• Tryhorn

Orolig kub test v 13

Någon som varit med om liknade som kan ge råd. Var på kub test idag, visade inte jättebra 1:168 var risken för kromosom ändring. Har tre friska barn sen tidigare, och aldrig gjort nått kub test. Nu blev vi erbjuden foster vattenprov. Är så orolig. Nån som har varit med om nått liknade och fått bra resultat. Mvh

• Svar på tråden Orolig kub test v 13
  • Tryhorn

Någon som varit med om liknade,? bebisen var jätte rörlig och hjärtat slog så fint. Och nacken såg bra ut. Men blir så orolig.

• Hilda77

Jag hade 1/176 för trisomi 18. Bra nackspalt.

Ghorde fvp som visade på inga avvikelser. Det är bra att nackspalten är bra.

Skulle aldrig göra kub igen då det bara orsakade en massa oro.

• Lowika

Inte gjort kub (än) men det resultat du fått innebär ju statistiskt att om 168 personer får samma resultat kommer EN ha ett sjukt foster. 167 har friska foster.

I procent är det 0,6% risk att något är fel.

99,4% att barnet är friskt.

Så oroa dig inte för mycket

• Tryhorn

Åå tack för svar, jag bara brast i gråt förut, då allt var nytt, då vi aldrig gjort detta förut. Gör de ont och ta fvp?. Ska ner på måndag och prata med läkaren, sen fått en tid för fvp den 18/7. Blir många oroliga veckor. Barnmorskan sa att hon räknade på mina blodprov och ålder mm, tror jag tog in hälften vad hon sa. Men vi får helt enkelt vänta .

• Tryhorn

Precis så sa mannen med. Så jag ska nog inte tänka så mycket på de. Och leva som vanligt. Tack snälla ni.

• Hilda77

Fvp gjorde inte ont på mig. Lite obehagligt bara.

För mig var det ålder och blodprover som drog ner resultatet. Hade katastrofala siffror.

• tuuli

Ärligt talat tror jag inte att jag ens hade gjort fostervattensprov med så bra siffror. Det är ju högre risk för missfall än det är risk att fostret har ett kromosomfel. Vi satte vår egen gräns för att gå vidare med prover vid 1/95, eftersom risken för missfall vid fostervattensprov är 1/100. Nu visade sig vår egen risk på KUB vara 1:2 för Downs och 1:8 för Pataus och Edwards syndrom, så det gjorde valet att göra FVP självklart. Fostret dog dock veckan efter KUB. Sån otur tror jag inte att ni kommer att ha. 

Ni måste såklart bestämma själva, men jag hade skitit i resultatet om jag var ni, och bara räknat med att det skulle gå bra, för det tror jag att det gör. 

• Tryhorn

Ja vi har resonerat lite i de, vi ska träffa läkaren på måndag, risk för downsyndrom var liten var de andra som låg 1:168. Känns lite som de var ju bra siffror ändå, fast barnmorskan sa att vi va i hög risk. Samt att jag tyckte barnmorskan betedde sig otroligt dumt till, säger till oss har ni inte läst på om detta, eee nej är ju första gången vi gör detta test. Då säger hon men du har ju varit gravid två gånger tidigare. Jag började gråta, och säger om du kollar igen att vi gått igenom ivf efter mannen just avslutat sin cancer behandling. Då ber hon om ursäkt. Med dom andra barnen blev vi aldrig erbjuden kub test. Tack för alla svar.

• Tvåbarnsmamman79
    Tryhorn skrev 2016-06-28 17:21:11 följande:

Någon som varit med om liknade som kan ge råd. Var på kub test idag, visade inte jättebra 1:168 var risken för kromosom ändring. Har tre friska barn sen tidigare, och aldrig gjort nått kub test. Nu blev vi erbjuden foster vattenprov. Är så orolig. Nån som har varit med om nått liknade och fått bra resultat. Mvh

Jag hade exakt samma siffror som dig, brast ut i gråt chockad ledsen var säker på att det var något fel. Gjorde moderkaksprov som visade att allt var normalt. Har en frisk 2 åring här hemma :).
Svar på tråden Orolig kub test v 13