• Anonym (Bad)

Vad tänka på till stranden med 1-åring?

Hej!

Har en dotter på 1 år och ska till stranden för första gången med henne. Har en tvådelad kortärmad uv-dräkt men hur gör man med blöja, har man det under och i så fall vilken blöja? Finns engångs och i tyg har jag förstått, går båda att ha under uv-byxan? Känns lite dubbel med en badbyxa (sån i tyg) och uv-byxan över.

Något annat så kan vara bra att tänka på? Ska köpa en uv-hatt. Behövs parasoll? Tips på bra filt :)

• Svar på tråden Vad tänka på till stranden med 1-åring?
  • Anonym (Sol & bad)

Undrar hur man gjorde förr när internt inte fanns?

Tror du verkligen det spelar någon roll vilken filt du har, varför inte bara ta ett badlakan du inte är rädd om?

• Anonym (Bad)
    Anonym (Sol & bad) skrev 2016-06-30 11:53:38 följande:

Undrar hur man gjorde förr när internt inte fanns?

Tror du verkligen det spelar någon roll vilken filt du har, varför inte bara ta ett badlakan du inte är rädd om?

Har du inget vettigt att tipsa om behöver du inte kommentera :) Ser absolut inget fel i att fråga om tips på en bra strandfilt. Slösa inte din tid på internet och mitt onödiga inlägg.
  • Anonym (Omlo)

Vi kör engångs badblöja under uv dressen om vi är på offentlig strand/pool

• Alexi

Äger ni ingen picknickfilt så köp en, de är himla bra eftersom de ligger stadigt och står emot blött på marken.

• KarinIngrid

Vi kör blöjlöst under uv dräkten. sköljer igenom den noga efter varje användning, än så länge har inget bajs kommit i den :) skulle det göra det får vi väl tvätta den. Jag tycker det känns bökigt att ha blöja under, speciellt när han badar och blöjan då suger upp sig mängder med vatten. 

• KarinIngrid

just det parasoll kör vi också för att han blir så otroligt varm annars i solen. Dock sitter han inte still under det särskilt länge utan vill mest krypa runt på stranden men vi tar in honom under parasollet i omgångar. 

Filt kör vi som ovan nämde picknick filt, den har som en plastig undersida.

Sen har vi en badring om som vi har på sonen då vi tar med honom ut med oss på lite djupare vatten. 

• taquine

Haha jag måste fått mina ungar på stenåldern . Vad är en uv-hatt? Smörj in ungen , ha den i skuggan , lägg den på ett vanligt badlakan och bada naken såklart.
    Förlåt men det är ju knappast någon raketforskning att bada med barn...

Goodness me
  • Anonym (Cia)

Barn under 2 år ska inte bada i kallt vatten, barn över 1 år kan få utforska själva, men att dra med spädbarn ut på djupt vatten och simma i en kall badsjö är inte bra.

Solskyddskläder är bra, kör blöjlöst under och skölj/tvätta. Om barnet skulle bli blött blir en vanlig blöja tung och klumpig. Rekommenderas blöjlöst/badblöja när småttingar åker båt också, för en luftfylld tung blöja kan minska flytvästens effekt.

Om parasoll behövs beror väl på hur stranden ser ut och hur länge man stannar. Vi brukar passa på att åka på eftermiddagen, vid 16-tiden ungefär, fortfarande varmt men inte gassande sol längre.

• Anonym (??)

Va, inte bada kallt? Vad är det för evidens? Klart att de kan plaska i vattenbrynet etc! Folk är ju så nojiga ibland. 

Anonym (Cia) skrev 2016-06-30 13:27:50 följande:

Barn under 2 år ska inte bada i kallt vatten, barn över 1 år kan få utforska själva, men att dra med spädbarn ut på djupt vatten och simma i en kall badsjö är inte bra.

Solskyddskläder är bra, kör blöjlöst under och skölj/tvätta. Om barnet skulle bli blött blir en vanlig blöja tung och klumpig. Rekommenderas blöjlöst/badblöja när småttingar åker båt också, för en luftfylld tung blöja kan minska flytvästens effekt.

Om parasoll behövs beror väl på hur stranden ser ut och hur länge man stannar. Vi brukar passa på att åka på eftermiddagen, vid 16-tiden ungefär, fortfarande varmt men inte gassande sol längre.

• Anonym (Cia)

Jag skrev ju det? Barn som är tillräckligt stora för att sitta och plaska i vattenbrynet kan göra det, men att dra ut småbarn och simma rekommenderas inte. Så små barn visar inte att de fryser. Minst 32 grader rekommenderas för att spädisar ska simma, det blir det sällan i svenska vatten.

• Harvester

Har haft badbyxor (vattentäta för småbarn, tex Imse Vimse) under UV-dräkt, blir inte klumpigt. Inte så fräscht för andra som plaskar i strandkanten om barnet kissar/bajsar i vattnet.

Glöm inte solskyddskräm på icke-täckta delar och parasoll. Barn bränner sig lätt!

Rekommenderar också picknickfilt med plastbaksida.

• Anonym (??)
    Anonym (Cia) skrev 2016-06-30 14:27:34 följande:

Jag skrev ju det? Barn som är tillräckligt stora för att sitta och plaska i vattenbrynet kan göra det, men att dra ut småbarn och simma rekommenderas inte. Så små barn visar inte att de fryser. Minst 32 grader rekommenderas för att spädisar ska simma, det blir det sällan i svenska vatten.

Det handlar ju sällan om att simma runt, utan snarare snabbt doppa sig för att bli avsvalkad. Undrar fortfarande vilken evidens för detta du har!
  • Anonym (Omlo)
    KarinIngrid skrev 2016-06-30 13:08:28 följande:

Vi kör blöjlöst under uv dräkten. sköljer igenom den noga efter varje användning, än så länge har inget bajs kommit i den :) skulle det göra det får vi väl tvätta den. Jag tycker det känns bökigt att ha blöja under, speciellt när han badar och blöjan då suger upp sig mängder med vatten. 

Beror väl på hur många andra som är på stranden men väldigt ofräscht om det skulle hända en olycka. Uv dräkten går givetvis att tvätta, mer hänsyn till andra som vi använder engångs badblöja/blöjsimbyxa under.
  • MissHelene

Finns alla möjliga olika uv tält till barn, perfekt och sätta ned barnet i så den kan leka utan att bränna sig :)

• Anonym (Sol & bad)
    taquine skrev 2016-06-30 13:13:25 följande:

Haha jag måste fått mina ungar på stenåldern . Vad är en uv-hatt? Smörj in ungen , ha den i skuggan , lägg den på ett vanligt badlakan och bada naken såklart.
    Förlåt men det är ju knappast någon raketforskning att bada med barn...

Ja, jag förstår inte hur vi kunde bada med våra barn på 90-talet. 
  • Anonym (Omlo)

Fast solen är starkare nu, fler drabbas av hudcancer och det är bevisat att solskador tidigt i livet utgör ökad risk. Så det skadar inte att vara försiktig! Och när det finns smidiga lösningar tex uv kläder varför inte använda det då om man vill :)

• Anonym (Sol & bad)
    Anonym (Omlo) skrev 2016-07-01 09:58:31 följande:

Fast solen är starkare nu, fler drabbas av hudcancer och det är bevisat att solskador tidigt i livet utgör ökad risk. Så det skadar inte att vara försiktig! Och när det finns smidiga lösningar tex uv kläder varför inte använda det då om man vill :)

Fast vanliga kläder räcker. Sedan behöver man ju inte vara i solen när det är som varmast.

Fast då säljer man ju inte nya prylar...
Svar på tråden Vad tänka på till stranden med 1-åring?