Sashimi skrev 2016-06-29 12:42:31 följande:
Åh, tack för alla svar och input! 
Jag ska sätta ihop en plan och gå igenom den för min dotter, för nu blir det nya regler under sommaren. Tänker att motiveringen att hon ska fylla 6 år, "bli stor" och att hon börjar skolan ska motivera henne att följa de nya familjereglerna.
Plus sången förstås! Daniel Tiger har ju också en sång: "städa, plocka, lägg tillbaks. Städa, varje dag.." 
Ta lite i taget om hon är van att bli servad hela tiden. Jag känner igen detta lite för just detta med att typ bre smörgåsar och servera är jag expert på att curla mina barn med. Men man får nog fundera inför varje moment om det verkligen är rätt att man gör det eller om barnet själv ska få lära sig istället.
Min yngsta fyller 5 snart och jag försöker "skola in" i detta med att klara fler moment själv. Speciellt eftersom jag är gravid nu också och kommer att få ett till barn att ta hand om. Kan inte serva de stora hela tiden då. 5-åringen kan ta fram kläder själv ur sin korg och klä sig, hämta saker själv från kylen (t.ex. ketchup om han ska ha till maten). Jag är lite kinkig med detta att barnen ska bre mackor själva. Tycker helt enkelt inte om att de kladdar i smöret och med pålägget..... Vet att det är fel men jag har svårt att stå ut med det. Än värre om de har kompisar här, då vill jag ta fram ur kylen och bre mackor. Är väl en liten noja jag har.
Gällande städning får barnen städa en gång/vecka på sina rum och de får veckopeng då. Försöker på kvällen att de ska plocka ihop om de tagit fram leksaker i köket eller så.