• LisenB

Graviditet är privat men blir så offentligt!

Jag tycker verkligen det är jobbigt att det blir så offentligt att vara gravid. När magen syns och alla ser. Jag tycker det är bland det mest privata man kan göra - att skapa ett barn och få barn. Men nu när jag är gravid så blir fokuset så himla mycket på min graviditet istället för mig som person och yrkesprofession. Folk som jag inte alls pratat personliga saker med innan tittar på min mage och ler och frågar hur jag mår. Vadå mår? Jag jobbar och har inga problem att fortsätta samarbeta eller prata som förut.
    Missförstå mig inte - jag vet att de som säger något eller till och med gör ansats för att ta på min kropp (!) inte menar illa.

Är det bara jag som tycker detta är riktigt jobbigt?! Jag hade gärna inte sett gravid ut tills jag slutat jobba. Eller bara vara hemma för att slippa allt påträngande från andra/bekanta/arbetskollegor m.m.

• Svar på tråden Graviditet är privat men blir så offentligt!
  • Santin

Var tydlig med fina gränser bara.

Jag tillåter endast pappan röra magen och min mamma men hon får fråga först.

När nån frågar hur jag mår brukar jag svara att jag inte är sjuk. Folk fattar vinken och sen frågar de inge mer

• LisenB
    Scalaren skrev 2016-06-27 13:00:56 följande:

Varför är du så känslig?

Vet inte. Det är därför jag frågar. Jag känner mig känslig över detta, men det kanske bara är jag som känner såhär? Kände du att du ville prata med alla om det?
  • LisenB
    Santin skrev 2016-06-27 13:03:02 följande:

Var tydlig med fina gränser bara.

Jag tillåter endast pappan röra magen och min mamma men hon får fråga först.

När nån frågar hur jag mår brukar jag svara att jag inte är sjuk. Folk fattar vinken och sen frågar de inge mer

Ja det är svårt att dra gränser utan att upplevas tvär eller otrevlig. De vill ju faktiskt bara väl.. Jag brukar svara med något jobbrelaterat eller så, inte hur min kropp mår pga graviditet.
  • Moorii

För mig personligen så tycker jag bara det är omtänksamt när folk frågar hur man mår, det har jag inga problem med. Att folk tror att det är ok att klappa på magen är lite konstigt, jag hade själv frågat först, men samtidigt blir jag inte arg. Nu händer det inte så ofta som tur är. Det enda jag egentligen blivit arg över är när en kollega började kalla mig för tjockis. Det är aldrig ok, gravid eller inte.

Egentligen är det enda viktiga här att du tycker det är jobbigt, det gör att det inte är ok för dina kollegor att prata om din graviditet eller ta på din mage. Försök ta upp det på ett sakligt sätt, att du helst inte diskuterar din graviditet.

• BuoBä

Jag förstår dig! Jag tyckte det var jättetramsigt att alla plötsligt skulle fråga hur jag mådde. Inte en kotte som bryr sig om det i vanliga fall liksom...

För att inte tala om sen mot slutet när folk skulle hålla på och dalta med mig och säga att jag inte skulle göra ditt och datt, ojade sig när jag gick i trappor mm. Jag mådde jättebra och hade inga problem med att tex sträcka mig efter en tallrik på högsta hyllan i fikarummet (en av de gånger jag nästan blev sidtacklad av en kollega med ett "ooooh inte ska DU göra DET!!!).

Innan jag blev gravid såg jag framför mig att jag skulle gå i tajta mammakläder, men när jag väl var gravid kände jag inte alls för att visa upp magen så det blev koftor och stora scarfs istället. Just för fokus skulle vara på min arbetsinsats och inte bara på magen.

Man får försöka göra som du redan gör, svara så kort det bara går och sen återgå till arbetsprat.

• LisenB
    Moorii skrev 2016-06-27 13:23:02 följande:

För mig personligen så tycker jag bara det är omtänksamt när folk frågar hur man mår, det har jag inga problem med. Att folk tror att det är ok att klappa på magen är lite konstigt, jag hade själv frågat först, men samtidigt blir jag inte arg. Nu händer det inte så ofta som tur är. Det enda jag egentligen blivit arg över är när en kollega började kalla mig för tjockis. Det är aldrig ok, gravid eller inte.

Egentligen är det enda viktiga här att du tycker det är jobbigt, det gör att det inte är ok för dina kollegor att prata om din graviditet eller ta på din mage. Försök ta upp det på ett sakligt sätt, att du helst inte diskuterar din graviditet.

Nä men lite olustigt och påträngande tycker jag det är. Jag är kanske extra privat? det är så ovant att folk ser min kropp och "tillstånd" först liksom och vi inte kan prata på som vanligt på en gång. Vad är privat för dig?
  • LisenB
    BuoBä skrev 2016-06-27 13:35:49 följande:

Jag förstår dig! Jag tyckte det var jättetramsigt att alla plötsligt skulle fråga hur jag mådde. Inte en kotte som bryr sig om det i vanliga fall liksom...

För att inte tala om sen mot slutet när folk skulle hålla på och dalta med mig och säga att jag inte skulle göra ditt och datt, ojade sig när jag gick i trappor mm. Jag mådde jättebra och hade inga problem med att tex sträcka mig efter en tallrik på högsta hyllan i fikarummet (en av de gånger jag nästan blev sidtacklad av en kollega med ett "ooooh inte ska DU göra DET!!!).

Innan jag blev gravid såg jag framför mig att jag skulle gå i tajta mammakläder, men när jag väl var gravid kände jag inte alls för att visa upp magen så det blev koftor och stora scarfs istället. Just för fokus skulle vara på min arbetsinsats och inte bara på magen.

Man får försöka göra som du redan gör, svara så kort det bara går och sen återgå till arbetsprat.

Åh av skönt att hör att någon mer känner som jag. Jag har inte kommit till att folk ska behandla mig som funktionshindrad men det kommer väl det också.. :/

Jag känner också att jag mest väljer kläder där det syns så lite som möjligt, men börjar bli svårt nu i v.24. Jag hoppas att folk kommer över det snart men det kanske bara blir värre..? Som tur är så har jag semester 4 veckor, men det är tre veckor dit!
  • Syster86

Jag skulle helt enkelt säga "du, jag uppskattar inte att du tar på mig utan tillåtelse". Man har aldrig rätt att ta på andra utan tillstånd, hur väl de än menar.

Svar på tråden Graviditet är privat men blir så offentligt!