Inlägg från: Pentagram |Visa alla inlägg
  • Pentagram

Halal-slakt

Eftersom det finns olika varianter av halal-slakt kan det vara bra att vara tydlig. Det är ju lätt att visa upp vidriga bilder på halal-slakt från andra delar av världen och sedan använda det som ursäkt för att förbjuda svensk halal-slaktad kyckling som i det stora hela är samma sak som svensk slaktad kyckling, exempelvis. ...och det skulle ju kunna ses som en smula oärligt...

Det finns ju icke-halal-slakt som är plågsam, också, så det är kanske bättre på att fokusera på att få bort plågsam slakt och bry sig mindre om huruvida den betecknas som halal eller inte (om en gör sig gällande att värna om djuren, alltså).

• Pentagram
    Anonym (Fy faan) skrev 2016-06-29 10:25:37 följande:
    Det är inte rasistiskt att säga att man tar seden dit man kommer! Det är exakt det vi skulle få göra om vi flyttar någonstans. Att man ens kan leva med sig själv när man äter ett kött från ett djur som har misshandlats så brutalt är för mig helt ofattbart. Det är så jävla vidrigt så det finns inga ord.
    Fast, äter du svenskt halal-slaktat kött så är djuret inte mer brutalt misshandlat än vad övrigt svenskt slaktat kött är. Den svenska seden i sammanhanget är våra djurskyddslagar och de följs. ...men du åsyftade kanske köttätare i största allmänhet.
  • Pentagram

Jag får sällan uppfattningen att sådana här trådar startas utifrån en idé om vördnad för djuren. Det är mer en ursäkt för en annan agenda...

• Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:03:49 följande:
    Eller så borde du göra det. Vet DU vad halal betyder? Halal betyder att djuret lider så in i helvete enbart för att få ut hur mycket RENT blod som helst. Vad är det som är så bra med det?
    INTE I SVERIGE. Här sker halal-slakt enligt samma djurrättslagar som all annan slakt. Visst, slakt är ju på intet sätt till djurens fördel men halalslakt är inte värre än annan slakt här.
  • Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:28:57 följande:
    INTE I SVERIGE? Den du. 
    Tja, det är fortfarande korrekt. Den enda skillnaden mellan svensk halalslaktad kyckling och svensk annorledesslaktad kyckling är att slaktmaskinen specifikt står vänd mot Mecka och att någon imam mumlar ramsor i samband med slakten...inget som påverkar kycklingarnas lidande åt något särskilt håll.

Halal-slakt annorstädes kan nog vara jä-ligt plågsam, dock...men jag tvivlar på att sekulär slakt i sådana områden är särskilt mycket bättre...
  • Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 13:41:22 följande:
    FEL. Varför diskuterar sådana som dig ens halal? Har det varit sista skriket på fl?
    Varför diskuterar DU halal? Förväntas vi engagera oss i djurrättsprocessen i Saudiarabien? Försöker du göra gällande att halalslakt i Sverige går till som i mellanöstern? Tycker du ALL slakt skall förbjudas?
  • Pentagram
    Anonym (Sarah) skrev 2016-06-29 14:05:20 följande:
    Nej, nej och nej. Däremot förväntar jag mig att just de som vill diskutera andras kulturer, har åtminstone lite koll ang ämnet.
    Vi HAR koll. Vi talar om halal-slakt, inte kultur,...och den ser annorlunda ut beroende på vart i världen den utförs. I Sverige följer halal-slakt samma regler som all annan slakt.
  • Pentagram
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 10:46:36 följande:
    Mmm....det kan banne mig inte vara enkelt att leva som rättrogen muslim. Jag kände mig manad att kolla upp vad reglementet säger angående kräft/skaldjur på en muslims tallrik och jag hittade iaf ett svar. Hos "Fråga Imanen"

Han säger/skriver: 

"De lärda som klassificerar kräftdjur och räkor som fiskar, anser det i stort sätt vara tillåtet att äta dem. Hur som helst så är det många ?ulama (lärda) som inte klassificerar dem som fiskar och det är därför bättre att avstå."

Det anses alltså vara, citat: "i stort sett vara tillåtet" ....slut citat, att kränga skaldjur. Ändå..... bör du avstå.

Klockrent. Sannerligen.

Typ...

Kram //Antonbow.gif
    Lustigt det där, det är ju nästan som att det går att tolka religiösa skrifter lite hur som helst...
  • Pentagram
    Atena skrev 2016-07-01 10:18:23 följande:
    Jag tänker inte äta mat som välsignats till någon sagofigur. Jag är ateist, jag behöver faktiskt inget mer skäl än det för att kunna kräva mat som inte är halal (eller annan religiös slaktmetod). 
    Jag är också ateist men jag ser inte riktigt varför jag skulle bry mig om huruvida någon välsignat maten jag äter eller inte, det har liksom ingen effekt på MIG. Så länge jag slipper betala extra för det, naturligtvis.

Jag menar, om någon gick förbi mitt bord på en restaurang och lade en förbannelse på min mat så skulle jag ju inte hävda att min mat blivit kontaminerad och kräva en ny måltid...
  • Pentagram
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-04 06:52:15 följande:
    Jag är inte SD:are, så du kan vara lugn. Jag får däremot bilden av att många feminister "godtar" vissa saker med hänvisning till att det är något som kommit till oss ifrån andra länder / kulturer. "Kulturrelativism" heter det tydligen, det fanns visst ett namn på det.

Givet att jag är humanist (och feminist) så beror mitt godtagande av saker inte på huruvida det kommit hit via andra kulturer eller ej, men det betyder ju också att jag inte omedelbart förkastar något enkom för att det inte förekommit här tidigare. Jag har noterat att vissa är benägna att utgå från att bara för att feminister inte går ut på bredd och säger "Förbjud islam!" så är samma feminister positiva till sharia-lagar och hederskultur, vilket inte är en rimlig slutsats på några som helst plan.

Anyway, min inställning till halal-slakt har inget med min feminism att göra. Jag är inte överdrivet engagerad i djurrätt och accepterar att djur är mat och att djuren antagligen inte är helt nöjda med den situationen. Det finns ingen anledning att plåga djur i onödan, dock, och jag litar på att de djurrättslagar vi har i landet är tillfyllest. Eftersom halal-slakt i Sverige inte är värre än annan typ av slakt så har jag ingen särskilt invändan mot den typen av slakt utöver vad jag har mot slakt i allmänhet. Så länge jag inte behöver betala extra för det så struntar jag helt i huruvida köttet jag äter är halal-slaktat eller ej.

Vad gäller halal-slakt i utlandet så ser den ju tämligen brutal ut, men jag misstänker att sekulär slakt i sådana länder inte är så jämrans trevlig heller så jag vet inte om det är specifikt halal-slakt folk borde invända mot utan slakt i stort.

Problemet är naturligtvis när folk använder halal-slakt i utlandet som någon slags ursäkt för att förbjuda halal-slakt i Sverige. Jämförelsen måste ju ske mellan halal-slakt i Sverige och sekulär slakt i Sverige.

• Pentagram
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-19 17:29:30 följande:
    Jämförelsen skall givetsvis göras mellan den värsta formen av halal-slakt och den allra fredligaste formen av "sekulär slakt", ingenting annat.
    Hur är det relevant? Vi kan lika gärna göra jämförelsen mellan den värsta formen av sekulär slakt och den fredligaste formen av halal-slakt och komma fram till att ALL slakt borde vara halal-slakt i så fall
  • Pentagram
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-21 00:17:52 följande:
    Ja, skall man relativisera allt så är ju jordklotet en enda stor boll...
    Ingen pratar om att relativisera allt, men jämförelserna en gör måste ju vara relevanta och att förbjuda varianter av svensk slakt för att det finns utländsk slakt som är hemsk blir ju lite som att förbjuda tatuering i Sverige för att i X-land steriliserar de inte sina tatueringsnålar...
  • Pentagram
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-23 22:47:12 följande:
    Fast jag pratar inte om ett svenskt Halal-förbud. Jag pratar om att ändra attityder generellt så att människor begriper hur fel obedövad slakt av djur är. Men tystnaden från feminister (som annars tenderar att värna djurens rätt) är slående, vilket visserligen är logiskt eftersom det inkräktar i kuktur- samt religionsfriheten. Kulturrelativism heter det ju, att godta saker med hänvisning till att det är "en annan kultur" det handlar om.
    Fast då är det ju DJURRÄTTSVÄNNER du skall vända dig till. Jag kan inte svara för varenda feminist i världen men jag har inte fått någon uppfattning om att de är djurrättsvänner i större utsträckning än andra (det kan ju finnas någon rimlig tanke i att djurrättsvänner i större utsträckning är feminister, förvisso) och utsocknes djurrätt är knappast högt upp på agendan vad gäller själva feminismen, i vilket fall som helst.

Tillägger att jag själv inte är mycket till djurrättsvän. Inte så att jag sparkar kattungar som hobby, alltså, men jag har inte jättemycket empati med mat...
Svar på tråden Halal-slakt