Jag vill FLYTTA hemifrån !!??
Det är något som inte stämmer med det du berättar, så jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag ger dig vidare råd. Du är alltså 19 och uppbär full aktivitetsersättning? För att få 100% aktivitetsersättning så krävs det att man har en såpass allvarlig sjukdom, skada eller funktionsnedsättning att man är utdömd från att kunna ha något som helst arbete under minst ett års tid. Hur kommer det sig att du fått hel aktivitetsersättning så tidigt i livet och redan innan du kommit ut på arbetsmarknaden och kunnat arbetsträna, etc? Du nämner dessutom att det varit aktuellt med god man och att du fortfarande går kvar i gymnasiet, vilket också låter väldigt märkligt i sammanhanget.
Kan det vara så att du har någon form av autismspektrumstörning eller annan neuropsykiatrisk diagnos? Det låter nästan så, eller som att du har någon form av begåvningshandikapp som kräver extra stöd. Har du t ex någon diagnos som går under LSS så kan du få hjälp att flytta hemifrån.
Det känns väldigt oroande att du är i stånd att köpa en bostadsrätt när du har så uppenbara problem med att ta ansvar, samt hantera din ekonomi. Jag förstår att det känns frustrerande att bo kvar hemma, men det du håller på med är inte bara en fruktansvärt omoget, utan även något som potentiellt kan förstöra din framtid. Genom en så ogenomtänkt och desperat quick fix-lösning så riskerar du både din framtida ekonomi och framtida boendesituation. Nu sitter du på en massa abonnemang med kostnader som tickar på. Skuldsätter du dig så kommer du få det oerhört svårt med bostad och lån i framtiden.
Betala nu först av skulden innan du gör någonting annat. Det kostar att flytta hemifrån, speciellt i början innan man hunnit skaffa möbler, husgeråd, basskafferi, osv.
Sen måste du tänka på att du själv kommer få stå för alla kostnader i en bostadsrätt. Som ensamstående heltidssjukskriven på existensminimum så blir det fruktansvärt dyrt om något händer om du inte har någon buffert sparad. I en hyresrätt så ersätter t ex hyresvärden en vattenläcka. I en bostadsrätt så kommer du få stå för alla trasiga vitvaror, skador, vattenläckor, osv, själv. Det känns säkert billigt nu med ett snabbt köp, men du måste tänka några steg längre.
Försäkringskassan har dessutom andra regler för bostadstillägg när det gäller bostadsrätter än hyresrätter. Det finns även en maxgräns på 4650 kr. Resten står du helt för själv.