Anonym (Ensam mamma) skrev 2016-06-26 19:19:30 följande:
Hej TS!
Jag har ensam vårdnad om min son. Jag lämnade mannen ifråga mitt i graviditeten, pga att han var en skitstövel. Däremot var jag tydlig från början med att han såklart skulle ha umgänge med sin son.
När sen barnet var fött blev det inte så. Han hämnades på mig, genom att inte träffa sin son, för att jag hade lämnat honom..
I alla fall. Hade många samtal med familjenheten ang detta. Han kom inte på några möten. Jag skrev att han var fadern, samt önskade ensam vårdnad. De var väldigt tydliga med att om han skulle ha umgänge, var det på mina villkor, då barnet var så litet. Han skulle anpassa sig efter mig i början. Jag skulle även alltid vara med, alternativt någon annan. När han sen 7 månader senare ville träffa barnet, gällde exakt samma sak. Då han tyckte att jag var en idiot, som sa att någon måste vara med och att det inte skulle vara jag, så sket han sonika i det. Nu har det gått tre år och han har fortfarande inte träffat sin son, förutom dagen då han föddes. Skulle han komma nu och vill träffa honom, gäller exakt samma sak. Jag kan inte neka umgänge, men det är på mina och barnets villkor, samt att någon annan måste vara med. Däremot söker jag absolut inte aktivt umgänge med fadern, då JAG anser att han är olämplig på alla sätt och vis, vilket förstås kan se illa ut för dem som inte är insatta i vår relation. Vill min son sen ha kontakt med sin pappa, kommer jag aldrig hindra det.
Du skriver ingenting om vad han har gjort eller om han VILL ha umgänge med barnet. Vill han det kan du aldrig neka honom, om det inte skulle vara så att han är totalt olämplig som fader, vilket du då måste bevisa.
Här har vi en klassiker hur det kan gå, hur ett barn växer upp utan en förälder, hur samarbete ser ut, kan hända att mannen inte klarar av att bli ut dömd som förälder, "Du måste ha soc med dig ifall du ska vara med din son en timme", du får absolut inte träffa han med mig, och absolut inte utan någon från soc som bevakar umgänge, men på dagis lämnar du 8 timmar utan problem, lämnar fast barnet skriker och gråter första gångerna, inskolning är inskolning säger du då, men ska pappan träffa 1 timme måste soc vara närvarande.
Exakt så här förskjuter en mamma en pappa ur barnets liv och säger att det är "bara" hans fel.