• Madretina

Ni som haft GBS!

Jag fick veta för några veckor sedan att jag har GBS, undrar nu lite vad ni har för erfarenhet när det kommer till GBS under graviditeten?

Vet också att jag riskerar att föda tidigare pga försvagad livmodertapp och har hört att GBS också kan vara en bidragande orsak till för tidig förlossning? Stämmer detta? Har några av er fått för tidigt pga GBS?

Behandlades ni under graviditeten eller bara vid själva förlossningen?

• Svar på tråden Ni som haft GBS!
  • syntharen

Jag är bärare av GBS, jag hade det förmodligen redan vid min första graviditet då jag fick en kraftig urinvägsinfektion som inte upptäcktes förrän vid förlossningen. Jag födde inte för tidigt då utan i v 39+0. Men hade en jobbig förlossning med feber och fick antibiotika intravenöst.

Nu väntar jag mitt andra barn (går in i v 30 imorgon) och bara haft uvi en gång i v 9, men jag lämnar urin på odling regelbundet. Jag har GBS i urinen men väldigt små mängder som inte behöver behandlas. Däremot kommer jag få antibiotika i samband med förlossningen. Jag har vid båda graviditeterna haft och har mycket sammandragningar men det är tydligen normalt och verkar inte ha med GBS att göra, i mitt fall iaf. Men jag har ju själv läst på om GBS och det är ju lite oroande läsning. Jag har haft 4 missfall efter jag fick mitt första barn och haft svårt att bli gravid i en period också. Jag har funderat på om det kan vara GBS som ställt till det men den svenska vården vägrar se samband mellan det... :-/ Nu verkar det gå vägen för mig och min BM är lyhörd för min oro för uvi och att mista barnet så det känns ju lite tryggare iaf. Långt svar och jag vet inte du fick nåt ut av det

• Madretina
    syntharen skrev 2016-06-28 13:30:04 följande:

Jag är bärare av GBS, jag hade det förmodligen redan vid min första graviditet då jag fick en kraftig urinvägsinfektion som inte upptäcktes förrän vid förlossningen. Jag födde inte för tidigt då utan i v 39+0. Men hade en jobbig förlossning med feber och fick antibiotika intravenöst.

Nu väntar jag mitt andra barn (går in i v 30 imorgon) och bara haft uvi en gång i v 9, men jag lämnar urin på odling regelbundet. Jag har GBS i urinen men väldigt små mängder som inte behöver behandlas. Däremot kommer jag få antibiotika i samband med förlossningen. Jag har vid båda graviditeterna haft och har mycket sammandragningar men det är tydligen normalt och verkar inte ha med GBS att göra, i mitt fall iaf. Men jag har ju själv läst på om GBS och det är ju lite oroande läsning. Jag har haft 4 missfall efter jag fick mitt första barn och haft svårt att bli gravid i en period också. Jag har funderat på om det kan vara GBS som ställt till det men den svenska vården vägrar se samband mellan det... :-/ Nu verkar det gå vägen för mig och min BM är lyhörd för min oro för uvi och att mista barnet så det känns ju lite tryggare iaf. Långt svar och jag vet inte du fick nåt ut av det

Syntharen, usch det låter inget vidare!

Detta är mitt andra barn också, födde mitt första 38+0 men var inte bärare av GBS då.

Denna graviditet har varit helt annorlunda från den första, med massor av smärtsamma sammandragningar och dåliga värden.

Skönt att höra att du blir tagen på allvar! Min BM tycker inte alls att jag ska oroa mig och viftar i stort sett bort all min oro och menar att jag överreagerar. Men har, precis som du, läst lite om GBS på internet och man blir ju inte lugnare utav det ???? Så skönt att höra lite hur andra med GBS har det!

Lycka till i fortsättningen av din graviditet!
  • syntharen
    Madretina skrev 2016-06-28 13:53:00 följande:

Syntharen, usch det låter inget vidare!

Detta är mitt andra barn också, födde mitt första 38+0 men var inte bärare av GBS då.

Denna graviditet har varit helt annorlunda från den första, med massor av smärtsamma sammandragningar och dåliga värden.

Skönt att höra att du blir tagen på allvar! Min BM tycker inte alls att jag ska oroa mig och viftar i stort sett bort all min oro och menar att jag överreagerar. Men har, precis som du, läst lite om GBS på internet och man blir ju inte lugnare utav det ???? Så skönt att höra lite hur andra med GBS har det!

Lycka till i fortsättningen av din graviditet!

Men du kommer väl bli kollade regelbundet så att inte det inte blir en ökad tillväxt av GBS när du är på BM-besök? Och det står väl i din journal att du bär på GBS och ska har antibiotika 4 timmar inan barnet föds (man får ju hoppas man inte får en supersnabb förlossning den här gången så man hinner få medicinen... )? Annars måste du säga till att du vill få extra koll och så. Det låter ju inte så bra med smärtsamma sammandragningar, vad säger din BM om det? Så ska det väl inte vara, om jag har förstått det rätt. Jag har mycket sammandragningar men dom gör inte ont även om dom ibland kan spänna på ett annat sätt den här gången än med första barnet.

Lycka till själv med graviditeten, när är du beräknad till? Jag har BF 13/9.
  • mmimmi

Jag har gbs-bakterier. Har ätit 5-6 kurer Furudantin under grav och äter förebyggande ändå fram tills förlossningen. Går in i vecka 38 idag (känns så skönt att ha gått tiden ut!) och kommer att få antibiotikadropp under förlossningen. Är gruvsamt då man är livrädd att det ska sätta sig något på barnet under förlossningen men det ska nog gå bra! :)

• tyr

Hej jag har 2 prematura vattenavgångar pga gbs det gick bra för både mig och barnen tack vare att det upptäcktes tidigt. Ena barnet föddes i v 32 det andra i v 30 dock så va båda tillväxthämmade pga gbs viruset.

Kakmonstret
Svar på tråden Ni som haft GBS!