• nnnnnnnn

Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?

Det betyder att det inte finns ett sista datum, utan du kan hyra den tills du säger upp kontraktet själv (eller blir vräkt, vilket är ovanligt).

Motsatsen är ett tidsbegränsat kontrakt tex att man kan hyra den 3 månader eller 1 år.

• nnnnnnnn

Det är alltså det "normala" i ett förstahandskontrakt.
    DU har rätt att bo kvar tills du vill flytta.
    Det enda du behöver göra är att säga upp lägenheten enligt vad som står i kontraktet, det är vanligt att man måste säga till 3 månader före man vill flytta ut.

• nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:31:29 följande:

Denna lägenheten jag spanat in är omöblerad.

Och köparen kräver 3 månaders deposition. Vad är det?

Det betyder att du måste betala in 3 månaders hyra i förskott. Så om hyran är 5000 kr/mån, så betalar du in 15 000 kr i deposition och sen måste du även betala hyra varje månad.
    När du flyttar så får du tillbaka dessa 15 000 kr om de inte behövs för att laga något du förstört (som inte är normalt slitage) tex att du slagit sönder toastolen en vild helg...

Detta bör kollas upp! Är det så man gör i detta bostadsbolaget? Eller är det någon som försöker dra in lite svarta pengar vid sidan av?

Du ska inte betala för ett kontrakt! Be någon som har koll på grundläggande ekonomi tex någon som bott i hyreslägenheter några år, att kolla på detta med dej.

• nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:32:39 följande:
    Så det finns inget bestämt datum? Jag kan bo där så länge jag sköter mig och betalar hyran?

Det sista jag vill är att någon stormar in och säger att det är dags att dra, men det kan väl inte hända?
    Det är så det fungerar.
    DU sköter dej och då får du bo kvar så länge du vill, tills du dör om du har lust med det...

Det kommer inte komma någon och be dej dra, så länge du håller dej till reglerna (betala hyran i tid, vara tyst efter 22 eller annan tid som står i kontraktet osv.)
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:35:38 följande:

Då undrar jag också vad som menas " andra hand " ?

Jag förstår mig inte på sånt här...

Andra hand betyder att någon som har en lägenhet hyr ut den ett kort tag.

Så om du får en egen lägenhet "tillsvidare", men kanske ska plugga i USA 1 år, så kan du fråga hyresvärden (bostadsbolaget) om det är OK att hyra ut i andra hand. Är det OK så kan du hyra ut till någon, men bara en kortare tid tex det året du är utomlands. Vissa bostadsbolag säger bara OK till 3 månader. Andra nekar till uthyrning i andra hand.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:37:58 följande:
    Ja, då börjar jag förstå mer.

Så du bekräftar att jag kan bo där så länge jag vill , så länge jag sköter mig och betalar hyran förstås?

Jag förstår mig inte på kontrakter, jag vill helst inte bli lurad men man vet aldrig med blocket !

Jag vill ju inte flytta in och sen behöva flytta ut-
    Står det "tills vidare" så har du rätt att bo så länge du vill.
    Är det ett större bostadsbolag så brukar det inte vara några problem.
    Googla gärna på uthyrarens namn eller bolagets namn och se om du får upp varningar.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:42:20 följande:

Jag vill inte vara jobbig så jag ber om ursäkt ifall jag ställer många frågor.

Om jag tex köper en bostadsrätt, får jag göra vad jag vill med lägenheten då?

Jag tänkte på denna som är hyresrätt, man får inte tex köpa ny spis? 

En hyresrätt måste du höra med bostadsbolaget om det är OK att göra vissa saker tex måla om, tapetsera osv. För det är inget som du kan ta med dej när du flyttar, så det måste vara proffsigt gjort.
    En spis kan du säkert köpa och ställa in om den får plats, men spara den gamla i förrådet och byt tillbaka innan du flyttar ut.
    Förstår inte riktigt varför du skulle köpa en ny spis bara... Är den gamla inte bra, så prata med bostadsbolaget då brukar de byta ut den till dej.

En bostadsrätt får du göra vad du vill med, för det är du som riskerar att göra lägenheten ful och osäljbar... Din risk!
    Men man får inte göra vad som helst i en bostadsrätt, man får tex inte ta ner väggar mellan rummen eller hyra ut i andra hand.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:45:35 följande:
    tex denna

www.blocket.se/alvsborg/Trevlig_1_a_i_lugna_Stavre__Trollhattan_67554512.htm&w=3

Martin heter han som la upp annonsen, äger han ett företag eller hur kommer det sig att han kan lägga upp en lägenhet? Jag förstår inte..
    2 minuters googling verkar ge att den som lagt upp annonsen arbetar med att bygga och hyra ut studentlägenheter.
    Så det verkar OK, men ta med någon när du ska skriva kontraktet.

TIps: Om man ska gå till ett "riktigt" kontor och skriva kontrakt, så är det oftast helt OK. Ska man ses på en parkering, lägenheten eller café... Mer tveksamt...
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-27 23:44:06 följande:
    Då förstår jag, tack !

Men månadshyran vem går pengarna till? För jag ser att det är privatpersoner på blocket som lägger upp annonserna...
    Månadshyran går till bostadsbolaget. Kolla att kontot du betalar in på går till ett registrerat bostadsbolag och inte en privatperson!
    Pengarna används till att underhålla husen tex lägga nytt tak och måla om, sköta städning och trädgårdar/rabatter, städa trappuppgångar, tvättstugor mm.
    Sen går säkert en del till att bygga nya hyreshus och även vinster till ägarna...
  • nnnnnnnn

Och som jag skrev långt upp i tråden: DU ska aldrig betala för ett kontrakt. Deposition brukar inte förekomma. Kolla noga upp så att det inte är någon som försöker dra in lite svarta pengar...

• nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-28 00:04:43 följande:
    Denna tjej eller kille som vill ha 3 månaders deposition vill att jag betalar in dessa till dens bankkonto.

Varför skall man göra detta. Är det ett måste?
    Nej, det ska du inte.
    Du ska skriva kontrakt på bostadsbolaget kontor, så att du vet att allt är OK.
    Du ska inte betala in några pengar på privata konton.
    Du kan anmäla dessa anonymt, så att de slutar stjäla pengar från desperata unga.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-28 00:03:34 följande:
    Men då undrar jag hur dessa personerna kan lägga upp annonserna om pengarna går till bostadsbolaget? Vad är haken? Tjänar dom någon slant?
    Den annonsen du lade upp, är upplagd av en som jobbar på ett bostadsbolag som hyr ut studentlägenheter. Så haken är nog att denne personen vill förtjäna sin månadslön...
    Andra annonser vet jag inget om
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-28 00:16:10 följande:
    Får jag fråga hur du fick reda på det?
    Googlade i typ 2 minuter. Detta är lite man kan hitta genom att googla namnet + sökord som bostäder, bostadsbolag, studentbostad eller liknande.

www.allabolag.se/5563658235/befattningar

www.parkangen.com/parkaengen/startsida.aspx

www.ulricehamn.se/innehall/2015/04/Markf%C3%B6rs%C3%A4ljning-ger-nytt-bostadsomr%C3%A5de-pressmeddelande-Ulricehamns-kommun.pdf

www.sydsvenskan.se/2004-09-12/malmo-bygger-tusen-nya-studentbostader

www.ut.se/lokala-nyheter/de-planerar-for-60-hyresratter/

www.facebook.com/parkangen/
  • nnnnnnnn
    Anonym (Uthyres tillsvidare?) skrev 2016-06-28 00:15:28 följande:
    Måste det ALLTID vara på bostadsbolagets kontor?
    Nej, men det verkar ju inte som att du är särskilt van vid kontraktskrivande och du verkar ju inte heller så väldigt insatt i bostadsfrågor, så jag tänkte att det kunde vara ett sätt att få det hela lite tryggare.

Ta med dej en vän eller släkting som bott i egen lägenhet några år eller har mer koll, så att du inte blir lurad. Många försöker dra in lite snabba stålar!
  • nnnnnnnn

Kontrollera att det verkligen är ett privat hyresbolag.
    Någon var snäll och länkade till en massa bra sidor - läs dem!

Svar på tråden Vad menas med "uthyres tillsvidare" ?