• Anonym (Uthyres tillsvidare?)

Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?

Jag letar efter en lägenhet där jag kan bo.

Hur länge jag ska bo är inte bestämt, kanske permanent, kanske 5 år, kanske 10 år, det är osäkert.

Men på de flesta annonser jag ser på blocket så står det "uthyres tillsvidare" 

Så min fråga är vad som menas med det?

Jag vill ju inte bo där i några månader utan i flera år, eller kanske eventuellt permanent.

Så därför undrar jag vad som menas med "uthyres tillsvidare" ?

• Svar på tråden Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?
  • nnnnnnnn

Det betyder att det inte finns ett sista datum, utan du kan hyra den tills du säger upp kontraktet själv (eller blir vräkt, vilket är ovanligt).

Motsatsen är ett tidsbegränsat kontrakt tex att man kan hyra den 3 månader eller 1 år.

Denna lägenheten jag spanat in är omöblerad.

Och köparen kräver 3 månaders deposition. Vad är det?

nnnnnnnn skrev 2016-06-27 23:30:46 följande:

Det betyder att det inte finns ett sista datum, utan du kan hyra den tills du säger upp kontraktet själv (eller blir vräkt, vilket är ovanligt).

Motsatsen är ett tidsbegränsat kontrakt tex att man kan hyra den 3 månader eller 1 år.

Så det finns inget bestämt datum? Jag kan bo där så länge jag sköter mig och betalar hyran?

Det sista jag vill är att någon stormar in och säger att det är dags att dra, men det kan väl inte hända?
  • nnnnnnnn

Det är alltså det "normala" i ett förstahandskontrakt.
    DU har rätt att bo kvar tills du vill flytta.
    Det enda du behöver göra är att säga upp lägenheten enligt vad som står i kontraktet, det är vanligt att man måste säga till 3 månader före man vill flytta ut.

Då undrar jag också vad som menas " andra hand " ?

Jag förstår mig inte på sånt här...

• nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:31:29 följande:

Denna lägenheten jag spanat in är omöblerad.

Och köparen kräver 3 månaders deposition. Vad är det?

Det betyder att du måste betala in 3 månaders hyra i förskott. Så om hyran är 5000 kr/mån, så betalar du in 15 000 kr i deposition och sen måste du även betala hyra varje månad.
    När du flyttar så får du tillbaka dessa 15 000 kr om de inte behövs för att laga något du förstört (som inte är normalt slitage) tex att du slagit sönder toastolen en vild helg...

Detta bör kollas upp! Är det så man gör i detta bostadsbolaget? Eller är det någon som försöker dra in lite svarta pengar vid sidan av?

Du ska inte betala för ett kontrakt! Be någon som har koll på grundläggande ekonomi tex någon som bott i hyreslägenheter några år, att kolla på detta med dej.

nnnnnnnn skrev 2016-06-27 23:33:12 följande:

Det är alltså det "normala" i ett förstahandskontrakt.
    DU har rätt att bo kvar tills du vill flytta.
    Det enda du behöver göra är att säga upp lägenheten enligt vad som står i kontraktet, det är vanligt att man måste säga till 3 månader före man vill flytta ut.

Ja, då börjar jag förstå mer.

Så du bekräftar att jag kan bo där så länge jag vill , så länge jag sköter mig och betalar hyran förstås?

Jag förstår mig inte på kontrakter, jag vill helst inte bli lurad men man vet aldrig med blocket !

Jag vill ju inte flytta in och sen behöva flytta ut-
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:32:39 följande:
    Så det finns inget bestämt datum? Jag kan bo där så länge jag sköter mig och betalar hyran?

Det sista jag vill är att någon stormar in och säger att det är dags att dra, men det kan väl inte hända?
    Det är så det fungerar.
    DU sköter dej och då får du bo kvar så länge du vill, tills du dör om du har lust med det...

Det kommer inte komma någon och be dej dra, så länge du håller dej till reglerna (betala hyran i tid, vara tyst efter 22 eller annan tid som står i kontraktet osv.)
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:35:38 följande:

Då undrar jag också vad som menas " andra hand " ?

Jag förstår mig inte på sånt här...

Andra hand betyder att någon som har en lägenhet hyr ut den ett kort tag.

Så om du får en egen lägenhet "tillsvidare", men kanske ska plugga i USA 1 år, så kan du fråga hyresvärden (bostadsbolaget) om det är OK att hyra ut i andra hand. Är det OK så kan du hyra ut till någon, men bara en kortare tid tex det året du är utomlands. Vissa bostadsbolag säger bara OK till 3 månader. Andra nekar till uthyrning i andra hand.

Jag vill inte vara jobbig så jag ber om ursäkt ifall jag ställer många frågor.

Om jag tex köper en bostadsrätt, får jag göra vad jag vill med lägenheten då?

Jag tänkte på denna som är hyresrätt, man får inte tex köpa ny spis? 

Svar på tråden Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?