• Anonym (Hypo)

Hypotyreos

Hej!

Har hypotyreos sedan ett par år tillbaka. Legat stabilt länge i värdena. Tog nu om mina prover och tsh ligger helt normalt (under 1) men däremot är t4 lågt (under 9). Vad sjutton kan det bero på? Läkarna är tveksamma till att öka levaxin för att inte pressa ner tsh för mkt.

Det enda jag kan hitta som förklaring är typ hypofystumör (man ska inte googla jag vet). Nån annan med samma erfarenhet eller kunskap kring detta?

• Svar på tråden Hypotyreos
  • Anonym (Hypo)

Ingen?

• Anonym (T)

En del måste ha ett väldigt pressat TSH för att få upp värdena. TSH är ett hypofyshormon, inte ett sköldkörtelshormon. Så det har ingen egentlig inverkan på måendet. Din läkare måste även kolla ditt FT3, det obundna och aktiva sköldkörtelshormonet som tas upp av cellerna. T4 är ett "förrådshormon" som lagras i kroppen och omvandlas till T3 i tex levern, då ett speciellt enzym tar bort en atom. Ibland, när T4 är lågt beror det på att dina nivåer är låga i överlag, även om FT3 ser ok ut. Kroppen arbetar hårdare för att omvandla mer T4 till T3, därav lågt T4.

Om båda är låga så är du helt enkelt underbehandlad. Det kan även hända att du måste tillsätta T3 medicin, vilket oftast pressar ner TSHet till obefintligt.

Jag vet inte vad du menar med att ditt T4 ligger på 9 och är för lågt. Ligger det alltså under utanför referensvärdet? Olika labb har olika referensvärden. Och framförallt, hur mår du?

• Anonym (Hypo)

Tack för svar!

När mitt TSH har legat högt innan så har jag mått skit. Så det måste ju påverka mitt mående?

Innan har t4 inte vart utanför referens, men det ligger nu på 8 och referens är 9-22.

Jag vill helst inte pressa TSH för mkt då vad jag har förstått så kan det öka risken för hjärt och kärlsjukdomar i längden?

Jag mår hyfsat men är trött (seg i huvudet), lite frusen, har huvudvärk var och varannan dag och yrsel nån gång i veckan., likaså flimmer för ögonen. Lederna strejkar emellanåt. Men har mått sämre då vill ändå inte "klaga". Är mest fundersam över hur man ska behandla det, och om detta är något primärvården bör sköta? Har sedan jag skrev inlägget läst på lite mer och läst om central hypotyreos. I nuläget passar ju mina värden in på det.

Jag är något av ett kontrollfreak och vill bara få på det klara varför jag har hypo. Har inte påvisats några antikroppar, så har inte den autoimmuna varianten.

• Anonym (hojj)
    Anonym (Hypo) skrev 2016-07-04 18:25:53 följande:

Tack för svar!

När mitt TSH har legat högt innan så har jag mått skit. Så det måste ju påverka mitt mående?

Innan har t4 inte vart utanför referens, men det ligger nu på 8 och referens är 9-22.

Jag vill helst inte pressa TSH för mkt då vad jag har förstått så kan det öka risken för hjärt och kärlsjukdomar i längden?

Jag mår hyfsat men är trött (seg i huvudet), lite frusen, har huvudvärk var och varannan dag och yrsel nån gång i veckan., likaså flimmer för ögonen. Lederna strejkar emellanåt. Men har mått sämre då vill ändå inte "klaga". Är mest fundersam över hur man ska behandla det, och om detta är något primärvården bör sköta? Har sedan jag skrev inlägget läst på lite mer och läst om central hypotyreos. I nuläget passar ju mina värden in på det.

Jag är något av ett kontrollfreak och vill bara få på det klara varför jag har hypo. Har inte påvisats några antikroppar, så har inte den autoimmuna varianten.

Som någon ovan skrev så säger tsh inte så mycket om hur du mår, somliga har högt tsh och mår bra eftersom detas t4 är inom ref. Det är när t4 börjar sjunka som många får symtom.Många läkare testar tyvärr bara tsh och de är många gånger väldigt okunniga om sköldkörteln. Bra att du inte har antikroppar då kanske du har en tillfällig inflammation som läke, men du måste antagligen öka din medicinering, tsh ska ner väldigt lågt innan det finns risker..

Centralhypotyreos vet jag inget om fråga vårdcentralen, tror det är ytterst ovanligt iallafall.
  • Anonym (Hypo)
    Anonym (hojj) skrev 2016-07-04 18:52:24 följande:

Som någon ovan skrev så säger tsh inte så mycket om hur du mår, somliga har högt tsh och mår bra eftersom detas t4 är inom ref. Det är när t4 börjar sjunka som många får symtom.Många läkare testar tyvärr bara tsh och de är många gånger väldigt okunniga om sköldkörteln. Bra att du inte har antikroppar då kanske du har en tillfällig inflammation som läke, men du måste antagligen öka din medicinering, tsh ska ner väldigt lågt innan det finns risker..

Centralhypotyreos vet jag inget om fråga vårdcentralen, tror det är ytterst ovanligt iallafall.

Men när jag fick diagnosen för flera år sedan så låg t4 och t3 inom referens men inte tsh. Och jag mådde dåligt då. Så för mig gör tsh skillnad i måendet. Men det mesta är väl individuellt med!

Det jag undrar mest över är varför tsh ligger bra och T4 lågt? Det jag har kunnat läsa mig till är att när t4 inte produceras tillräckligt i sköldkörteln så går tsh som produceras i hypofysen upp för att kompensera? Typ.
  • Anonym (T)
    Anonym (Hypo) skrev 2016-07-04 19:33:25 följande:

Men när jag fick diagnosen för flera år sedan så låg t4 och t3 inom referens men inte tsh. Och jag mådde dåligt då. Så för mig gör tsh skillnad i måendet. Men det mesta är väl individuellt med!

Det jag undrar mest över är varför tsh ligger bra och T4 lågt? Det jag har kunnat läsa mig till är att när t4 inte produceras tillräckligt i sköldkörteln så går tsh som produceras i hypofysen upp för att kompensera? Typ.

Även om ens sköldkörtelshormoner ligger inom referensvärdena så kan man ha symptom just för att referenserna inte är perfekta och även för breda/generösa. Det är därför det är viktigt att utgå efter kliniska symptom och inte endast provresultaten och i synnerhet inte endast efter TSH, vilket många läkare tyvärr gör. TSH är till för att stimulera cellerna i sköldkörteln att producera tyroxin. Det finns TSH receptorer även på andra ställen i kroppen utöver sköldkörteln men det är oklart ännu varför och vad dom är till för. En del får helt enkelt lågt TSH under medicinering. Lösningen på ett "acceptabelt TSH" ska ju inte vara underbehandling med tillhörande hyposymptom.

Som sagt, din läkare måste kolla upp ditt T3 (FT3). Svårt att veta vad som händer utan att testa det. Om det också är lågt, alltså även lågt inom referensvärdet, så kan det ge hyposymptom.

Den gyllene regeln för ett bra mående är att FT4 bör ligga runt mitten inom referensvärdet och FT3 på ca 3/4.
  • Anonym (Hypo)

Ah okey, tack för ett så utförligt svar. Tror jag förstår lite mer nu!

Får bara hoppas att den läkaren som ska kontakta mig i veckan har koll på det här. Är ju oftast inte så populärt när man som patient kommer med idéer om vad som "bör göras"... Får hålla tummarna. Eller be om remiss till endokrinolog. Känns som de bör ha koll i alla fall!

• Anonym (K)

För att jag ska må bra behöver mitt TSH ligga på 0.15-0.25. Jag somnade på jobbet före lunch varje dag när värdet låg på 0.41. Så ditt värde skulle få mig att må jättedåligt även om det räknas som bra att ligga under 1.

Jag tycker att det låter som att du är undermedicinerad, med klassiska hyposymptom.

• Anonym (Hypo)

Nu har jag fått veta proverna som togs för ca ett år sedan, då låg tsh på närmare 3 och T4 på 17. Redan då skulle man ha ökat dosen sa dr men oklart varför detta inte nådde fram till mig. Det konstiga är att båda värdena har sjunkit. Ska ta nya prover så får vi se vad som händer sen.

• Anonym (hojj)

Ditt TSH var lite högt men T4 låg bra så då hade du subklinisk hypotyreos. Bra att ta nya prover regelbundet.

• Anonym (Hypo)
    Anonym (hojj) skrev 2016-07-07 22:07:28 följande:

Ditt TSH var lite högt men T4 låg bra så då hade du subklinisk hypotyreos. Bra att ta nya prover regelbundet.

Nej alltså jag medicinerar ju för hypotyreos!
  • Anonym (hojj)

Ok men hur mår du nu, symtom, ditt T4 är lågt men vissa pressar TSH mot 0.

• Anonym (Hypo)
    Anonym (Hypo) skrev 2016-07-04 18:25:53 följande:

Jag mår hyfsat men är trött (seg i huvudet), lite frusen, har huvudvärk var och varannan dag och yrsel nån gång i veckan., likaså flimmer för ögonen. Lederna strejkar emellanåt. Men har mått sämre då vill ändå inte "klaga".

Se ovan. Har tagit om proverna nu så dr ringer väl mig på måndag. Tycker mest bara det är jobbigt att överhuvudtaget behöva krångla med detta, hade varit så mycket enklare om livet bara lekte ;)
Svar på tråden Hypotyreos