Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Vad fan är grejen med Oxfile?

sysop skrev 2018-11-18 12:36:18 följande:
    Visst man kan förstöra allt med att exempelvis köra för lång tid på för hög temperatur och på det sättet få en torr och tråkig köttbit,

Visst skulle man kunna köra (syretätt) sous vide men det passar bättre när det är lite tuffare kött som behöver lite extra mörning i tillagningen och då man har lite större mängder att tillaga på restaurangen. 

Jag tänkte helt vanlig helstekt oxfile, börja med att försegla ytan genom att hastigt bryna den i panna runt om, krydda på lite lätt med salt och nymald peppar slå in i folie låt den gå i ugnen på 100-125 grader tills du får en innertemperatur på 72 grader eller så. Låt den sedan vila länge minst 30-45 min.
    Klokt för då slipper man få den överstekt!
  • Anonym (R)
    Anonym (Bitter?) skrev 2025-11-30 11:22:52 följande:
    Fläskfile är nog tillräckligt gott för de som inte har råd med annat. I min bekantskapskrets är det dock ingen som nedlåter sig till att köpa detta, då det ser som WT-mat. Hade en arbetskollega på ett jobb som yngre som bjöd hem mig och några till på grillfest. Han grillade fläskytterfile och pommes. Jag gick därifrån och avslutade den bekantskapen. Det finns gränser.
    Riktiga finsmakare kollar inte priset på råvaran, de bedömer matens smak och kvalitet. Köper fina råvaror, oavsett om de råkar ha ett högt kilopris eller ej.  Kort sagt bryr sig om maten, inte priset.

Jag tror att flera här i tråden skriver i avsikt att provocera. Det som de skriver låter direkt fånigt. 
Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?