Min son dödade...
Då måste skriva ålder på barnet för att man ska kunna svara alls!
Då måste skriva ålder på barnet för att man ska kunna svara alls!
Det är nästan beklämmande att så många skriver om "onormalt", "empatistörning" och psykologkontakt.
Det tar tid för empatin att utvecklas helt i hjärnan, faktum är att det är ett av de områden som utvecklas sist. Barn, precis som vuxna, kan vara elaka utan att det är något onormalt.
Jag minns när jag var i ungefär samma ålder och vi barn på gården satt och hackade ihjäl ett mindre djur (typ nyckelpiga) bara för att vi ville få leka begravning. Jag är helt normal idag!
Det låter ju lite som att sonen ville avvärja en olycka (hamstern försvinner och han får skulden / den skadar honom eller sakerna) eller liknande. Instinktivt trampar han till på den. Ungefär som många gör med en spindel på golvet.
Tror inte att ordet "empatistörning" är relevant. Kanske har han bara inte lärt sig att det är en social skillnad på att döda små eller stora djur, husdjur eller vilt / jaktbyten?
Jag tycker det är beklämmande, för att inte säga skrämmande, att så många så lättsamt viftar bort det som en olycka som kan hända vem som helst. Det är inte normalt för en 5-åring att trampa ihjäl en hamster, sin kompis husdjur. Det är srtor skillnad på det och att mosa en insekt. Kanske är BUP överdrivet (om det är det enda som inträffat), men det är absolut något allvarligt och jag hade varit rejält bekymrad om jag var TS.
Det kommer många åsikter i tråden och jag undrar om en del av förvirringen beror på att många ser något större djur framför sig, för då blir det ju en annan sak.
En mindre guldhamster från vanlig djuraffär är inte stor och den dödas direkt om man trampar till, det behövs verkligen inget hårt tramp. Den är bara snäppet större än en vanlig skogsmus, ungefär.
Det är många som blandar ihop hamster och marsvin, och sitter en del här och ser ett marsvin framför sig blir bilden så klart en annan.
Jag tycker absolut en utredning på bup är på sin plats. Så hoppas jag ni inte lämnar sonen själv, inte ens för fem minuter. Han ska ha konstant tillsyn.
När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på en sak!
Det är mest kvinnor som skriver på FL. Många tycks anse att "vojne, vojne. Grabben måste till psykolog, det är viktigt, viktigt och allvar allvar. . . "
Undra om den här tron på att allt är så viktigt, viktigt och allvar allvar hänger ihop med kvinnors ökande tendens till psykisk ohälsa i samhället. Allt är SÅ viktigt, och det hänger på MIG!!!!
Inte konstigt att man "blir utbränd" och mår som en pythonorm om man tror att minsta händelse är allvar, allvar och måste utredas och att det kan vara något fel på barnet. . . ..
Chilla. . . .det är lugnt. . . Njut av solskenet. . .