Dina1 skrev 2016-08-09 00:05:11 följande:
Usch jag hoppas att du inte har denna jävla sjukdomen! Absolut kan jag berätta och det är bara att fråga om det är något du undrar över. Finns olika grader av endometrios. Vissa har ont varje dag, andra har inte ont alls. vissa har mycket cystor och sammanväxtningar medan andra inte har. Den gemensamma nämnaren är att vi har livnoderslemhinna utanför livmodern (exempelvis utanpå livmodern, äggstock). Jag har den svåra sorten. Jag har som tur är inte ont varje dag. Jag har väldigt ont under mens de första 4-5 dagarna, kan svimma och kräkas för det gör så ont. Ligger i fosterställning med värmedyna och andas så som kvinnor gör under förlossning, tills värktabletterna börjat värka. Jag har också riklig mens (typiskt endo).
Sedan kommer ägglossningen. Denna smärta är hanterbar men det gör jävligt ont. Över hela höften och för mig alltid bara höger. Det SISTA jag vill är att ha sex under ÄL. Det gör t.om ont att kissa (inte där nere utan ont i äggstocken när jag kissar). Däremellan är jag smärtfri förutom kolik då och då (magen svullnar och gör ont). Jag opererade mig för 2 år sedan och har sedan dess gått på p piller som i princip tagit bort all smärta. Vid OP hade jag sammanväxtningar mellan tarmar,livmoder,äggstock,urinblåsa och en cysta på 10cm diameter inuti äggstocken. Innan OP hade jag ett helvete. Bl.a så förutom ovanstående hade jag smärta ut i höger ben då cysta klämde nerver, ont vid sex och ofta ont i äggstock när jag kissade. Jag hade ont varje dag. Jag fick typ ett nytt liv efter OP, så att bli diagnostiserad är bland det bästa som hänt mig.
Jag försökte bli gravid för 2 år sedan. Vi hade sex EN gång under ÄL och jag blev gravid. Slutade med tidigt MF. Denna gången hade vi sex en gång före och en efter ÄL och jag blev gravid. Så nej, bara för du har endometrios betyder det INTE att du har svårt för att bli gravid (även om de säger att det är 50% risk att inte kunna). Gener är extremt starka och i min familj är kvinnorna väldigt fertila. Däremot var det nära på att min äggstock inte gick att rädda under operationen. Hade så varit fallet finns det ju en risk att jag hade haft svårare att bli gravid.
Du får gärna berätta varför du misstänker endo, här eller i meddelande. Jag hjälper mer än gärna.
Tack för din berättelse! Så hemskt det måste ha varit med alla de smärtorna, kan inte ens föreställa mig det.
Jag misstänker det då jag opererade bort en 12 cm (diameter) stor cysta som satt på äggstocken och ströp blodflödet. Därefter har jag kunnat känna när jag har cystor och kring vilken äggstock de sitter. Känner ägglossning väldigt väl och andra symptom, pms etc, kan ha extrem diarre så att jag inte kan gå till jobbet och misstänker att det har o göra med att cystor trycker på tarmar etc. Ont vid sex ibland, om det är att jag är öm i livmodern eller att cystorna slår emot äggstockarna. Men kan inte känna igen mig i extrem mensvärk, utan har "normal".
Vad skönt att höra att du inte haft svårigheter att bli gravid. Vi är på fjärde försöket nu och hoppas såklart att det är vår tur nu...