Inlägg från: Anonym (Inte emot) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte emot)

Halal-slakt

Har inget emot det. Om en sån enkel sak kan skänka människor frid och lycka så varför skulle man vara emot det?

• Anonym (Inte emot)
    leonie skrev 2016-06-29 20:15:04 följande:

Helt klart emot!!! Allt som sker enligt religion ska inte accepteras. Jävla silkesvantar för all denna "hitta på kultur". All slakt ska vara av respekt och till djurets "bästa", om man nu kan säga det i sådana här omständigheter.

Så du är emot religionsfrihet också? Varför skulle det strida mot djurets bästa med halal?
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Fy faan) skrev 2016-06-29 21:48:43 följande:
    Ja, och fånigt
    Respektlöst mot djuret är det ju knappast. Vad menar du med det? Att det är fånigt är ju din uppfattning. Ska vi inte ha halalslakt pga att du tycker det är fånigt? Arbeta på dina argument.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Fy faan) skrev 2016-06-29 22:10:17 följande:
    Jag tycker att det är vidrigt, och fånigt att det görs av religösa skäl. Fattade du nu lr?
    Varför tycker du det är vidrigt?
  • Anonym (Inte emot)
    Atena skrev 2016-07-11 08:07:37 följande:
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
    Fast man ska inte förknippa halal med obedövad slakt. I de länder där de inte bedövar djur är det inte för att det är en religiös handling utan för att de har en annan syn på djur och djurhållning. All slakt går till så där oavsett halal eller ej. Så att stödja halal har inget med att stödja djurplågeri att göra. Det är lika illa att köpa kött som inte är halal från dessa länder i det avseendet att djuren lider.
    Däremot har man ju rätt att avsky religion och inte vilja att religion blandas in i slakt men det är ju en personlig fråga och har inget med djurets välbefinnande att göra.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-12 10:16:42 följande:
    Är inte halal en religiöst motiverad slaktmetod?
    Jo men att göra det obedövat ingår inte i den religösa handlingen. Det har med landets syn på djur att göra.
  • Anonym (Inte emot)
    Atena skrev 2016-07-12 12:03:11 följande:
    Och frågeställningen i tråden var: Halal-för eller emot. Jag är emot. Av religiösa skäl. Jag vet mycket väl hur slakt går till som sagt. Jag köper bara svensk kött för den delen. Djurs välbefinnande står högt på min lista men halal kommer aldrig in över min tröskel.
    Jag förstår det men mitt svar var till denna kommentaren som du skrev.
    "Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det."

Bara för att man stödjer halal så stödjer man inte djurplågeri och obedövad slakt. Det var det som var poängen med mitt inlägg till dig, inget annat.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-13 07:13:30 följande:
    Om halal är både bedövad och obedövad slakt innebär det ju att man stödjer båda två om man konsumerar halal.
    Nej bedövning eller inte har inget med halal att göra. Köper man däremot kött från länder där de inte bedövar djur så stödjer man det oavsett om det är halal eller inte. Köper man svenskt kött så vet man att djuret är bedövat även om det är halalslaktat eller ej.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-13 07:08:46 följande:
    Är inte det en oxymoron?
    Nej det är det ju inte. Hur menar du?
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 15:05:55 följande:
    Har du läst detta på SCB, eller?
    SCB? Statistiska centralbyrån? Nej det har jag inte. Jag har bara kunskap om halal.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 15:36:50 följande:
    Du verkade lite stöddig, typ; "Så här är det, punkt." Därför undrade jag.
    Stöddig? Verkligen inte. Har du kunskap om att obedövad slakt ingår i halal eller vaddå? Trodde inte det var en diskussion om sant eller falskt.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 17:24:38 följande:
    Då blir det väl? Om ingen arbetar på Scan och kan ge ett definitivt svar.
    Nej så är det ju inte, haha. Man behöver inte arbeta på Scan för att veta det.
  • Anonym (Inte emot)

I Sverige är det olagligt att slakta utan bedövning.

• Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-19 17:14:13 följande:
    Hur vet du att lagen följs till punkt och pricka?
    Nej det vet jag inte men det måste jag ju anta eftersom det är det enda jag har att gå på. Finns det en anledning att tro att inte lagarna följs? Isåfall är det en helt annan diskussion.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-23 22:47:12 följande:
    Fast jag pratar inte om ett svenskt Halal-förbud. Jag pratar om att ändra attityder generellt så att människor begriper hur fel obedövad slakt av djur är. Men tystnaden från feminister (som annars tenderar att värna djurens rätt) är slående, vilket visserligen är logiskt eftersom det inkräktar i kuktur- samt religionsfriheten. Kulturrelativism heter det ju, att godta saker med hänvisning till att det är "en annan kultur" det handlar om.
    Haha...varför skulle feminister vara mer djurvänner än andra?
    Det du pratar om att ändra attityder generellt angående obedövad slakt är jättebra. Dock hjälper det inte att förbjuda halal för det är inte kopplat till obedövad slakt.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-08-15 18:10:13 följande:
    Man kan inte förbjuda Halal rakt av, nej. Men det är vanligare att Halal-slakt är obedövad än att vanlig slakt är det, därför kan man inte bara relativisera all slakt och säga att det är lika bra / dåligt alltihopa.
    Nej det är inte vanligare med obedövad slakt vid halal. I Sverige är ALL slakt bedövad. I islamska länder slaktar man alltid halal och skulle tro att all slakt är plågsam pga deras djurhållning och synen på djur. Det är inte kopplat till halal utan till kulturen i landet.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-08-16 00:09:48 följande:
    Det är både och, givetvis.
    Nej inte både och. Det ingår inte i ritualen.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-08-19 00:45:25 följande:
    Då har du levt under en sten ett tag och inte läst nyheter.
    Absolut inte! Jag kan ritualen väl.
Svar på tråden Halal-slakt