• 10oktober

Bim aug 2016

Hallå hallå! Hoppar in här jag med. Slutade med p-piller i slutet av maj och fick precis min andra mens idag, så detta blir tredje försöket för mig och min man. BIM är 23 eller 24 augusti (de två första cyklerna har varit 29 och 30 dagar) så nu håller jag tummarna till dess! Ska lägga till mig på BIM-listan också.

Funderar på att testa med ÄL-stickor denna gång. Min man har inte velat det tidigare men igår föreslog han det själv! Ni som använder, vilka har ni? :)

• 10oktober
    Ememem skrev 2016-07-26 09:33:12 följande:

Jag använder stickor från billiga-tester och cb digitala. Min man var likadan när vi försökte med första, denna gång fick jag körs med tester direkt :P

Hur funkar CB tycker du? Funderade på en sån men de är ruskigt dyra tycker jag. Lutar åt billiga-tester eller testlagrets...
  • 10oktober
    misslina skrev 2016-07-26 12:35:59 följande:

Kapar lite ;)

Men jag använder bara cb äl-test. Även om de är lite dyrare. De räcker ändå 2-3 månader om man vet ungefär när man har äl. Just för att då får man veta svart på vitt att äl borde ske inom 24-36 timmar. Man behöver inte tolka.

Men det är säkert en vanesak...:)

Kapa på du ;)

Vill du länka till det du använder? :) Tycker det är en djungel det där... men visst är det en mätare och sedan byter man stickor?
  • 10oktober
    misslina skrev 2016-07-26 18:09:00 följande:

Exakt! Clear blue ägglossningstest. digitalt. Finns både lila och rosa.

Det lila kan indikera hög och Max fertilitet! Det spårar två viktiga fertilitetshormoner.

Du har en monitor och stickor som du klickar dit.

se.clearblue.com/clearblue-agglossningstester/digitalt-agglossningstest-med-dubbel-hormonindikator

Ok, då är det nog de jag har tittat på. Tack för hjälpen! :D
  • 10oktober
    lillagumman85 skrev 2016-07-27 16:57:07 följande:

Då var mensen slut.. wiii! Mannen och jag har längtat efter att ligga lite! Hehe

Varade i knappt 3 dagar denna gång och kom inte mycket blir alls.. funderar på om det ens var något ägg som släppte sist. Nån som var om sparsam mens är ett tecken på utebliven ägglossning?

Jag har också en ganska liten mens, (inne på tredje dagen och börjar minska markant nu) och kände inga ÄL-symptom alls så jag misstänker att jag inte heller hade någon ägglossning förra gången. Denna gång ska vi prova med ÄL-tester, väntar på att de ska trilla ner i brevlådan ;) Nu kör vi mot nästa försök!
  • 10oktober

En knapp vecka kvar till ÄL och imorgon bitti ska jag börja testa med ÄL-stickor. Ska bli spännande :) även mannen verkar tycka det, han som var helt emot det de två första försöken ;)

• 10oktober

Okej tjejer, nu behöver jag hjälp! Tog mitt första CB äl-test med dubbel hormonindikator imorse, som visade på maximal fertilitet! Det ska väl inte gå eller? Min cykel är på ca 29-30 dagar, jag är på dag 9 (enligt förpackningen ska jag börja testa då) och mensen slutade för en vecka sedan.

Dessutom, om jag har förstått det rätt, fungerar testet så att den hittar en referensnivå först (därför börhar man tidigt i cykeln) och när LH och östrogen ökar så visar den hög resp. maximal fertilitet. Så den borde inte ens kunna visa max fertilitet nu på första dagen?

Vi hade sex igår kväll, kan det påverka?

Efter maximal fertilitet kan man ju inte testa mer förrän nästa menscykel så känner mig lite besviken faktiskt...

Vad tror ni, bara att slänga testet eller har jag sjukt tidig äl? :S

• 10oktober
    Anonym (Vega) skrev 2016-08-03 08:20:53 följande:

Jag är absolut inget ÄL-proffs! Men jag undrar lite hur du räknar?

Du skriver att du är på dag 9 och att mensen slutade för en vecka sedan.

Mensens första dag är cykeldag 1. Har du bara mens i två dagar?

Ah, sorry, imorgon för en vecka sedan slutade det. Så tre dagar mens. Det stämmer att jag är på dag 9, började i tisdags förra veckan. Men har aldrig haft särskilt lång eller svår blödning.
  • 10oktober
    Anonym (30 augusti) skrev 2016-08-03 08:40:59 följande:

Om jag var du skulle jag springa och köpa en vanlig älsticka att dubbelkolla med, så det inte är något vajsing med cb-testet! Du kan inte vara gravid från förra cykeln annars trots mensen?

Hm, ja får nog göra det. Får försöka hinna förbi ett apotek i eftermiddag :)

Oj, det har jag inte ens tänkt på! Har testlagrets gravtest hemma, får prova efter jobbet. Tänk om det kunde vara så!
  • 10oktober
    Ememem skrev 2016-08-03 09:19:58 följande:

Det låter ju visserligen tidigt för äl så lite konstigt att få max redan. Hur lång lutealfas brukar du ha? Har inte hört att de ska hitta nåt referensvärde först så tror nog absolut att de kan ge max utslag direkt.

Testet låser sig i två dagar så i princip borde du kunna testa igen om två dagar och inte behöva vänta till nästa cykel.

Det kan inte bara vara så att äl är tidig denna månad?

Lite osäker på lutealfasen, det är första månaden jag testar med äl-stickor, men tidigare har den varit ca 13-14 dagar (om jag nu har läst av kroppens tecken på äl rätt).

Hmm okej, kanske jag som missuppfattat då. Är lite ny på det här som sagt :) får testa igen när testet låst upp sig.

Skulle det kanske kunna vara. Det är tredje cykeln efter pillerstopp så den kan ju vara lite knasig fortfarande, men tycker den har varit jämn och bra tidigare med 29-30 dagar totalt.

Tack för svar!
  • 10oktober
    Syllin skrev 2016-08-03 10:59:12 följande:

Ägglossningstest kan ge positivt utslag om man är gravid, eftersom de ÄL-testerna inte kan skilja på ägglossningshormon och gravidhormon... Så spring och köp ett gravtest

Ska testa när jag kommer hem! Kommer vara längs dagen på jobbet nånsin, haha! Tänk om det vore så, snacka om att bli grundlurad i så fall! Mensen kom verkligen punktligt som vanligt...
  • 10oktober
    Anonym (Lexi) skrev 2016-08-03 12:12:33 följande:

Jo, den kan visa maximal fertilitet redan första testdagen. Däremot kan det inte visa hög fertilitet första dagen.

Tack för svar! :)

Okej, men hade du tolkat det som att jag har väldigt tidig äl denna månad då? Hade ju inte räknat med att ha max förrän nästa vecka...
  • 10oktober
    Syllin skrev 2016-08-03 10:59:12 följande:

Ägglossningstest kan ge positivt utslag om man är gravid, eftersom de ÄL-testerna inte kan skilja på ägglossningshormon och gravidhormon... Så spring och köp ett gravtest

Helt otroligt, tog ett test så fort jag kom hem. Jag är gravid!!! Strecket dök upp med en gång och då har jag dessutom inte väntat fyra timmar från förra mensen. Kan inte fatta det! Mannen kommer hem om typ en timme, vill berätta med en gång! :D
  • 10oktober
    10oktober skrev 2016-08-03 16:15:40 följande:

Helt otroligt, tog ett test så fort jag kom hem. Jag är gravid!!! Strecket dök upp med en gång och då har jag dessutom inte väntat fyra timmar från förra mensen. Kan inte fatta det! Mannen kommer hem om typ en timme, vill berätta med en gång! :D

Oj, "förra toalettbesöket" menar jag ju såklart xD
  • 10oktober
    IA89 skrev 2016-08-03 11:31:06 följande:

Behövde få det bekräftat. Det fick jag. OJ så lycklig jag är.

Lycka till allihopa!

Grattis!! Know the feeling ;) Det är en bra dag idag!
  • 10oktober
    Deni81 skrev 2016-08-03 16:46:16 följande:

Grattis!! Så mensen var ingen riktig mens

Tack! :) Nä, det kan ju inte ha varit det. Men det hade jag aldrig kunnat gissa, kändes precis som vanligt ;)
    misslina skrev 2016-08-03 16:46:51 följande:

Stort grattis!

Tack! :)
  • 10oktober

Tack för alla grattis! :D

Grönablad skrev 2016-08-03 17:00:06 följande:

Vad roligt! Grattis!!!

Tempar du också eller har du bara kollat ÄL med sticka?

Inget av det egentligen. Den här månaden var den första som jag tänkte testa med stickor, innan har vi "bara" haft regelbundet sex.
    Sobika skrev 2016-08-03 17:04:34 följande:

Grattis!! Vilken överraskning! :D

Ja verkligen! :D totalt grundlurad! Var ju nästan sur imorse för jag trodde testet var trasigt ;)
    IA89 skrev 2016-08-03 18:19:15 följande:

Grattis själv! Har du ngn aning om hur långt gången du är?

Tack! Borde vara i början av vecka 6 om jag har räknat rätt :)
    Guffy78 skrev 2016-08-03 19:55:16 följande:

Grattis! Har du mätt din temp nånting eller körde du bara med ÄL test? Hade du ont när du har haft blödning som du trodde var Mens?

Nä, aldrig tempat och imorse var första äl-testet. Så inget av det egentligen. Ja, mensen kom som den skulle, kanske en dag sen bara, och kändes ungefär som vanligt. Inte så att jag tänkte på att det skulle vara något annorlunda. Hade möjligen mer ont i ryggen än vanligt. Sen blödningen tog slut har jag inte haft några symptom alls. Hade jag inte testat med äl-stickan idag så hade jag nog inte fattat nått förrän vid nästa bim! :O
  • 10oktober
    Julm skrev 2016-08-03 21:49:51 följande:

Vad tror du att det var för blödning? Jag har haft dn konstig och kort blödning nyss som kom nästan vid samma tid som mena skulle komma. Första dagen brunt och rött, andra dagen klarrött, tredje dagen minimalt brunt.

Ja som Ememem skrev, jag tror det var en sån där blödning där kroppen inte fattat att man är gravid och därför kör på som vanligt. Jag hade två dagar rött blod och tredje dagen mindre och lite brunare. Men jag brukar aldrig blöda särskilt mycket så därför var det inget jag tänkte på.
  • 10oktober
    prinsessan15 skrev 2016-08-05 06:07:31 följande:

Har bim 9/8 och tog ett test idag men det var negativt. Finns det hopp att det bara bar för tidigt att testa eller är det kört för min del?

Jag testade negativt på bim men positivt på bim+9. Kanske hade kunnat plussa tidigare men trodde det var kört och testade inte förrän då. Du är på bim-4, det är fortfarande rätt tidigt så vänta några dagar till :)
  • 10oktober
    prinsessan15 skrev 2016-08-05 09:26:05 följande:

Det var betryggande att höra! :) hur långt gången är du? :)

Är i vecka 5+5 idag :) fick dock en blödning till idag så eftermiddagen har varit en berg-och-dalbana av känslor. Men det har lugnat sig nu så hoppas att det håller sig nu :)
Svar på tråden Bim aug 2016