• Atena

Halal-slakt

Helt klart emot! 

Jag själv vägrar äta halalkött under några som helst omständigheter.

• Atena
    Hen skrev 2016-06-29 23:01:57 följande:
    Varför? Allt halal eller bara specifika länder? 
    Allt halal och annat religiöst slaktat kött också för den delen.
  • Atena
    Anonym (Crank) skrev 2016-06-30 19:22:00 följande:
    Så, nu behöver jag inte skriva något inlägg.
    Kan bara instämma helhjärtat i detta. 

Möjligen kan jag lägga till att jag anser att alla skolelever i högstadiet skulle få tillbringa en dag på slakteri och själva se och uppleva vad slakt av djur innebär.
    Vi skulle raskt få en klar ökning av vegetarianer och veganer då.
    Jadu, jag föder upp och slaktar till viss del själv, mig har det inte avskräckt ett dugg. Men jag antar att alla är olika.
  • Atena
    Ominous skrev 2016-06-30 20:09:27 följande:

Självklart blir man avtrubbat tillslut. Det är därför psykopater börjar med att plåga djur, för att sedan avancera mot människor. Man avtrubbar sig själv för att kunna göra värre. 

Att se slakteri en gång gör en däremot inte avtrubbad. Vi ska visa, inte normalisera.

Oj då måste jag ha vara född psykopat. Jag bröt nacken av mina första fisk när jag var fyra, tittade på när smågrisar kastrerades som 8 åring. Slaktade mina första kaniner innan jag var femton. Du vet, mat är en bra sak. Vill du vara vegan så är det helt okej för mig. Men att kalla folk som slaktar själva för psykopater är inte direkt okej. 

Ha gärna din åsikt men kör helst inte ner den i halsen på andra. Det är som att ha en kuk. Det är helt okej, men håll tvinga den inte på folk.
  • Atena
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 09:26:02 följande:

Undrar om de som är emot halal har valt bort fisk som föda?

Nej, varför skulle jag göra det?
  • Atena
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 10:13:24 följande:

Tja hur menar du att fiskar behandlas då? Beskriv gärna hur de avlivas?
    Jag personligen bryter nacken av dom mindre och skär huvudet av dom större. 

Halalslakten i sverige sker som bekant med bedövning, men det spelar mig liksom ingen roll. Jag tänker inte äta mat som välsignats till någon sagofigur. Jag är ateist, jag behöver faktiskt inget mer skäl än det för att kunna kräva mat som inte är halal (eller annan religiös slaktmetod). 

Jag skär halsen av kaniner när jag slaktar dom, hugger huvudet av tuppar och höns när jag slaktar dom. Så, vad har fiskar med saken att göra?
  • Atena
    Pentagram skrev 2016-07-01 13:00:43 följande:
    Jag är också ateist men jag ser inte riktigt varför jag skulle bry mig om huruvida någon välsignat maten jag äter eller inte, det har liksom ingen effekt på MIG. Så länge jag slipper betala extra för det, naturligtvis.

Jag menar, om någon gick förbi mitt bord på en restaurang och lade en förbannelse på min mat så skulle jag ju inte hävda att min mat blivit kontaminerad och kräva en ny måltid...
    För att jag inte på något sätt vill stödja den galenskap jag anser att religion är och det lidande och krigande som sker i religionens namn. Samt att djur ska slaktas efter hur det beskrivs i en 1300 år gammal sagobok. Samt att halalslakt i andra länder innebär ett extremt lidande för djuren, att det inte är samma lidande för djuren i sverige spelar mig ingen roll. Jag vägrar att stödja det alls, vare sig det påverkar mig eller inte. Det handlar om mina principer.
  • Atena
    Anonym (:)) skrev 2016-07-01 14:14:32 följande:
    Busigt! Kan tänka mig att den vanligaste reaktionen hos muslimer är "oj den här har visst hamnat fel, flyttar den åt sidan och tar det hen kom för att köpa"

För att svara på frågan. Jag har inget emot svensk halalslakt särskilt som djuret inte får se sina artfränder bli dödade om det ska gå rätt till.
    Jag äter kött så slakt som slakt.

Tycker annars att det är kul när folk som är emot halalslakt äter gris som faktiskt också dödas genom att halsen skärs av.
    Alla djur som slaktas( I sverige om dom är större än kanin och höns) får halsen avskuren och avblodade. Skillnaden är att dom bedövas med slaktmask, alltså en bult i hjärnan så dom är hjärndöda innan halsen skärs av. 
  • Atena
    Anonym (bea) skrev 2016-07-01 16:13:26 följande:
    Grisar bedövas med gas. Helt ofattbart att det är lagligt.
    Dom får bedövas med gas, det innebär inte att det alltid görs. Det har inte gjorts med dom grisar jag har varit med och slaktat i alla fall. Dom får också bedövas med el, bultpistol, kulvapen och hagelgevär. 
  • Atena
    Anonym (Inget beskymmer) skrev 2016-07-08 13:18:17 följande:

Inte läst hela tråden men med tanke på att det enda som skiljer vanlig slakt från Halalslakt är att djuret vänds mot Mecka och för höra en bön, så ser inte jag beskymret. Annars sker slakten på samma vis, dvs, djuret får en bultpistol i pannan så det är medvetslöst, hängs upp och får halsen avskuren.

Ja, djuret får förblöda även i "vanlig" slakt eftersom hjärtat måste pumpa för att så mycket blod som möjligt ska rinna ut.

Exakt, och just det att det vänds mot Mecka och välsignas till något som jag anser vara en sagovarelse gör att jag vägrar halal. För jag är ateist och jag har rätt enligt lag att slippa religiösa inslag i mitt liv, allt enligt religionsfrihetslagen. Så det är inte så bara! Och jag vet mycket väl hur slakt går till, men jag vill äta kött utan religiösa inslag tack så mycket. 

Och för den delen ni som skriker rasister åt människor som inte gillar halal. Är ni inte medvetna om att kristna, muslimer, buddister osv inte är raser, utan religioner?
  • Atena
    Anonym (Helsnurrigt) skrev 2016-07-08 20:55:57 följande:
    Fast det finns en stor skillnad. Kosher godkänner inte bedövning och är förbjudet i Sverige. Halal godkänner bedövning, man vänder djuret mot mecka och djuret får heller inte se andra djur dö ( vilket annars är norm inom slakt ). Djuret visas alltså mer respekt än normalt ( i länder där bedövning är ett krav ), och du motsätter dig den respekten enbart pga något du ändå inte tror på? 
    Verkar verkligen helsnurrigt. Typ, jag är emot religion, så därför skiter jag i att den enda skillnaden är att de vid slakt respekterar djuren? 

Poängterar att mina inlägg om halal alltså enbart gäller länder där bedövning är ett måste, så som Sverige och Nya Zeeland tex. 
    Fast vad är det du inte förstår? Det är inte slaktförfarandet i första hand här, det är det religiösa inslaget. Jag väljer vad jag äter utefter flertalet av mina värdegrunder. Att ta bort det religiösa är en sak, att välja ekologiskt gräsbetat kött är ett annat krav jag har, uppfött i närheten och under vettiga förhållanden. Ja jag köper ofta kött privat och jag slaktar en hel del själv av egenuppfödda djur så som kaniner och fjäderfä. Tuppar, ankor, fasaner, ankor osv. 

Eftersom jag anser att inga gudar finns och jag anser att religion är roten till dom flesta krig och mycket lidande och andra otrevligheter i vår värld så tänker jag inte stödja något som har religiösa inslag, där ingår halalslakt, oavsett vilket land den utförs i. 
  • Atena
    Anonym (Helsnurrigt) skrev 2016-07-08 23:52:57 följande:
    Jag är inte heller religiös, men just därför borde det inte spela någon roll. Jag köper gärna svenskt halalslaktat kött ( hellre eko eller närproducerat men man kan inte få allt jämt ) eftersom djuren blir behandlade med respekt. Och bedövade. Är inte djuren viktigare än din personliga attityd till religion ( som inte smittar )?
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
  • Atena
    Anonym (Inte emot) skrev 2016-07-11 09:08:32 följande:
    Fast man ska inte förknippa halal med obedövad slakt. I de länder där de inte bedövar djur är det inte för att det är en religiös handling utan för att de har en annan syn på djur och djurhållning. All slakt går till så där oavsett halal eller ej. Så att stödja halal har inget med att stödja djurplågeri att göra. Det är lika illa att köpa kött som inte är halal från dessa länder i det avseendet att djuren lider.
    Däremot har man ju rätt att avsky religion och inte vilja att religion blandas in i slakt men det är ju en personlig fråga och har inget med djurets välbefinnande att göra.
    Och frågeställningen i tråden var: Halal-för eller emot. Jag är emot. Av religiösa skäl. Jag vet mycket väl hur slakt går till som sagt. Jag köper bara svensk kött för den delen. Djurs välbefinnande står högt på min lista men halal kommer aldrig in över min tröskel.
Svar på tråden Halal-slakt