• Anonym (bubblaren)

Varför blir jag så himla gasig?

Har sista tiden haft problem med väldigt gasig mage. Det bubblar och pyser i magen och jag skulle vilja prutta hela tiden. Vilket är ett problem eftersom jag delar arbetsrum, skäms ju för att sitta och fisa stup i kvarten!

Funderade om jag kunde vara laktosintolerant, eftersom jag har ett syskon som är det. Men fick höra att om det var laktosen som var ett problem, så skulle jag märka det, eftersom laktos-fisar tydligen stinker nåt fruktansvärt.

Mina fisar luktar just inget alls. Men jobbigt är det ändå att allt som oftast känna sig som en uppblåst ballong, magen bubblar och låter en massa också! Och ja, jag vill inte sitta och prutta i arbetsrummet med kollegan! Hemma är det ju inget problem.

Nån som har nån idé vad det kan vara? Har försökt fundera på vad jag äter, och hur jag äter. Men inte kommit på nåt som kan orsaka det. T.ex. dricker jag inte kolsyrade drycker. Tror inte heller (men kan ju inte vara riktigt säker) att jag t.ex. sväljer massa luft då jag äter. 

• Svar på tråden Varför blir jag så himla gasig?
  • Anonym (Gluten)

För mig var det gluten. Hjälpte lite med proviva ändå fast bra blev det först när jag slutade helt m gluten

• Anonym (bubblaren)
    Anonym (Gluten) skrev 2016-06-29 14:18:12 följande:

För mig var det gluten. Hjälpte lite med proviva ändå fast bra blev det först när jag slutade helt m gluten

Hurdana symptom hade du?

Har själv märkt av vissa specifika produkter jag tydligen inte alls tål. En var Lidls potatissnacks, de som ser ut som mini pomfritt, de klarade min mage inte alls av! Men annars verkar inte potatis vara nåt problem.

Är jättegasig just nu, men har inte ätit nåt sånt idag. Det som eventuellt kunde vara problemet idag är de två (av olika märken) mellanmålskvargarna jag ätit idag, som jag märkte att båda innehöll sötningsmedel.
  • Anonym (Grabben bredvid)

Det är hjärnan du pruttar ut, ingen fara för du verkar inte behöva någon.

• Anonym (bubblaren)
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2016-06-29 17:14:06 följande:

Det är hjärnan du pruttar ut, ingen fara för du verkar inte behöva någon.

Ja just så. Du har erfarenhet av det förstår jag.
  • lingondripp

Så blev det för mig när jag blev glutenkänslig, var konstant pruttig. Jag blev nog känslig pga att jag levde på pasta och rågkakor, men nu efter mer än tre år med lchf och så gott som inget gluten tål jag det rätt bra igen (även om jag inte frestar ödet och bara äter det sällan). 

• Anonym (Ja kära nån)

Pruttframkallande för mig: Socker. Råg. Pommes frites. Glass är rena katastrofen inte pga laktos men sockret. Sugtabletter med sorbitol ska vi inte tala om. Chips. Om jag tar mycket sallad. Russin, klarar max några stycken!
    Här gäller det att planera om man ska ta mer än bara lite.

Fis är mer proteiner och lök, tex en stor biff.

• Anonym (bubblaren)

Aldrig tänkt att det kunde vara så många olika livsmedel som kan orsaka gaser.
    Har inte haft sånahär problem tidigare.

Kanske måste börja föra matdagbok eller nåt, så jag har lite koll på vad jag borde undvika sen...

• Anonym (Wildrat)

Gluten alt vetemjöl, mycket fibrer och vissa sötningsmedel ger ofta mycket gaser som inte nödvändigtvis luktar.

Svar på tråden Varför blir jag så himla gasig?