Inlägg från: Anonym (Mot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Anonym (Mot)
    Velouria skrev 2016-06-28 23:18:27 följande:

För.

Därför att?
  • Anonym (Mot)
    Anonym (Sasa) skrev 2016-06-29 00:15:05 följande:

Hur är halalslakt i just Sverige värre än vanlig slakt menar du?

Hen kanske är emot all form av slakt?
  • Anonym (Mot)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-29 03:37:02 följande:

Den enda skillnaden är att djuret är vänt mot Mekka och att en bön läses över djuret. Vad är det som är så plågsamt med det?

Nu går nog djurrättsaktivisterna upp i taket.
  • Anonym (Mot)
    Pentagram skrev 2016-06-29 11:04:31 följande:

Jag får sällan uppfattningen att sådana här trådar startas utifrån en idé om vördnad för djuren. Det är mer en ursäkt för en annan agenda...

Jag är inte SD:are, så du kan vara lugn. Jag får däremot bilden av att många feminister "godtar" vissa saker med hänvisning till att det är något som kommit till oss ifrån andra länder / kulturer. "Kulturrelativism" heter det tydligen, det fanns visst ett namn på det.
  • Anonym (Mot)
    M i s s skrev 2016-06-29 17:23:00 följande:

Halalslakt i Sverige är som all annan slakt i Sverige. Så om man skulle vara emot det så borde man vara emot all annan slakt också. Frågan borde varit om man är för eller emot slakt, det är liksom samma sak för djuret, i Sverige.

I andra länder är det en annan sak.

OK, vad tycker du om slakt generellt då?
  • Anonym (Mot)
    leonie skrev 2016-06-29 20:15:04 följande:

Helt klart emot!!! Allt som sker enligt religion ska inte accepteras. Jävla silkesvantar för all denna "hitta på kultur". All slakt ska vara av respekt och till djurets "bästa", om man nu kan säga det i sådana här omständigheter.

Precis, dessvärre är kulturrelativismen rätt utbredd idag. Däremot inte sagt att allting med andra kulturer är dåligt (vår vanligaste maträtt Spagetti med köttfärssås är ju ett resultat av omfamnande av främmande kulturer, t ex), men på punkter där det går på tvärs med andra svenska värden (som jämställdhet, djurrätt, osv), får inte flera tusen år gamla skrifter gå före och köra över dessa värden endast med hänvisning till att "religionsfriheten" är en mänsklig rättighet, eller något sådant. Tror du håller med mig här. Stackars djuren liksom, de kan ju inte rå för vad Allah eller Gud eller någon annan säger att människor borde äta för något. Givetvis är inte "vanlig" slakt helt fantastisk bara för detta vill jag säga, för er som skulle angripa mig på den punkten annars.
  • Anonym (Mot)
    Hen skrev 2016-06-29 22:17:49 följande:

För eller emot, jag fattar inte riktigt frågan. Jag är emot djurplågeri, men äter tex svenskt kött. Och halalslaktat i Sverige ( eller Nya zeeland ) skiljer sig inte mot annat kött. Jag äter däremot inte dansk gris. Oavsett halal eller ej. 

Varför äter du inte dansk gris? Finns det bra djurplågeri och dåligt djurplågeri?
  • Anonym (Mot)
    Ominous skrev 2016-06-30 17:40:19 följande:

Som vegan är jag emot all form av onödig slakt. Men jag tycker självklart halal är en grad varmare i helvetet, men ingen jättestor skillnad. Om man nu förutsätter att det handlar om svenskt kött.

Halal är respektlöst mot djuret och visar utåt att djuret måste "renas", vilket medför en väldigt ful bild av djur. Jag skulle verkligen hata att bli slaktat, och ännu mer som om det var för religion.

Ja, jag är Anti-teist i övrigt och är inte för religion i allmänhet. Religionsfrihet är inget jag är för då det oftast bara leder till förtryck av andra. Se bara i USA där man har laglig rätt att neka homosexuella människor sina tjänster endast på grund av sin religion. Tro vad fan du vill hemma, men man har ingen rätt att ta ut det över andra på något sätt.

Hurra! Vilket bra inlägg.
  • Anonym (Mot)
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 09:26:02 följande:

Undrar om de som är emot halal har valt bort fisk som föda?

Du likställer torskfisket i Östersjön med Halalslakt?
Svar på tråden Halal-slakt