Halal-slakt
Vem?
Vem?
Om jag har missförstått dig så peka gärna på hur och var, Vad jag själv har skrivit har varit rakt och tydligt från början, och har inte förändrats, och att du har missuppfattat sa du ju själv. Men du får gärna peka på var du har missförstått också, så det kan redas ut.
Helt upp till dig.
Dags att slänga ut datorn, alltså, med tanke på hur mycket religiöst folk som uppfunnit delarna.....
Fast man ska inte förknippa halal med obedövad slakt. I de länder där de inte bedövar djur är det inte för att det är en religiös handling utan för att de har en annan syn på djur och djurhållning. All slakt går till så där oavsett halal eller ej. Så att stödja halal har inget med att stödja djurplågeri att göra. Det är lika illa att köpa kött som inte är halal från dessa länder i det avseendet att djuren lider.
Däremot har man ju rätt att avsky religion och inte vilja att religion blandas in i slakt men det är ju en personlig fråga och har inget med djurets välbefinnande att göra.
Jo men att göra det obedövat ingår inte i den religösa handlingen. Det har med landets syn på djur att göra.
Jag förstår det men mitt svar var till denna kommentaren som du skrev.
"Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det."
Bara för att man stödjer halal så stödjer man inte djurplågeri och obedövad slakt. Det var det som var poängen med mitt inlägg till dig, inget annat.
Nej det är det ju inte. Hur menar du?
Nej bedövning eller inte har inget med halal att göra. Köper man däremot kött från länder där de inte bedövar djur så stödjer man det oavsett om det är halal eller inte. Köper man svenskt kött så vet man att djuret är bedövat även om det är halalslaktat eller ej.
SCB? Statistiska centralbyrån? Nej det har jag inte. Jag har bara kunskap om halal.
Stöddig? Verkligen inte. Har du kunskap om att obedövad slakt ingår i halal eller vaddå? Trodde inte det var en diskussion om sant eller falskt.
I Sverige är det olagligt att slakta utan bedövning.
Troll? Självklart sker inte obedövad industriell halalslakt i Sverige, det har jag heller inte påstått. Trots påtryckningar från muslimska intresseorganisationer är det inte tillåtet. Sådant kött importeras däremot - våra djurskyddslagar täcker inte importerat kött. Vet inte varför du envisas med att yra om danskt fläsk (som förövrigt knappt går att sälja i Sverige längre) i den här tråden om halalslakt. Är det jobbigt när du inte kan försvara det religiöst motiverade djurplågeriet eller?
Jag har noterat att vissa är benägna att utgå från att bara för att feminister inte går ut på bredd och säger "Förbjud islam!" så är samma feminister positiva till sharia-lagar och hederskultur, vilket inte är en rimlig slutsats på några som helst plan.
Problemet är naturligtvis när folk använder halal-slakt i utlandet som någon slags ursäkt för att förbjuda halal-slakt i Sverige. Jämförelsen måste ju ske mellan halal-slakt i Sverige och sekulär slakt i Sverige.
Hur är det relevant? Vi kan lika gärna göra jämförelsen mellan den värsta formen av sekulär slakt och den fredligaste formen av halal-slakt och komma fram till att ALL slakt borde vara halal-slakt i så fall
Ingen pratar om att relativisera allt, men jämförelserna en gör måste ju vara relevanta och att förbjuda varianter av svensk slakt för att det finns utländsk slakt som är hemsk blir ju lite som att förbjuda tatuering i Sverige för att i X-land steriliserar de inte sina tatueringsnålar...
Fast då är det ju DJURRÄTTSVÄNNER du skall vända dig till. Jag kan inte svara för varenda feminist i världen men jag har inte fått någon uppfattning om att de är djurrättsvänner i större utsträckning än andra (det kan ju finnas någon rimlig tanke i att djurrättsvänner i större utsträckning är feminister, förvisso) och utsocknes djurrätt är knappast högt upp på agendan vad gäller själva feminismen, i vilket fall som helst.
Tillägger att jag själv inte är mycket till djurrättsvän. Inte så att jag sparkar kattungar som hobby, alltså, men jag har inte jättemycket empati med mat...
Haha...varför skulle feminister vara mer djurvänner än andra?
Det du pratar om att ändra attityder generellt angående obedövad slakt är jättebra. Dock hjälper det inte att förbjuda halal för det är inte kopplat till obedövad slakt.
Nej det är inte vanligare med obedövad slakt vid halal. I Sverige är ALL slakt bedövad. I islamska länder slaktar man alltid halal och skulle tro att all slakt är plågsam pga deras djurhållning och synen på djur. Det är inte kopplat till halal utan till kulturen i landet.
Nej inte både och. Det ingår inte i ritualen.