• Hjelm

HSP och förälder

Hej!

Jag närmar mig 30 och lever i en samborelation med mitt livs kärlek. Det här med familjebildning är inget som vi ännu talat seriöst om, men jag vet att det är något som vi båda tänker på. Kanske inte så att vi skulle vara redo att börja försöka imorgon, men vi ser det båda inom en inte alltför lång framtid och är helt säkra på att vi vill ha varandra som förälder till vårt barn. Min sambo är fantastisk med barn och jag vet att han skulle bli en otrolig pappa med alla egenskaper och värderingar jag tycker är viktiga. Jag har dock ett hinder som gör att jag tvekar inför att bli förälder, nämligen att jag är en HSP - highly sensitive person och dessutom introvert. Att vara HSP är ingen diagnos utan ett personlighetsdrag. Det yttrar sig olika från person till person, men generellt kan man säga att en HSP har ett betydligt lägre tak än genomsnittspersonen för hur mycket social kontakt man orkar med och hur många sinnesintryck man klarar av under kort tid utan att känna sig helt hjärnskakad. Jag är en social och lättsam person och älskar att umgås med folk - i den mån jag orkar. Det tar nämligen också massor av energi och jag har ett stort behov av "egentid" för att kompensera. Tvingas jag vara social och med massor av intryck under längre tid (tänk pratig fest med mycket folk och hög musik) än jag orkar med blir jag i bästa fall utmattad, i sämre fall irriterad eller ledsen eller till och med helt sönderstressad. Efter en semestervecka förra året när jag umgåtts med samma lilla grupp av människor i princip dygnet runt i fem dagar utan att få vara för mig själv höll jag på att få en panikattack, grät hysteriskt och jag behövde vara ensam hemma och göra ingenting i två dagar för att komma tillbaka till min normala nivå.

Detta låter kanske som väldigt stora problem när jag beskriver dem, men det är det oftast inte. Får jag bara en liten stund för mig själv varje dag då jag inte behöver umgås med någon, inte prata eller "leva upp" till något, mår jag jättebra och fungerar helt normalt. Men detta behov gör mig orolig inför ett eventuellt föräldraskap. Grejen med att vara förälder är ju just att det är ett ansvar man aldrig kommer ifrån och det känns som att jag knappast kan förvänta mig särskilt mycket egentid, tystnad och avskärmning med barn i hemmet. Att bilda familj känns som det mest socialt krävande man kan göra, inte bara för att barnen behöver dig 24/7 utan också med alla barnkalas, föräldramöten, fotbollsträningar etc som hör dit. Som mitt liv ser ut just nu är "socialgränsen" redan farligt nära med bara heltidsjobb, sambo och vänner. Jag tvivlar inte på att jag kommer älska mina barn över allt annat, jag drömmer om ett familjeliv och jag tror också att jag har många goda föräldraegenskaper. Men det stora behov av ensamhet och tystnad jag har för att överhuvudtaget fungera som människa får mig att tvivla på om jag skulle klara av ett föräldraskap utan att själv bli galen av allt som strider mot mina egna behov (och nu talar vi inte om "behov" som utekvällar på stan eller spontana resor, utan sånt som är helt vitalt för min mentala hälsa). Samtidigt sägs det ju att 15-20 procent av alla människor är HSP i någon grad, så det måste ju finnas fler HSP här som är föräldrar. Hur ser ni på den här ekvationen? Har ni barn och hur balanserar ni tillvaron? Alla erfarenheter och råd är mycket uppskattade!

• Svar på tråden HSP och förälder
  • dottrami

Jag är också HSP, nyss fyllda 30. Har en son på 4 månader, och jag måste säga att det gått över förväntan! Jag har egentligen aldrig velat skaffa barn (av andra anledningar än min HSP), men när rätt man dök upp kändes det som en självklarhet. Nu låter det som just din HSP är lite 'starkare' än min, eller så har jag bara inte utsatt mig för de situationer du har =). Reser sällan med vänner, men minns en skidresa i gymnasiet med min dåvarande pojkvän och hans polare. Jag låste in mig en timme på badrummet varje kväll och tog ett långt bad bara för att slippa umgås...
    Kan såklart inte veta hur det kommer bli om ni skaffar barn, men jag TROR inte du behöver oroa dig så mkt. Självklart kommer det vara kämpigt, småbarn tar upp extremt mkt tid och det är svårt att planera sin tid som man kanske gjort förut. Men ni är väl två om det eventuella föräldraskapet? Din andra hälft kommer väl vara lika närvarande som du? Jag lämnar sonen med sambon i flera timmar flera dagar i veckan då jag åker till stallet, det hjälper mig oerhört för att klara av de långa timmarna själv med barnet när sambon sedan är på jobbet. Om du endast kan 'ladda om' genom att vara hemma själv kan väl din sambo ta barnet på en långpromenad då och då? Har du släkt och vänner i närheten som kan vara till hjälp? Min mamma bor 3 h bort med bil, ibland när sambon ska jobba hela helgen åker jag dit med barn och hund så tar mamma sonen på morgonen så jag får sova, eller läsa en bok, eller så jag kan gå och ta en fika med någon barndomsvän... Ärligt talat, jämfört med vara på en högljudd fest med folk jag inte känner en hel kväll, så är en dag med sonen rena rama semestern! (Åtminstone efter de där första veckorna då allt bara är kaos). Han GER mig faktiskt ofta mer energi än han tar, nu när de tre första skrikmånaderna är över...
    Ursäkta långt och rörigt svar, men antar att vad jag försöker få sagt är att om ni verkligen vill ha barn tillsammans så kommer ni två kunna reda ut något system som funkar för er!

• Vildkisse

Jag är 26 och HSP, fick mitt första barn för snart 6 veckor sedan. Jag hade inte alls tänkt på hur det skulle påverka mig efter jag fått barn, men första dagarna efter förlossningen, då man är extra känslig ändå, började jag oroa mig för hur det skulle gå med besök den första tiden. Tycker i vanliga fall att besök på flera timmar är på tok för jobbigt vem det än är. Antog att folk som ville komma och titta på bebis ville vara kvar mer än en halvtimme.Det som räddat mig dessa veckor är amningen. Konstigt nog kan jag oftast koppla bort annat just då, då är det bara jag och bebisen, och det räcker skapligt som "egentid" just nu. Här hemma säger vi till om kortare besök, kan funka längre stunder när vi åker bort och kan bestämma själva. Sambon har inga problem med tiden, så det är jag eller bebis som bestämmer när det räcker med intryck. Hur det kommer påverka mig i framtiden vet jag inte, men som det känns nu så kommer jag lära mig hitta sätt som funkar i olika situationer. Känns inte som ett hinder just nu.

• Iowhannah

Jag är 29 år och HSP. Fick mitt första barn i höstas och den första tiden var riktigt jobbig (hormoner och förlossningsdepression och grejer), men nu känns allt betydligt lättare! Jag hänger hellre med mitt barn en hel dag än jag träffar vänner, det känns inte lika krävande. Som nån annan skrev så är det mer så att barnet GER energi än det tar, har jag en tuff dag så vill jag bara hem och krama min bebis :)

När mitt barn var 3,5 månader så fick vi in rutiner runt läggning också, så nu nattar vi barnet vid 19-tiden och efter det finns det tid för att vara själv. Visst vill sambon umgås ibland, men jag får också en hel del tid att bara sitta och kolla på serier och skärma av allt annat. Jag gymmar tre gånger i veckan också, samt går en del promenader, vilket hjälper mig att orka med vardagen lite mer.

Jag tror att det viktigaste är att du har en inkännande och sympatisk partner, som gärna tar barnet om det blir för mycket för dig.

• Iowhannah

Jag kan även tillägga att jag har blivit ännu mer känslig sedan jag fick barn, men det måste ju inte betyda att det blir så för dig.

Svar på tråden HSP och förälder