Atena skrev 2016-07-11 08:07:37 följande:
Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina.
Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
Fast man ska inte förknippa halal med obedövad slakt. I de länder där de inte bedövar djur är det inte för att det är en religiös handling utan för att de har en annan syn på djur och djurhållning. All slakt går till så där oavsett halal eller ej. Så att stödja halal har inget med att stödja djurplågeri att göra. Det är lika illa att köpa kött som inte är halal från dessa länder i det avseendet att djuren lider.
Däremot har man ju rätt att avsky religion och inte vilja att religion blandas in i slakt men det är ju en personlig fråga och har inget med djurets välbefinnande att göra.