• SweetJune

    Syskon på väg och äldsta sover med oss, ni som samsov hur gjorde ni när syskon kom?

    Vår son som kommer vara 2,5 när syskon kommer, sover i vår säng. Har sovit med oss sedan födseln. Hur göra när syskon kommer? Vi har inte så mkt plats bredvid vår säng, vagga får plats. Försöka vänja honom att sova i säng på sitt rum, fortsätta sova med oss och bebis i vagga? Jag har ammat äldsta väldigt länge och vi har båda tyckt om att sova tillsammans, han känner sig väldigt trygg hos mig och blir ledsen när han vaknar och jag är på toaletten typ. Tacksam om ni vill dela med er hur ni gjorde (ni som samsov vid graviditet) och hur ni gjorde när syskon kom

  • Svar på tråden Syskon på väg och äldsta sover med oss, ni som samsov hur gjorde ni när syskon kom?
  • Alexi

    Pappan kan fortsätta samsova med stora och du och bebis sover i annat rum. Så störs ingen. Eller så ser ni till att ha tillräckligt bred säng för er alla fyra.

  • Anonym (...)

    Äldst fortsatte och sova hos oss. Har en spjälsäng med avtagbar sida som vi har intill min sida av sängen.

    Fick en riktig skrik bebis men äldsta stördes aldrig av det utan sov vidare.

  • MyDestiny

    Väntat syskon efter sommaren och planen är att sätta fast spjälsäng utan ena sidan bredvid dubbelsängen på min sida så får lilla sova där. Stora fortsätter sova mellan oss i sängen. Hoppas det funkar.

  • SweetJune
    Anonym (...) skrev 2016-06-28 07:43:18 följande:

    Äldst fortsatte och sova hos oss. Har en spjälsäng med avtagbar sida som vi har intill min sida av sängen.

    Fick en riktig skrik bebis men äldsta stördes aldrig av det utan sov vidare.


    Kan få se om vi får in spjälsängen (aldrig använd) i vårt sovrum men blir nog på gränsen. Hur gammalt var det äldsta och hur länge fortsatte äldsta sova med er?
  • SweetJune
    MyDestiny skrev 2016-06-28 08:11:17 följande:

    Väntat syskon efter sommaren och planen är att sätta fast spjälsäng utan ena sidan bredvid dubbelsängen på min sida så får lilla sova där. Stora fortsätter sova mellan oss i sängen. Hoppas det funkar.


    Hur gammalt är ert äldsta?
  • Hamboist

    Min äldsta var 2,5 när lillebror kom, samsov och ammade fortfarande på natten. Vi hade lillebror i babynest i början så jag kunde ha honom nära när han åt men flytta honom sen så han låg "säkert". När han blev någon månad låg han bredvid mej hela natten utan nest. Storasyster låg (och ligger fortfarande) kvar bredvid mej på andra sidan. Dom somnar numera samtidigt i varsin "armhåla"-den stora har dock slutat amma nu. Skulle aldrig ha hjärta att skicka ut henne bara för vi blev fler.

  • Påven Johanna

    Köpte ännu större säng och sov lugnt vidare.

  • Carabellis kusp

    Min dotter var 3,5 år när hon blev storasyster. När jag började bli synbart gravid och vi berättade, så åkte vi och köpte Ikeas lyxigaste växasäng, vilket föranledde att hon valde att sluta sova i vår säng. Hon är otroligt nog fortfarande lätt att lägga, sover gott hela natten och är harmonisk enligt anhöriga och förskolan, så jag tror att det var rätt tid för henne.

  • SweetJune
    Hamboist skrev 2016-06-28 17:09:22 följande:

    Min äldsta var 2,5 när lillebror kom, samsov och ammade fortfarande på natten. Vi hade lillebror i babynest i början så jag kunde ha honom nära när han åt men flytta honom sen så han låg "säkert". När han blev någon månad låg han bredvid mej hela natten utan nest. Storasyster låg (och ligger fortfarande) kvar bredvid mej på andra sidan. Dom somnar numera samtidigt i varsin "armhåla"-den stora har dock slutat amma nu. Skulle aldrig ha hjärta att skicka ut henne bara för vi blev fler.


    Fick pappa plats bredvid er?
  • Hamboist

    Det blev lite för trångt så vi skaffade en 110 säng och ställde bredvid vår vanliga 180. Passade precis och efter lite trixande har dom samma höjd också.

  • Ellie

    Vår äldsta var 2 år och 9 månader när lillasyster kom. Hon sov fortfarande i vår säng, men hade slutat amma något halvår tidigare. Vi hade dock köpt en egen säng till henne som stod inne i vårt sovrum, men hon ville bara ligga där några minuter under läggning.

    Första natten med lillasyster hemma skrek bebisen en del och storasyster kunde inte sova bra. Jag flyttade ut till soffan och stora sov med pappan i sängen. Jag låg på soffan ganska exakt en månad, med bebisen i liggdelen till barnvagnen, nedanför soffan (men stora delar av natten ammandes på mig som såg på tv, eller så fick jag bära på henne). Det hade inte fungerat med bägge barnen i samma säng/rum eftersom bebisen störde så mycket.

    Efter en månad flyttade jag tillbaka till sängen, och hade då spjälsäng med långsida borttagen bredvid vår säng. Där låg bebisen (och halva jag). Vi sov lite halvdåligt allihop. Några veckor senare gjorde vi i ordning ett eget rum till stora tjejen (hon hade inget alls innan). Hon fick välja färg på väggarna, vara med och inreda mm. Vi ställde in hennes säng, och hon valde själv att sova där från ca 3 års ålder. Det har fungerat jättebra. Hon ropar på oss någon gång per natt, ca 4-5 nätter i veckan för att få hjälp att lägga täcket rätt, men somnar omedelbart om igen. Nu är hon drygt 4 år.

  • Stassa

    Vår stora (fast fortfarande lilla) har samsovit mellan oss fram till ca 1 månad innan lillebror kom. Vi har haft en stor 120 säng i hennes rum, som hon aldrig använde. Sen när hon fyllde två år fick hon jättefina barn lakan, som jag bäddade i den sängen med. Vi frågade samma kväll om hon ville sova i sina fina lakan, och det ville hon. Sen dess har hon sovit i den sängen, trots att lillebror kom hem från BB för 10 dagar sedan. Hon brukar dock vakna 1-2 ggr per natt och ropa på oss. Men då räcker det med att vi går till henne och sitter bredvid henne, så somnar hon om.

  • NollÅtta

    Har samsovit med bebisen för att underlätta amning osv. Har en 180 cm säng. Men det blir för trångt att ha både syskon och pappan där också. Ingen sover bra då och det är inte säkert för bebisen heller. När dottern kom var sonen precis 3 och sov i eget rum men kommer på natten. Han och pappan sov därför i annat rum och jag o bebisen tog dubbelsängen.


    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Flickan och kråkan

    Vi har haft gott om plats, har breddat efter behov, så samsov med först ett, sedan två och till slut tre barn i en fyra meter bred säng.

    Har ni inte utrymme så skulle jag rekommendera att ni föräldrar delar på er och sover med varsitt barn. Så gjorde vi ofta även om vi hade plats medan yngsta var spädbarn.

Svar på tråden Syskon på väg och äldsta sover med oss, ni som samsov hur gjorde ni när syskon kom?