• Sashimi

Vad gör er 6-åring hemma?

Hej,

det är ytterst pinsamt men jag inser att vi har servat vårt barn alldeles för länge. Vi har brett mackor, serverat mat och dryck vid soffan framför barnkanalen. Vi har klätt på henne kläder, borstat hennes hår, städat hennes rum, plockat undan efter henne. Ja, listan kan tyvärr bli lång.

Hon ska fylla 6 år i sommar och nu vill jag föra in mer att hon får hjälpa till, göra mer saker själv etc.

Jag önskar input från er; vad gör er 6-åring hemma själv och vad hjälper hon/han till med?

Herregu´, hon börjar ju förskoleklass i höst, hon kan ju inte fortsätta leva på hotell (vårt hem alltså Flört  ). 

Kram på er alla föräldrar där ute! 

• Svar på tråden Vad gör er 6-åring hemma?
  • Mimimamalou

Förutom att han brer sina smörgåsar själv, klär sig, duschar själv, osv., så har han även en del "arbetsuppgifter".

* Han städar sitt rum själv (men det hade jag aldrig begärt om jag inte sett till att alla leksaker har en plats - det är grymt bra ordning och reda på hans rum).

* Han plockar av från bordet och ställer in i diskmaskinen (jag tömmer diskmaskinen pga att han inte når upp till skåpen än).

* Han slänger smutstvätt i tvättkorgen, samt hjälper till att hänga rentvätten.

Min son fyller 6 år i slutet av året.

• Mimimamalou

Förutom att han brer sina smörgåsar själv, klär sig, duschar själv, osv., så har han även en del "arbetsuppgifter".

* Han städar sitt rum själv (men det hade jag aldrig begärt om jag inte sett till att alla leksaker har en plats - det är grymt bra ordning och reda på hans rum).

* Han plockar av från bordet och ställer in i diskmaskinen (jag tömmer diskmaskinen pga att han inte når upp till skåpen än).

* Han slänger smutstvätt i tvättkorgen, samt hjälper till att hänga rentvätten.

Min son fyller 6 år i slutet av året.

• isolande

Min dotter har precis fyllt 5 och jag har börjat med att hon får hämta vatten själv om hon ska ha, hon får fixa fram pyssel själv, slänga tvätt i tvättkorgen och hänga upp ytterkläder när hon kommer hem. Hon klär på sig själv, borstar sitt hår själv och även tänderna (innan vi tar det sista)

Känner igen det där med att man servar dem av gammal vana. Sedan ser man dem på dagis och då klarar de tydligen allt själva, även 3-åringen Skäms

• fluu

Min är iofs lite yngre, men jag tycker att det räcker än att hon tar hand om sin skit(plockar undan det hon dragit fram, sätter in sin disk i diskmaskinen, hämtar grejer hon ska ha, städar sitt rum, tar sin tvätt till tvättmaskinen och liknande), att hon gör allt kring sig själv( typ borstar håret och tvättar sig) efter förmåga och hjälper till med hushållsarbetet(så att hon lär sig).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ImBatman

Min dotter är 6(snart sju) år gammal och sonen är 5.

De städar sitt rum, duschar och tvättar kroppen själva (jag hjälper till med håret). Dottern kammar och borstar sitt hår själv, men jag flätar det. De hjälper till att plocka i och ur diskmaskinen, dottern brukar göra rent badkaret.

Jag serverar oftast gröt till frukost, men är jag morgontrött rostar och brer de egna smörgåsar med valfritt pålägg.

Har jag mycket att göra med städning så torkar de skåpluckor och dammtorkar tv-bänk och tv-bord.

Dottern diskade allt innehåll i vitrinskåpet, dammtorka det och putsade rutorna på det. Skulle jag dock aldrig våga låta sonen göra det dock, då skulle vi ha en vacker samling glaskross sen ;).

Svårt att komma på mer sådär på rak hand, eller jo. De sorterar strumpor, ställer skorna fint och får såklart plocka undan efter sig i övriga huset. Leksaker, pärlor och disk etc.

De har helt enkelt fått lov att lära sig. Jag är sjuk och orkar inte ta allt, och de är mer än kapabla att hjälpa till (maken hjälper såklart också till när han väl är hemma). Vi brukar sjunga "vad funkar bäst teamwork" från barnprogrammet supertrion när vi städar. :p

• Mimimamalou
    ImBatman skrev 2016-06-29 11:47:49 följande:

De städar sitt rum, duschar och tvättar kroppen själva (jag hjälper till med håret). Dottern kammar och borstar sitt hår själv, men jag flätar det. De hjälper till att plocka i och ur diskmaskinen, dottern brukar göra rent badkaret.

Jag serverar oftast gröt till frukost, men är jag morgontrött rostar och brer de egna smörgåsar med valfritt pålägg.

Har jag mycket att göra med städning så torkar de skåpluckor och dammtorkar tv-bänk och tv-bord.

Dottern diskade allt innehåll i vitrinskåpet, dammtorka det och putsade rutorna på det. Skulle jag dock aldrig våga låta sonen göra det dock, då skulle vi ha en vacker samling glaskross sen ;).

Svårt att komma på mer sådär på rak hand, eller jo. De sorterar strumpor, ställer skorna fint och får såklart plocka undan efter sig i övriga huset. Leksaker, pärlor och disk etc.

De har helt enkelt fått lov att lära sig. Jag är sjuk och orkar inte ta allt, och de är mer än kapabla att hjälpa till (maken hjälper såklart också till när han väl är hemma). Vi brukar sjunga "vad funkar bäst teamwork" från barnprogrammet supertrion när vi städar. :p

Haha, den sjunger vi också!
  • ImBatman

Kom på att de brukar hänga tvätt med mig också, duka och torka kylskåpet, samt lyfta upp saker från golvet när jag dammsuger.

Dottern hade väl egentligen varit gammal nog att tvätta håret själv, men hon har långt tjockt hår ner till midjan, så det är svårt att få ur allt schampo.
  • ImBatman
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 11:50:22 följande:

Haha, den sjunger vi också!

Den är superbra XD! Blir mycket roligare att städa då helt plötsligt ;)
  • fluu

Åh, stack så mycket, nu fick jag den i huvudet Demon
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ImBatman
    fluu skrev 2016-06-29 11:52:50 följande:

Åh, stack så mycket, nu fick jag den i huvudet

Muahaha. XP
Svar på tråden Vad gör er 6-åring hemma?