• Julm

Bim aug 2016

10oktober skrev 2016-08-03 20:38:33 följande:

Tack för alla grattis! :D

Inget av det egentligen. Den här månaden var den första som jag tänkte testa med stickor, innan har vi "bara" haft regelbundet sex.Ja verkligen! :D totalt grundlurad! Var ju nästan sur imorse för jag trodde testet var trasigt ;)Tack! Borde vara i början av vecka 6 om jag har räknat rätt :)Nä, aldrig tempat och imorse var första äl-testet. Så inget av det egentligen. Ja, mensen kom som den skulle, kanske en dag sen bara, och kändes ungefär som vanligt. Inte så att jag tänkte på att det skulle vara något annorlunda. Hade möjligen mer ont i ryggen än vanligt. Sen blödningen tog slut har jag inte haft några symptom alls. Hade jag inte testat med äl-stickan idag så hade jag nog inte fattat nått förrän vid nästa bim! :O

Vad tror du att det var för blödning? Jag har haft dn konstig och kort blödning nyss som kom nästan vid samma tid som mena skulle komma. Första dagen brunt och rött, andra dagen klarrött, tredje dagen minimalt brunt.
  • Julm
    Ememem skrev 2016-08-03 22:08:46 följande:

Det är inte ovanligt att blöda i början på en graviditet och även att det kommer en blödning då mensen skulle ha kommit. Är ingen särskild blödning utan beror oftast på sköra slemhinnor och att extra mycket blodkärl därnere. 

Tack för input! Saken är den att jag hade fruktansvärt ont dagarna innan i magen och ryggen, så ont att jag vaknade på natten och på riktigt trodde jag skulle avlida. Kan ju då ha varit ett tidigt "mf" tänker jag, men det "stämmer inte" då blödningen har varit så kort. Får testa när jag kommer hem, är iväg på semester just nu
  • Julm
    Dina1 skrev 2016-08-08 19:54:12 följande:

Tack:) har haft helt galet mycket symtom (är inte den som känner efter och aldrig inbillat mig innan, så har "vetat" ett tag). Jag skrev även i denna tråden om mina symtom för 1,5 vecka sedan och att jag tänkte boka gyntid om jag ej var gravid då NÅGOT hände! Jag radar upp dem så ni kan se om ni känner igen er. PS har endometrios och känner därmed saker de flesta ej känner. Exempelvis är det ingen tvekan när jag har ÄL så använder inga test. Vissa av nedanstående symtom kom och gick, andra höll i sig hela tiden och vissa kändes bara en dag.

ÄL+5 konstiga drömmar.

ÄL+6 halsbränna

ÄL+7 smärta några cm nedanför naveln. Höll i sig ca 5 min.

ÄL+8 vit tjock flytning (inte haft en enda flytning sedan tonåren så vid denna tidpunkt visste jag). Fick sedan enorm träningsvärk från nedre magen upp till brösten och ut i ryggen (höll i sig konstant).

ÄL+9 fortfarande träningsvärk. Den sökte mig verkligen.

ÄL+10 värken borta. suuper ömma bröst. Sjukdomskänsla. Dessa fortsatte sedan.

ÄL+11 huvudvärk i 10 timmar.

ÄL+13 mensvärk PRECIS som när den nyss kommit. Gick och tittade hela tiden. PMS till max också. Sugen på saltgurka. Började för första gången tro att jag inte var gravid då jag hade så starka menskänningar.

ÄL+14 lite morgonillamående. Plussade med CB digital (bim 0-4).

Vet ju inte om de psykiska symtomen verkligen var gravsymtom trots att det verkligen var ovanligt för mig. Men jag kan inte nog påpeka hur STARKA de fysiska symtomen var. Så ja, vissa känner befruktningen. Och för mig har det hittills varit det tydligaste. Vill även varna er för "rfsu testa tidigt" ni har en äkta testoman här och rfsu fungerar inte!! Nedan schema över mina tester.

För 3 dagar sen: apotekets egna gav svagt positivt efter 30-60 min.

2 dagar sen: samma med apotekets men starkare streck (INTE inom testtiden). RFSU testa tidigt som har en känslighet på hälften av apotekets var sten negativt! Hur man än vinklade. Börjar därmed tro att apotekets var något fel på.

1 dag sen: samma med apotekets men liiiite starkare. Kom efter ca 30 min. Rfsu testa tidigt sten negativt!

Idag: rfsu testa tidigt negativt, predator early svagt positivt. CB digitalt positivt. Aldrig mer rfsu testa tidigt!!! (Har inte med urinen att göra då jag testade i samma urin). Vill varna er så ni inte blir besvikna i onödan!

Så intressant att du antecknat allt! Kul!

Jag misstänker att jag också har endometrios, dock ej konstaterad av läkare. Kan du inte berätta lite kring mens och ägglossning i kombination med endo? Har du haft några svårigheter att bli gravid? Svåra menssmärtor? Skulle vara intressant att höra då vi är lite i samma sits
  • Julm
    Dina1 skrev 2016-08-09 00:05:11 följande:

Usch jag hoppas att du inte har denna jävla sjukdomen! Absolut kan jag berätta och det är bara att fråga om det är något du undrar över. Finns olika grader av endometrios. Vissa har ont varje dag, andra har inte ont alls. vissa har mycket cystor och sammanväxtningar medan andra inte har. Den gemensamma nämnaren är att vi har livnoderslemhinna utanför livmodern (exempelvis utanpå livmodern, äggstock). Jag har den svåra sorten. Jag har som tur är inte ont varje dag. Jag har väldigt ont under mens de första 4-5 dagarna, kan svimma och kräkas för det gör så ont. Ligger i fosterställning med värmedyna och andas så som kvinnor gör under förlossning, tills värktabletterna börjat värka. Jag har också riklig mens (typiskt endo).

Sedan kommer ägglossningen. Denna smärta är hanterbar men det gör jävligt ont. Över hela höften och för mig alltid bara höger. Det SISTA jag vill är att ha sex under ÄL. Det gör t.om ont att kissa (inte där nere utan ont i äggstocken när jag kissar). Däremellan är jag smärtfri förutom kolik då och då (magen svullnar och gör ont). Jag opererade mig för 2 år sedan och har sedan dess gått på p piller som i princip tagit bort all smärta. Vid OP hade jag sammanväxtningar mellan tarmar,livmoder,äggstock,urinblåsa och en cysta på 10cm diameter inuti äggstocken. Innan OP hade jag ett helvete. Bl.a så förutom ovanstående hade jag smärta ut i höger ben då cysta klämde nerver, ont vid sex och ofta ont i äggstock när jag kissade. Jag hade ont varje dag. Jag fick typ ett nytt liv efter OP, så att bli diagnostiserad är bland det bästa som hänt mig.

Jag försökte bli gravid för 2 år sedan. Vi hade sex EN gång under ÄL och jag blev gravid. Slutade med tidigt MF. Denna gången hade vi sex en gång före och en efter ÄL och jag blev gravid. Så nej, bara för du har endometrios betyder det INTE att du har svårt för att bli gravid (även om de säger att det är 50% risk att inte kunna). Gener är extremt starka och i min familj är kvinnorna väldigt fertila. Däremot var det nära på att min äggstock inte gick att rädda under operationen. Hade så varit fallet finns det ju en risk att jag hade haft svårare att bli gravid.

Du får gärna berätta varför du misstänker endo, här eller i meddelande. Jag hjälper mer än gärna.

Tack för din berättelse! Så hemskt det måste ha varit med alla de smärtorna, kan inte ens föreställa mig det.

Jag misstänker det då jag opererade bort en 12 cm (diameter) stor cysta som satt på äggstocken och ströp blodflödet. Därefter har jag kunnat känna när jag har cystor och kring vilken äggstock de sitter. Känner ägglossning väldigt väl och andra symptom, pms etc, kan ha extrem diarre så att jag inte kan gå till jobbet och misstänker att det har o göra med att cystor trycker på tarmar etc. Ont vid sex ibland, om det är att jag är öm i livmodern eller att cystorna slår emot äggstockarna. Men kan inte känna igen mig i extrem mensvärk, utan har "normal".

Vad skönt att höra att du inte haft svårigheter att bli gravid. Vi är på fjärde försöket nu och hoppas såklart att det är vår tur nu...
  • Julm
    Lillstrumpa84 skrev 2016-08-10 04:16:29 följande:

Ont vid sex igår, äl? Trodde jag hade äl i söndags-måndags. Men den där känslan med ömhet kanske sitter i några dagar?

Japp, så är det för mig också. Inte så trevligt men man vet iallafall att man har ägglossning.
  • Julm
    Dina1 skrev 2016-08-11 18:16:19 följande:

Tack för svar.. jag tempar inte eftersom jag har endometrios vilket gör att jag får inflammation i kroppen vid varje mens och därmed kan få feber. Så jag vet inte alls vad min temp brukar ligga på.. hur länge tycker du jag ska vänta med att kontakta någon? Jag kan ju inte gå omkring med ett dött embryo hur länge som helst. .detta är så bisarrt.

Jag misstänker att jag fick mf eller vad man nu ska kalla det för nu sist. Hade molvärk i mage och rygg hela veckan innan mens. Jag kände att det var något konstigt. Dagen innan mens fick jag kraftig diarre och kramper i magen som gjorde att jag fick ligga dubbelvikt och grina. Mensdagen fick jag lite brunt, och sen kom det som en vanlig mens utan några mensvärkar alls. Jag tog inget gravtest varken under innan eller efter, men det är vad jag misstänker då jag mådde fruktansvärt. Jag hoppas du mår ok! <3
  • Julm

Nu tror jag inte riktigt att denna månaden tog sig, och tänker att vi får fortsätta försöka. OM det skulle ta sig i september så är det typ precis när min bästa vän ska gifta sig som bf är. Hur hade ni gjort, hade ni hoppat över september ?

• Julm

Bim 24/8. Tiden går sååå långsamt. Det är lite hemskt att man bara önskar att tiden ska gå. Den här sommaren försvann snabbare än snabbast för att mycket fokus har varit på nästa äl, nästa bim, nästa äl, nästa bim osv.

• Julm
    Anonym (Vega) skrev 2016-08-15 08:24:48 följande:

Jag säger detsamma, jag tycker det är jättejobbigt. Jag minns inte att jag kände så här när vi planerade första barnet.

Och så är jag livrädd att jag ska göra något "fel". Typ att nu skulle jag inte tagit den där joggingturen för precis nu skulle ägget fästa och då förstörde jag det. Eller jag borde inte druckit kaffe till frukost för nu blev kroppen stressad av koffeinet.. och då dricker jag max 5 koppar kaffe I VECKAN normalt! Så det är helt ok! Men jag känner inte igen mig själv

Jag hoppas och önskar så himla himla mycket att det ska bli ett plus på stickan nästa vecka!!

Så tycker jag inte att du ska tänka och känna! Det är viktigt att leva normalt. Fram tills att det är ett plus på stickan lever jag precis som vanligt. En joggingtur gör dig mer gott än ont i längden. Bebis kommer till oss när bebis vill komma, snart är det vår tur!!
  • Julm
    emlo86 skrev 2016-08-16 21:02:14 följande:

Kunde inte hålla mig borta från ett digital oxå! O visst ska vi tre bli fler! ????

Grattis!! Har du haft några symptom? Vilket försök var det?
Svar på tråden Bim aug 2016