• Anonym (???)

Blir jag lurad nu?

Jag måste bara få veta vad ni tycker här och jag undrar hur jag löser detta på bästa möjliga sätt?

Jag letar efter hyresrätt på blocket och jag hittade en annons där en person skriver så här :

"Jag har precis flyttat ut ur min studentlägenhet och min förra lägenhet står tom. För att slippa dubbelhyra under sommaren, så letar jag nu efter någon som vill flytta in, inflyttning kan ske direkt. "

Jag skickar ett sms och frågar om det är första hands kontrakt.

Han svarar: Mitt kontrakt är uppsagt från augusti men den står tom nu. Du skulle kunna flytta in nu och ta över mitt kontrakt i första hand i Augusti.

Jag frågar honom om jag redan kan flytta in imorgon eftersom jag just nu inte har någonstans att bo.

Han svarar: För mig är det inga problem alls, ju tidigare desto bättre.

Jag frågar om den är möblerad och han svarar att den är omöblerad och städad.

Jag frågar honom om det kommer bli några problem med kontraktet som sker i Augusti.

Han svarar: Skulle inte tro att det blir några problem med kontraktet.

Jag frågar honom om Juli hyran ska betalas om jag flyttar in imorgon.

Han svarar: Hyran för Juli ska betalas snarast. Jag kan ta med alla hyrespapper imorgon. Jag ska också kolla om det går att lösa så att ni har kontraktet från 1 Juli.

Jag läser just då på blocket att man inte ska betala i förskott förrän man sett lägenheten och SKRIVIT på kontrakt.

Jag berättar för honom det jag läste på blocket om kontrakt och han svarar : 

" Problemet är ju dock att det kanske inte går att skriva på kontrakt förrän mitt är uppsagt vilket är om 2 månader. Orsaken till att blocket har sådana regler är för att förhindra att folk blir lurade. "

Jag säger till honom att jag är orolig för att betala hyran i Juli månad och att sen kanske bli utslängd eller att det eventuellt blir problem med kontraktet i Augusti.

Han svarar: Jag har fått svar om att ifall jag hittar någon som vill ta över mitt kontrakt så är det 100% möjligt. Den enda frågan är vilken tidpunkt kontraktet skrivs på. Det är "Sydsvenskahem" som tar hand om bostaden, jag meddelar dom att du flyttar in när jag ringer dom.

Nu till min oro. Tänk om jag betalar hyran för Juli månad och sen att det blir strul med kontraktet? Då har jag betalar hyran för Juli månad i onödan. Hajar ni?

Eller tänk om denna kille har lagt upp annonsen bara för att någon ska betala hans hyra?

Tänk om jag betalar Juli månad och att han senare i Augusti ångrar sig och inte vill lämna över kontraktet.

Hans nummer som han har lagt upp finns på eniro och samma namn stämmer som på annonsen, även adressen på eniro visas som den lägenheten han lagt upp på blocket, kanske är han skriven på adressen? Den står i alla fall tom som han sa.

Hur löser jag NU detta på bästa sätt?

Om jag flyttar in Juli månad och betalar hyran, tänk om det blir strul med kontraktet? Tänk om han bara ville ha betalt för hyran? Han kanske ångrar sig?

Så jag vill veta hur jag ska göra, han kanske också talar sanning, vilket jag hoppas att han gör.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Blir jag lurad nu?
  • Tow2Mater

Jag tror ju han talar sanning, jag har själv gjort likadant uner en sommar. Men minns inte helt hur vi gjorde med betalningen. Tror den som jag hyrde ut åt under sommaren betalade direkt till hyresblaget, då jag reste utomlands. Jag hade ju kunnat bli helt lurad om hon struntat i att betala, men jag antog bara att hon skulle betala som vi kom overens om. (Och jag kom tillbaka till bostaden i Aug igen och hon flyttade ut.)

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Vissa hyresvärdar kör med strikt kösystem, och då kan man inte ta över ett kontrakt på det sättet. Du måste prata direkt med hyresvärden om ett riktigt kontrakt. Ett sådant kontrakt kan skrivas redan nu, om lägenheten är uppsagd.

Prata med hyresvärden och fråga om du omedelbart kan få skriva ett kontrakt om att hyra lägenheten efter den nuvarande hyresgästen. Det är bara möjligt om den nuvarande hyresgästen har sagt upp lägenheten.
    Det enklaste är förmodligen att kontraktet ska gälla från och med när det nuvarande löper ut, men man kan alltid fråga om det är möjligt att det ska gälla tidigare, men då bör ni träffas alla 3 (du, killen och hyresvärden).

När du har skrivit på ett förstahandskontrakt med hyresvärden kan du diskutera detaljer om datum för inflyttning med killen, och komma överens med honom om vad du ska betala om du flyttar in innan hans kontrakt löpt ut.

Betala inget förrän du har ett påskrivet förstahandskontrakt med hyresvärden! Om han inte vill bli sen med hyran får han betala den själv, och så får du betala till honom om du vill flytta in tidigare än vad som anges på ditt kontrakt.

Prata med hyresvärden direkt i morgon!

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Man kan alltså redan nu skriva ett kontrakt med hyresvärden som ska börja gälla om t.ex två månader. Det ska vara klart innan du gör upp något med killen!

• Anonym (???)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-07-01 03:14:20 följande:

Vissa hyresvärdar kör med strikt kösystem, och då kan man inte ta över ett kontrakt på det sättet. Du måste prata direkt med hyresvärden om ett riktigt kontrakt. Ett sådant kontrakt kan skrivas redan nu, om lägenheten är uppsagd.

Prata med hyresvärden och fråga om du omedelbart kan få skriva ett kontrakt om att hyra lägenheten efter den nuvarande hyresgästen. Det är bara möjligt om den nuvarande hyresgästen har sagt upp lägenheten.
    Det enklaste är förmodligen att kontraktet ska gälla från och med när det nuvarande löper ut, men man kan alltid fråga om det är möjligt att det ska gälla tidigare, men då bör ni träffas alla 3 (du, killen och hyresvärden).

När du har skrivit på ett förstahandskontrakt med hyresvärden kan du diskutera detaljer om datum för inflyttning med killen, och komma överens med honom om vad du ska betala om du flyttar in innan hans kontrakt löpt ut.

Betala inget förrän du har ett påskrivet förstahandskontrakt med hyresvärden! Om han inte vill bli sen med hyran får han betala den själv, och så får du betala till honom om du vill flytta in tidigare än vad som anges på ditt kontrakt.

Prata med hyresvärden direkt i morgon!

Jag försöker förstå vad du skrivit eftersom jag är usel när det gäller kontrakter, haha !

Han säger att lägenheten är uppsagd så vart skriver jag på kontraktet redan nu?

Inflyttning är planerad att ske imorgon eller under helgen.

Så jag betalar inget alls förrän kontrakt är påskrivet med hyresvärden? Måste det just vara med hyresvärden?

När jag ringer in i imorgon, vad berättar jag då?
  • Misskittycat

Hej, har själv tagit över en lägenhet innan förra hyresgästens tid var slut. När du ringer imorgon säger du bara klart och tydligt att du vill ha nummer till hyresvärden eller att hyresvärden kommer dit så att du tar över lägenheten samt skriver på.
    Ditt kontrakt kan börja gälla på direkten då jag antar att den förra har uppsägningstid tills augusti. Om förra hyresgästen redan sagt upp kan ny hyresgäst ta över så fort gamla och hyresvärden är överrens. På så sätt slipper den gamla betal för sina sista månader och slipper ut från kontraktet tidigare eftersom du skriver på för lägenheten och betalar. MEN allt dett måste vara godkänt av hyresvärden. Du kan inte skriva på för lägenheten utan att hyresvärden är med och också skriver på. Den förra hyresgästen kan inte ge dig lägenheten utan hyresvärdens godkännande/underskrift.
    Vill den förra hyresvärden göra allt utan hyresvärden samt ha hyran från dig ska du INTE skriva på något eller betala! Då är det lurendrejerier!

• Anonym (???)
    Misskittycat skrev 2016-07-01 04:34:17 följande:

Hej, har själv tagit över en lägenhet innan förra hyresgästens tid var slut. När du ringer imorgon säger du bara klart och tydligt att du vill ha nummer till hyresvärden eller att hyresvärden kommer dit så att du tar över lägenheten samt skriver på.
    Ditt kontrakt kan börja gälla på direkten då jag antar att den förra har uppsägningstid tills augusti. Om förra hyresgästen redan sagt upp kan ny hyresgäst ta över så fort gamla och hyresvärden är överrens. På så sätt slipper den gamla betal för sina sista månader och slipper ut från kontraktet tidigare eftersom du skriver på för lägenheten och betalar. MEN allt dett måste vara godkänt av hyresvärden. Du kan inte skriva på för lägenheten utan att hyresvärden är med och också skriver på. Den förra hyresgästen kan inte ge dig lägenheten utan hyresvärdens godkännande/underskrift.
    Vill den förra hyresvärden göra allt utan hyresvärden samt ha hyran från dig ska du INTE skriva på något eller betala! Då är det lurendrejerier!

Okej då förstår jag. Måste man skriva under på deras kontor eller kan det ske i bostaden? Hur ska jag veta att det är någon från bostadsbolaget och inte en kollega till honom?
  • Anonym (S)

Visitkort? Arbetsbil? Kläder? Att du når hen på rätt telefonnummer till företaget? Att hen kan svara på företagets adress på rak arm när ni möts? Att kontraktet ser korrekt ut? Att du får en ordentlig faktura att betala?

Spånar bara alltså :D

Men det låter ju seriöst. Men betala till värden och inte killen.

• Anonym (???)

Ville bara skriva nu att jag är på väg till lägenheten. Jag har mailat hyresvärden och det har också killen gjort, dom bad honom då att han ska säga till mig att jag ska maila dom angående lägenheten och jag angav lögenhetsnummer också .

Jag ska sova där under helgen och sen under måndag hör dom av sig.

Saken är att det inte finns något att sova på. Så vågar man riskera och köpa en säng på Ikea?

• Anonym (IH)

Studentlägenhet innebär väl att du måste studera på högskolenivå. Om du inte gör det så måste du kolla upp det. 

• Klickerträna
    Anonym (???) skrev 2016-07-01 16:21:36 följande:

Ville bara skriva nu att jag är på väg till lägenheten. Jag har mailat hyresvärden och det har också killen gjort, dom bad honom då att han ska säga till mig att jag ska maila dom angående lägenheten och jag angav lögenhetsnummer också .

Jag ska sova där under helgen och sen under måndag hör dom av sig.

Saken är att det inte finns något att sova på. Så vågar man riskera och köpa en säng på Ikea?

Köp en billig resesäng på blocket?
  • Fröken Apelsin

Är det en stundtlägenhet måste du plugga på högskolenivå. Gör du det?

Han har ingen rätt att lova bort något kontrakt, det troliga är att det är ett kösystem och att någon annan redan har skrivit ett kontrakt för augusti och framåt. Du måste alltså flytta i augusti.

Kontraktsskrivning sker alltid på hyresbolagets kontor. De kommer kolla upp att du verkligen studerar och dina inkomster innan du får skriva på.

• Anonym (Troligt, NOT)

Du blir så lurad. Om detta ens är sant. Hoppas inte det. Troligt att ett hyresbolag bara godtar vem som helst som killen hittat utan att först noga kolla upp framtida studier, betalningsförmåga osv. För att inte tala om kösystem. Bostadsbrist till tusen ju.

Gissar att du inte fick svar på ditt mail utan bara killen som berättade vad de skrev.

• Anonym (Nej)

Jag tycker inte det låter som att han försöker lura dig men jag skulle ändå prata med hyresvärden för att säkerställa att uppgifterna stämmer och att det inte är några missförstånd. De skulle säkert också uppskatta från sitt håll att framtida hyresgäst hör av sig. Verkar kanske lite oseriöst att inte alls prata med värden.

Men det är klart, säker är man ju aldrig. Men om lägenheten känns bra så tycker jag du vågar chansa. Det måste man ju göra i livet. Men bra ändå att du är försiktig.

När jag skulle hyra min första lägenhet i Sverige så la jag upp en annons på blocket. Blev då kontaktad av en person som lovade världens finaste lägenhet för ett okej pris. Jag blev överlycklig. Men började dock ana oråd när jag insåg att svenskan var otroligt märklig. Lät typ som Google translate (vilket det antagligen var) och sen när personen sa att hen skulle skicka nycklarna med postförskott och jag inte skulle kunna se lägenheten först så insåg man att det var bluff. Jag skulle alltså betala 10 000 kr för att få hämta ut nycklarna på en lägenhet jag inte ens sett, till en person jag inte ens hade träffat. Det hade ju kunnat vara vad som helst i det där kuvertet. Eller nycklar till något litet skjul någon stans haha. Undra om någon går på en sån grej!! Borde kanske polisanmält men det tänkte jag inte på då.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Troligt, NOT) skrev 2016-07-02 09:00:52 följande:

Du blir så lurad. Om detta ens är sant. Hoppas inte det. Troligt att ett hyresbolag bara godtar vem som helst som killen hittat utan att först noga kolla upp framtida studier, betalningsförmåga osv. För att inte tala om kösystem. Bostadsbrist till tusen ju.

Gissar att du inte fick svar på ditt mail utan bara killen som berättade vad de skrev.

Det är inte bostadsbrist i hela Sverige och i vissa städer kan man visst hjälpa värden att hitta en ny hyresgäst. Visst gör dom en prövning sen men då är det ju upp till en själv att analysera situationen innan "fyller jag de kraven som värden ställer eller tror jag att de kommer neka mig". De nekar ju inte utan orsak. Då ska det ju handla om för låg inkomst eller kronofogden och sånt vet man ju med sig själv. Och tex studentlägenhet men man inte själv är student. Det fattar man ju när man ansöker.

I staden där jag kommer ifrån så är det ofta så att nuvarande hyresgäst frågar runt bland vänner innan man ska flytta om någon annan vill ta över kontraktet. kanske skönt för värden att slippa leta, vad vet jag.
Svar på tråden Blir jag lurad nu?