• Anonym (!)

Min man gömde testamentet

Ett testamente ska ju registreras av en jurist så det funkar inte att " gömma" ett testamente .

• Anonym (!)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 18:39:08 följande:
    Stämmer inte. Man kan registrerar det men får då betala en årsavgift för det. Vi har vårat testamente hemma å kopior hos släkt.
    Ni har då kopior ja men om inte det är registrerat eller det finns kopior hos nån man verkligen litar på gäller det inte
  • Anonym (!)
    Dixie skrev 2016-07-01 18:45:01 följande:
    var menar du att detta måste registreras? jag har googlat runt och hittar ingen info om krav på registrering? 
    En jurist som gjort det kan förvara det tex , kopior är inte alltid giltiga , bankfack funkar att förvara i så länge det inte är fel person som hämtar det efter dödsfallet , det är svårt att få ett testament som försvunnit att gälla
  • Anonym (!)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 18:47:31 följande:
    Hehe va? Vårt testamente innebär att vi har varandra som testamentstagare så dör vi båda så har det ju ingen nytta :) då ärver våra barn oss kort å gott finns både särkull å gemensamma plus att vi inte gifta därav inbördes testamente)
    Varför då skriva testamente ?
  • Anonym (!)
    Dixie skrev 2016-07-01 18:52:04 följande:
    men det var inte svar på frågan -  du påstår att ett testament måste registreras - så frågan var ska det registreras? att det finns i ett bankfack är ju inte att ha det registrerat någonstans......
    Det kan även förvaras på säker plats tex hos juristen
  • Anonym (!)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-01 19:28:10 följande:
    För att sambos ärver inte varandra. För att om inte testamente finns ärver vårt gemensamma samt sambons äldre barn allt. Vi äger en gård ihop å där vill jag inte behöva lämna om han dör å vice versa. Alla som är sambos å har barn å äger Br/ hus bör skriva testamente!
    Trodde ni var gifta
  • Anonym (!)
    Lilje skrev 2016-07-02 10:48:50 följande:
    Se till att vara öppen om det med barnen om du väljer att stanna kvar med honom. Min bror och jag är just nu i en arvstvist med vår mormor, som har blåst hela morfars arv och delat ut till mammas syskon, köpt hus till dom med mera, medan mamma inte fick något alls.

Testamentet borde dock vara offentligt, i vårt fall är det det.
    Hur orkar man bråka om pengar
Svar på tråden Min man gömde testamentet