Inlägg från: Anonym (Helsnurrigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helsnurrigt)

Halal-slakt

Atena skrev 2016-06-30 07:58:42 följande:
    Allt halal och annat religiöst slaktat kött också för den delen.
    Fast det finns en stor skillnad. Kosher godkänner inte bedövning och är förbjudet i Sverige. Halal godkänner bedövning, man vänder djuret mot mecka och djuret får heller inte se andra djur dö ( vilket annars är norm inom slakt ). Djuret visas alltså mer respekt än normalt ( i länder där bedövning är ett krav ), och du motsätter dig den respekten enbart pga något du ändå inte tror på? 
    Verkar verkligen helsnurrigt. Typ, jag är emot religion, så därför skiter jag i att den enda skillnaden är att de vid slakt respekterar djuren? 

Poängterar att mina inlägg om halal alltså enbart gäller länder där bedövning är ett måste, så som Sverige och Nya Zeeland tex. 
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Atena skrev 2016-07-08 23:39:35 följande:
    Fast vad är det du inte förstår? Det är inte slaktförfarandet i första hand här, det är det religiösa inslaget. Jag väljer vad jag äter utefter flertalet av mina värdegrunder. Att ta bort det religiösa är en sak, att välja ekologiskt gräsbetat kött är ett annat krav jag har, uppfött i närheten och under vettiga förhållanden. Ja jag köper ofta kött privat och jag slaktar en hel del själv av egenuppfödda djur så som kaniner och fjäderfä. Tuppar, ankor, fasaner, ankor osv. 

Eftersom jag anser att inga gudar finns och jag anser att religion är roten till dom flesta krig och mycket lidande och andra otrevligheter i vår värld så tänker jag inte stödja något som har religiösa inslag, där ingår halalslakt, oavsett vilket land den utförs i. 
    Jag är inte heller religiös, men just därför borde det inte spela någon roll. Jag köper gärna svenskt halalslaktat kött ( hellre eko eller närproducerat men man kan inte få allt jämt ) eftersom djuren blir behandlade med respekt. Och bedövade. Är inte djuren viktigare än din personliga attityd till religion ( som inte smittar )?
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Atena skrev 2016-07-11 08:07:37 följande:
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
    Näe jag fattar inte. 

Om du köper svenskt kött spelar det ju ingen roll om det är halalslaktat eller ej? Varför köpa kött från andra delar av världen överhuvudtaget om du inte vet hur det är slaktade? Tex danskt fläskt.
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Bobbbo skrev 2016-07-16 01:03:03 följande:

Det är mycket vanligt att muslimer inte accepterar bedövad halalslakt, eftersom bedövningen riskerar döda djuret och islam kräver att hjärtat slår så länge som möjligt. Industriell halalslakt är dessutom extra plågsamt, då t ex kor spänns fast i roterande tunnor och svänga över i ryggläge innan de får halsen avskuren. Att ligga på rygg är djupt onaturligt för en ko som inte kan andas i det läget. Skäktningen skär av två av de stora halsartärerna samt luftstrupen. Hos kor är de två halsartärer som sparas oftast tillräckligt för att de ska vara vid fortsatt medvetande men förstås oförmögna att andas. Ett vedervärdigt djurplågeri, motiverat med efterblivna gamla sagor.

Köper man svenskt kött riskerar man såklart inte det här. Men svenskar vill ju ha billigt danskt fläsk, så vad ska man göra. 
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Bobbbo skrev 2016-07-16 01:03:03 följande:

Det är mycket vanligt att muslimer inte accepterar bedövad halalslakt, eftersom bedövningen riskerar döda djuret och islam kräver att hjärtat slår så länge som möjligt. Industriell halalslakt är dessutom extra plågsamt, då t ex kor spänns fast i roterande tunnor och svänga över i ryggläge innan de får halsen avskuren. Att ligga på rygg är djupt onaturligt för en ko som inte kan andas i det läget. Skäktningen skär av två av de stora halsartärerna samt luftstrupen. Hos kor är de två halsartärer som sparas oftast tillräckligt för att de ska vara vid fortsatt medvetande men förstås oförmögna att andas. Ett vedervärdigt djurplågeri, motiverat med efterblivna gamla sagor.

Och i övrigt. Vad fan pratar du om för land? Det är ju inte svenskt kött i alla fall. TROLL. 
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Anonym (Bobbbo) skrev 2016-07-16 01:24:51 följande:

Troll? Självklart sker inte obedövad industriell halalslakt i Sverige, det har jag heller inte påstått. Trots påtryckningar från muslimska intresseorganisationer är det inte tillåtet. Sådant kött importeras däremot - våra djurskyddslagar täcker inte importerat kött. Vet inte varför du envisas med att yra om danskt fläsk (som förövrigt knappt går att sälja i Sverige längre) i den här tråden om halalslakt. Är det jobbigt när du inte kan försvara det religiöst motiverade djurplågeriet eller?

Kolla inför julen, de flesta julskinkorna är danska. Många äter dansk julskinka och förfasar sig över halalslakt utan att veta vad det innebär vilket är hyckleri. 

Och jag förstår inte varför du pratar om halalslakt i random länder. De flesta länder har sämre djurhållning än Sverige, så skillnaden mellan att att köpa kött från andra länder finns inte om vi pratar slakt och halal. Köper du svenskt kött däremot så är det ok( ska man vara helt ok bör man dock bli vegan ), oavsett vilket. 
Svar på tråden Halal-slakt