• mammalovis

Enormt sugbehov - vägrar napp

Nu är det förvisso varmare ute än i vintras, då vi bökade med vår son som vaknade för minsta lilla förflyttning och också vägrade napp.

En period sov han på mig. Då han kräktes mycket, så har jag också valt att sitta upp och amma och gör ännu (8,5 månader) ca 2-3 gånger per natt. Det som jag tror hjälpte för oss var att han fick behålla amningshandduken nära ansiktet. Sedan lindade vi löst in honom i en filt ett tag så han inte kände värmeförändring vid förflyttning. Vi började sedan använda sovpåse, så han inte sparkade av sig filten och frös. Enda platsen förutom vid bröstet han trivdes på var skötbädden, så vi började använda en extra likadan som sovplats där han ser mig. Han hade även en blommig låda bredvid sig, så det märktes att han kände igen sig, när han titta upp, registrerade och somnade om. Sedan fick han börja med högläge vid en förkylning och det har vi fortsatt med, då han verkar sova bättre så.

När han kunde flytta saker fick han en snuttefilt. Den ger väldigt tydliga signaler. Låter han den ligga över ansiktet och vänder sig vill han sova, åker den bort är det ingen idé att försöka. Många gånger har jag sövt honom i bärselen, han har bott där när vi var iväg till ca 6 månaders ålder, då vi kunde börja använda sittdelen på vagnen. Jag har funderat på om han har bekymmer med reflux och därför inte vill ligga plant. Han blir fortfarande vansinnig på rygg eller mage. Det var bara mina tankar, kanske fungerar något.

Svar på tråden Enormt sugbehov - vägrar napp