter och resonerar som vissa i tråden här. Jag tycker bara synd om barnen.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 10:50:42 följande:
    Det är så talande att du bara sitter där och reagerar negativt på det jag skriver utan att ha minsta lilla motargument eller något att komma med.

• Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:09:36 följande:
    Jag hade under min uppväxt ett antal hamstrar,och jag vet just därför att det krävs lite iskallhet för att trampa ihjäl en hamster.

Dels för att hamstrar är snabba.

Men även för att dom inte är så bräckliga som man kan tro (speciellt inte för ett barn så ungt som 5 år)
    Och jag har faktiskt haft hamsteruppfödning under flera år och därmed haft hundratals.

Det krävs ingen "iskallhet". Råkar man trampa just över huvudet tar det inte ens en sekund. Ungefär som en råttfälla - pang, para.
  • Anonym (jjj)
    Anonym (Ina) skrev 2016-06-27 11:26:55 följande:
    Som väl är så tror jag inte ett dugg på denna tråd, men jag försöker ändå att svara utifrån som den vore sann.

Jo,det krävs viss iskallhet för att trampa ihjäl en hamster.

Främst eftersom att hamstrar är snabba djur,som i regel springer iväg så fort dom får chansen.

En sak är om man av ren olyckshändelse råkar tappa hamstern i golvet så att den slår ihjäl sig.
    Just snabbheten var nog just det som gav honom lite panik och stressade till ett förhastat beslut. Precis som det beskrivs i TS. 

Eller vad såg du framför dig?
  • Anonym (jjj)
    Anonym (BUP är ett måste) skrev 2016-06-27 21:00:51 följande:
    Öh så det är okej att döda en hamster enligt dig men inte en kanin, eller hur stora respektive små djur går det bra att trampa ihjäl enligt dig?

En hamster är ju en hel handflata full, en guldhamster lite större. Men hamstrar är då tydligen okej att plåga till döds?
    Jag fick läsa ditt inlägg gång på gång och fattar ändå inte kopplingen till det jag skrev. Hur tänkte du? Eller citerade du fel?

Allt jag sa var att en hamster är liten och det krävs praktiskt taget inget våld alls för att råka döda den. Ett vanligt steg räcker gott.

Hade det å andra sidan varit en kanin hade mer våld behövts och då hade pojken fått agera annorlunda = risken för att det var ett felaktigt paniksteg / feltramp är minimal om det varit en kanin.

Nu kan det mycket väl ha varit just ett misstag.

Hur i hela friden kan du få det till att jag skulle ha påstått att "det är okej att plåga ihjäl mindre djur". . . ?

Jag tappar hoppet om mänskligheten fullständigt på det här forumet.

PS: En hamster behöver verkligen inte vara stor som en (vuxen) handflata.
  • Anonym (jjj)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-28 01:30:28 följande:

Jag tycker absolut en utredning på bup är på sin plats. Så hoppas jag ni inte lämnar sonen själv, inte ens för fem minuter. Han ska ha konstant tillsyn.

Du förnekar dig inte!

Visst ser du diagnoser var du än går?

Det behövs absolut ingen utredning hos BUP för det här!!
  • Anonym (jjj)

När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på en sak!

Det är mest kvinnor som skriver på FL. Många tycks anse att "vojne, vojne. Grabben måste till psykolog, det är viktigt, viktigt och allvar allvar. . . "

Undra om den här tron på att allt är så viktigt, viktigt och allvar allvar hänger ihop med kvinnors ökande tendens till psykisk ohälsa i samhället. Allt är SÅ viktigt, och det hänger på MIG!!!!

Inte konstigt att man "blir utbränd" och mår som en pythonorm om man tror att minsta händelse är allvar, allvar och måste utredas och att det kan vara något fel på barnet. . . ..

Chilla. . . .det är lugnt. . . Njut av solskenet. . .

• Anonym (jjj)
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 02:22:13 följande:
    Okej!

Nu kan jag bara tala för mig själv :

Jag reagerar på att pojken ens utan lov tog upp hamstern från buren för att klappa.

Jag reagerar även på den viss form av beslutsamhet som infann sig hos pojken när hamstern sedan befann sig på golvet (att trampa ihjäl en hamster är inte så lätt som man kan tro för en 5åring som dels troligen inte väger särskilt mycket, men även troligtvis har ganska så små fötter)

Men jag tror att BUP kan hjälpa till med verktyg åt pojken, så att det ej händer igen.
    Chilla!!!!!!

En hamster dör som ingenting!

Du ser spöken på ljusan dag!

img03.deviantart.net/7e9b/i/2010/126/3/e/hamster_in_a_hand_by_marivel87.jpg
  • Anonym (jjj)
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 02:26:46 följande:
    Haha!!

Du kom inte på ett ord som motargument, utan du såg bara att jag sa emot dig och det tyckte du inte om. .  .

Så patetiskt. . .
    Så pekoralt. . .
  • Anonym (jjj)
    Anonym (thea) skrev 2016-06-28 02:33:38 följande:
    Lite komiskt tragiskt är det måste jag säga att det är att du har suttit Väääldigt många timmar i tråden nu och försvarat denna grabb, som rimligtvis bör få ta konsekvenserna av sina handlingar.

Det handlar inte enbart om denna grabbs känslor /mående utan det handlar även om familjens känslor (som har tagit detta på ett bra sätt visserligen)
    Eftersom argumenten tog slut för länge sedan väntande jag bara på att personangreppen skulle börja ta över. . . och där gjorde de det. Synd för dig att det inte fanns någonting annat än just att jag varit med nästan från trådens början att slänga fram. . .

Tror du att folk som följer en viss tråd sitter klistrade non-stop? När jag följer en tråd (eller andra former av debatter) loggar jag in med ett par timmars mellanrum under en dag eller två och läser kommentarer på mina inlägg och svarar. Jag kan omöjligt vara ensam om det eftersom diskussioner på nätet inte sällan varar en eller två dagar med samma person.
Svar på tråden Min son dödade...