• Anonym (A)

Måste min nyfödda träffa sin far? När?

Du kan uppge honom som far, men du har fortfarande ensam vårdnad. Om du inte vill ha kontakt med honom och dessutom har starka skäl att inte vilja ha honom i din närhet, går det att se till att han får träffa barnet med en kontaktperson i början.

Du har dock ingen skyldighet att träffa honom direkt efter förlossningen. Du kan ju vänta lite innan du skriver på faderskapspapper, vilket ger dig lite andrum.

• Anonym (A)

Ta hand om dig själv första tiden. Se till att ha en stödperson med när han träffar barnet i början, så du slipper vara ensam med honom om du inte mår bra av det.

Tror du pappan är intresserad av sitt barn och kommer vilja vara med ett spädbarn eller är risken att han bara kommer vilja jäklas?

• Anonym (A)

Det han utsatte dig för var psykisk misshandel, och jag förstår att du inte vill ha någon kontakt med honom.

Problemet med ett litet barn är att han får möjlighet att fortsätta sin psykiska misshandel av dig. Han kan kräva delad vårdnad, göra diverse anmälningar etc. och dyka upp regelbundet och säga att han vill ha umgänge med sitt barn.

Det blir också svårt att dölja var du bor.

Om du inte vill bo i den stad där han bor borde du flytta snart. När han väl har ett regelbundet umgänge kan han vägra dig att flytta med barnet, och kan därmed fortsätta att kontrollera dig.

Om han dessutom växt upp i en sekt är det knappast lämpligt att hans föräldrar har någon större kontakt med barnet.

Han kanske kan bli en bra pappa, men mår du dåligt p.g.a. att pappan fortsätter sin psykiska misshandel av dig kan du få svårt att bli en bra mamma åt barnet.

Kontakta eventuellt en kvinnojour för att få råd och tips.

Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?