Inlägg från: Anonym (janie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (janie)

Min man gömde testamentet

Så länge ni är gifta är det dina pengar, även om det inte är skrivet testamente. Så i dagsläget får han inte röra pengarna om du inte vill.

Det är endast om ni skiljer er som han får del av arvet. Det är därför man skriver att det ska vara enskild egendom.

• Anonym (janie)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 14:25:17 följande:

Bankmannen förklarade att det enda han kan få del av är eventuella vinster jag har gjort på aktier. Summan jag ärvde- dess värde- kan han aldrig komma åt.
    Men om jag inte hade funnit papperet hade han haft tillgång till hälften.
    Besvikelsen är värst. Fy fan säger jag

Ja, om ni skiljer er.

Fast det kanske du tänker göra nu?

Jag förstår att du är besviken, det är ett högt spel din man spelar. Han har kanske själv tänkt på skilsmässa och när han då såg testamentet så insåg han att skulle bli snuvad på halva arvet. 
  • Anonym (janie)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 14:27:03 följande:

Det står i testamentet att allt jag ärvde är enskild egendom och " inte att av eventuell make att åtnjuta"

Ja, vid en skilsmässa. Under äktenskapet äger man själv sina pengar.
  • Anonym (janie)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 15:26:48 följande:

Misstag?
    Förhoppningsvis kan man ju tänka. Men i stort sett hela tiden säger han, allt vi har är gemensamt. Skiljer du dig ska jag hälften osv.
    Min man är en person som har järnkoll på papper, det är inget misstag .
    Vid tillfälle har jag sagt att det är enskilt. Som svar får jag ett leende och " nej det finns inget som styrker det, var har du papperet".
    Dessutom vill han inte att jag rör hans skåp.
    Tyvärr är det nog så att han har tänkt att behålla i syfte att.... Ja vem vet?

Svara då att pappret finns i banken. Hade varit kul att se hans min.
  • Anonym (janie)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 15:36:02 följande:

Trots chocken har jag lekt lite med tanken hur detta ska presenteras. Har kommit fram till skilsmässa, för detta går inte att överbygga.
    Han har burit dig oetiskt åt på sin arbetsplats också, men detta bar över toppen.
    Kan bli en fin liten spann kallt vatten över huvudet på honom

Eller så säger du bara att du vill skiljas. Sedan när det är dags för bodelning så visar du honom testamentet. 
  • Anonym (janie)
    ostin69 skrev 2016-07-01 15:53:03 följande:
    TS, om din man har stenkoll på sina papper, har han inte märkt nu att testamentet inte är kvar eller har du lagt dit en kopia?
    Han kan ha märkt det, men vad ska han säga? Han har ju hävdat att han inte vet var det finns.
  • Anonym (janie)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 20:06:35 följande:
    Är ni gifta å det är gemensamma ärver din man barnens del med fri förfoganderätt om ni inte skrivit äktenskapsförord.
    Fast nu har TS ett testamente från sina föräldrar där hon ärvt enskild egendom.
    Då borde ju TS kunna testamentera detta till sina barn. Eller?
  • Anonym (janie)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 20:18:21 följande:
    Att egendomen är enskild påverkar inte den andre maken att ärva. Det gäller enbart vid bodelning, men tillhör den avlidnes kvarlåtenskap. Ts kan testamentera bort hälften av sitt kvarlåtenskap.
    OK.

Ja, vi får hoppas inget händer TS innan skilsmässan går igenom.
  • Anonym (janie)
    Anonym (....) skrev 2016-07-04 01:45:55 följande:
    Det är inte OT att prata om testamente och särkullbarn.
    Klart det är. Läs trådstarten så fattar du.
Svar på tråden Min man gömde testamentet