Anonym (Hypo) skrev 2016-07-04 19:33:25 följande:
Men när jag fick diagnosen för flera år sedan så låg t4 och t3 inom referens men inte tsh. Och jag mådde dåligt då. Så för mig gör tsh skillnad i måendet. Men det mesta är väl individuellt med!
Det jag undrar mest över är varför tsh ligger bra och T4 lågt? Det jag har kunnat läsa mig till är att när t4 inte produceras tillräckligt i sköldkörteln så går tsh som produceras i hypofysen upp för att kompensera? Typ.
Även om ens sköldkörtelshormoner ligger inom referensvärdena så kan man ha symptom just för att referenserna inte är perfekta och även för breda/generösa. Det är därför det är viktigt att utgå efter kliniska symptom och inte endast provresultaten och i synnerhet inte endast efter TSH, vilket många läkare tyvärr gör. TSH är till för att stimulera cellerna i sköldkörteln att producera tyroxin. Det finns TSH receptorer även på andra ställen i kroppen utöver sköldkörteln men det är oklart ännu varför och vad dom är till för. En del får helt enkelt lågt TSH under medicinering. Lösningen på ett "acceptabelt TSH" ska ju inte vara underbehandling med tillhörande hyposymptom.
Som sagt, din läkare måste kolla upp ditt T3 (FT3). Svårt att veta vad som händer utan att testa det. Om det också är lågt, alltså även lågt inom referensvärdet, så kan det ge hyposymptom.
Den gyllene regeln för ett bra mående är att FT4 bör ligga runt mitten inom referensvärdet och FT3 på ca 3/4.