• Iowhannah

HSP och förälder

Jag är 29 år och HSP. Fick mitt första barn i höstas och den första tiden var riktigt jobbig (hormoner och förlossningsdepression och grejer), men nu känns allt betydligt lättare! Jag hänger hellre med mitt barn en hel dag än jag träffar vänner, det känns inte lika krävande. Som nån annan skrev så är det mer så att barnet GER energi än det tar, har jag en tuff dag så vill jag bara hem och krama min bebis :)

När mitt barn var 3,5 månader så fick vi in rutiner runt läggning också, så nu nattar vi barnet vid 19-tiden och efter det finns det tid för att vara själv. Visst vill sambon umgås ibland, men jag får också en hel del tid att bara sitta och kolla på serier och skärma av allt annat. Jag gymmar tre gånger i veckan också, samt går en del promenader, vilket hjälper mig att orka med vardagen lite mer.

Jag tror att det viktigaste är att du har en inkännande och sympatisk partner, som gärna tar barnet om det blir för mycket för dig.

• Iowhannah

Jag kan även tillägga att jag har blivit ännu mer känslig sedan jag fick barn, men det måste ju inte betyda att det blir så för dig.

Svar på tråden HSP och förälder