• emmamoa123

Måste pappan ta ut tfp när jag är sjuk?

Hej, sonen är 13 månader. Jag har gått och blivit magsjuk av något slag och tänkte sjukanmäla mig till FK. Kan verkligen inte ta hand om sonen, bor på toa typ. Pappan är arbetssökande och har en hel del intervjuer inbokade i veckan och min syster som har sommarlov ställer upp och passar sonen.

Vad ska jag fylla i under vem som tar hand om barnet när jag är sjuk? Är ju både pappan och min syster. Skriver vi pappan måste han ju ta tillfällig föräldrapenning och avstå a-kassa-dagar? Känns smidigast att bara skriva systern och att pappan tar ut a-kasse dagar som vanligt. Gör vi fel då?

• Svar på tråden Måste pappan ta ut tfp när jag är sjuk?
  • Lena

Den som är ledig för att ta hand om barnet när du är sjuk är den som tar tfp. Det kan variera från dag till dag vem det är.

• Holma

Skriv bara din syster , dom åker inte ut o kollar direkt vem som har barnet

• Holma

Du behöver egentligen inte ens sjukanmäla dig heller för då får du en karensdag , är ju inget FK vet om du är frisk eller sjuk

• emmamoa123
    Holma skrev 2016-06-26 21:36:12 följande:

Du behöver egentligen inte ens sjukanmäla dig heller för då får du en karensdag , är ju inget FK vet om du är frisk eller sjuk

Tänkte att det är dumt att använda fp dagar när jag är sjuk och kan ta ut sjukpenning.
  • Alexi

Men varför ska ni ens blanda in pappan? Din syster förlorar ju ingen inkomst och alltså behöver hon ingen tfp. Då är det ju irrelevant vad pappan gör (han behövs ju bara om rätten till tfp ska överlåtas).

• Holma
    emmamoa123 skrev 2016-06-26 22:02:18 följande:
    Tänkte att det är dumt att använda fp dagar när jag är sjuk och kan ta ut sjukpenning.
    Absolut men dyrare . Magsjuka går ju oftast över på mån dag o en karensdag gör mycket i pengar
  • Holma
    emmamoa123 skrev 2016-06-26 22:00:41 följande:

Men min syster kan väl inte ta ut tfp?

Nä men hon kan väl hjälpa dig ändå
  • Ms H
    emmamoa123 skrev 2016-06-26 22:00:41 följande:

Men min syster kan väl inte ta ut tfp?

Föräldrar kan ange vilka som ska tillåtas vabba. Ring FK så får du en blankett. Kan göras samtidigt som du gör sjukanmälande (dvs den dag vab behövs).
  • Holma
    Ms H skrev 2016-06-26 22:06:25 följande:
    Föräldrar kan ange vilka som ska tillåtas vabba. Ring FK så får du en blankett. Kan göras samtidigt som du gör sjukanmälande (dvs den dag vab behövs).
    Hennes syster förlorar ingen inkomst för att ha barnet o har då inte rätt till vabb
  • Alexi
    Ms H skrev 2016-06-26 22:06:25 följande:
    Fast systern har ju sommarlov och alltså inget inkomstbortfall. Varför skulle hon få tfp då menar du?
  • AnkiC

Ja du kan skriva att systern tar hand om barnet och du kan sjukskriva dig och spar dagar. Dick blir det nog dyrare i längden iom karensen. Beror på hur länge du är sjuk förvisso. Jag hade nog inte blandat in FK utan bara anlitat barnvakt. Hade kännts bökigt att sjukskriva mig.

• emmamoa123

Tack alla för input. Tänkte sjukskriva mej på jag av erfarenhet vet att jag blir halvdöd efter en sån här sjuka, tar nästan en vecka för mig att komma på benen igen.

Svar på tråden Måste pappan ta ut tfp när jag är sjuk?