• ssa123

God natt...eller nått

Våran tvååring har alltid gått bra att lägga. Vi har kört stenhårda rutiner runt läggningen alltid och verkligen haft gott ut av det.

Men nu...

Det är 1.5 h tjafs varje kväll.

Först vill hon inte lägga sig. Där viker jag inte tum dock. Problemen kommer när hon väl är i säng.

Först vill hon ha välling. Det har alltid varit rutinen.

Men nu har hon kommit på efter halva flaskan att hon vill ha vatten. Där kan man ju inte neka liksom. Sen fortsätter hon med vällingen. När den är slut ska det vara en flaska till( som hon aldrig dricker upp)

Och sen, hör å häpna, är blöjan blöt och en ny önskas.. osv.

Dessa saker kan man ju inte gärna neka till. Men hör detta åldern till, eller vad?

• Svar på tråden God natt...eller nått
  • Alexi

Och välling vid läggningen kan man absolut neka till! Det är ju bara att bestämma er för att välling får man sittandes i soffan/matbordet whatever och när den är slut är den slut.

• nnnnnnnn

Vid två års ålder brukar det vara bra att se över rutinerna. Det är också bra att vara väldigt tydlig med vad som kommer hända.

Välling/gröt/macka/frukt eller liknande kan ges vid bordet i köket eller framför Bolibompa. När barnet är klart, så erbjuds mer och man berättar att detta är det sista som erbjuds idag. Det blir inget att äta eller dricka i sängen efter sagan.

Sen är det tandborstning mm.
    Då byter man blöja och erbjuder vatten att dricka (upprepar att det är sista chansen att dricka), samt informerar om att när sagan är slut så är det dags att sova.

Och vanligtvis brukar krångel betyda att den sista lilla vilan på dagen tas bort, om ni redan tagit bort vilan så kan man införa extra utetid eller aktiviteter av mer fysiskt slag för att få dem lite extra trötta.

• ssa123
    Alexi skrev 2016-06-28 21:30:18 följande:

Och välling vid läggningen kan man absolut neka till! Det är ju bara att bestämma er för att välling får man sittandes i soffan/matbordet whatever och när den är slut är den slut.

Jag är rädd att hon är hungrig bara...

Tills för nån månad sedan sov hon ca 2 h per dag. Hade bestämt att dra ned på det, iaf när vi är lediga, just för att hon skulle bli tröttare på kvällen, men då hann hon först. Vissa dagar sover hon inte alls. De dagar hon går söva sover hon allt mellan 15-60 minuter.

Ganska lika på förskolan. Ibland sover hon inte alls där heller. Dom brukar försöka söva ca 20 min. Har hon inte somnat då får hon komma upp
  • Alexi

Men normalätande barn behöver verkligen inte två flaskor välling på kvällen. Erbjud henne typ gröt eller så istället så ser ni ju om det är hunger eller bara stök.

• Alexi

Sen är det så att ljuset och värmen så här års gör att många läggningar blir långdragna.

• Mimimamalou
    Alexi skrev 2016-06-28 21:44:40 följande:

Men normalätande barn behöver verkligen inte två flaskor välling på kvällen. Erbjud henne typ gröt eller så istället så ser ni ju om det är hunger eller bara stök.

1. Hennes barn dricker inte båda flaskorna.
    2. Sluta generalisera. Olika mängd för olika barn.
    3. Fan va snabb du är på att lägga dig i, när var och varannan tråd om kost har startats av dig själv.
    4. Ge bara råd när du vet vad fan du pratar om.
  • Alexi
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 10:50:14 följande:
    1. Hennes barn dricker inte båda flaskorna.
    2. Sluta generalisera. Olika mängd för olika barn.
    3. Fan va snabb du är på att lägga dig i, när var och varannan tråd om kost har startats av dig själv.
    4. Ge bara råd när du vet vad fan du pratar om.
    Oj vad trevliga vi var här idag då. Vaknat på fel sida?

Vad exakt krävs för erfarenhet menar du för att få svara här? Varför får du svara här men inte jag?

På vilken grund menar du att en normalätande tvååring skulle någonsin behöva välling på kvällen? Du vet att det bara är i Sverige välling finns va? Det finns ingenting i välling ett barn inte klarar sig fint utan. Därav mitt förslag att testa med annan mat istället för att se vad som är hunger och vad som är mysätande.

Och jag undanber mig sarkastiska kommentarer om vad jag startat för trådar här och inte, det har du inte med att göra.
  • Mimimamalou
    Alexi skrev 2016-06-29 11:11:51 följande:
    Oj vad trevliga vi var här idag då. Vaknat på fel sida?

Vad exakt krävs för erfarenhet menar du för att få svara här? Varför får du svara här men inte jag?

På vilken grund menar du att en normalätande tvååring skulle någonsin behöva välling på kvällen? Du vet att det bara är i Sverige välling finns va? Det finns ingenting i välling ett barn inte klarar sig fint utan. Därav mitt förslag att testa med annan mat istället för att se vad som är hunger och vad som är mysätande.

Och jag undanber mig sarkastiska kommentarer om vad jag startat för trådar här och inte, det har du inte med att göra.
    Välling är detsamma som nattsmörgås eller gröt.
    För övrigt så finns välling i många andra länder. Exempelvis USA, Spanien och England (förmodligen fler, men de länderna kan jag skriva under på själv, att de har välling i flaska eller mugg, till sina barn innan läggdags).
    Du kopierar ju bara sådant som du läst på FL.
  • Alexi

Herregud, du låter som en tonåring i din omogna retorik. Kom igen när du kan diskutera som en vuxen.

• isolande

Ta bort dagsömn och begränsa ätande och drickande vid läggning. Man får en flaska välling vid bordet eller TVn, är man mer hungrig kan man få en frukt eller macka. Sen borsta tänderna. Därefter några klunkar vatten vid läggning. Punkt slut.

Känner igen det där med att det hittas på mer och mer nya "rutiner" och önskemål. Tillslut håller man på en timme med alla ritualer som ska gås igenom innan man möjligtvis kan tänka sig att lägga huvudet på kudden Drömmer....

• Mimimamalou
    Alexi skrev 2016-06-29 11:18:26 följande:

Herregud, du låter som en tonåring i din omogna retorik. Kom igen när du kan diskutera som en vuxen.

Okej. Vi säger så.
  • DevilsDaughter

Hej! Min dotter är nyss fyllda två år.
    Jag hade sagt nej till andra flaskan. Kommer kanske bli protester men då får det bli det, hon vänjer sig snart. (Så hade iaf jag resonerat). Tror hon bara testar hur mycket hon får bestämma. Vi ger en stor flaska på 300 ml helt full. Hon brukar dricka upp hela. Är det kiss i blöjan när hon ligger i sängen så byter jag blöjan i sängen och tar inte upp henne. 

• ssa123

Flaskan får vara kvar. Det är hennes kvällsfika. Drygt 2 år gammal väger hon inte ens 10 kg så den kan vi unna henne:) men den behöver ju inte serveras i sängen såklart.

Svar på tråden God natt...eller nått