• Anonym (Lisa)

Min man gömde testamentet

Anonym (!) skrev 2016-07-01 18:31:08 följande:

Ett testamente ska ju registreras av en jurist så det funkar inte att " gömma" ett testamente .

Stämmer inte. Man kan registrerar det men får då betala en årsavgift för det. Vi har vårat testamente hemma å kopior hos släkt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (!) skrev 2016-07-01 18:42:58 följande:

Ni har då kopior ja men om inte det är registrerat eller det finns kopior hos nån man verkligen litar på gäller det inte

Hehe va? Vårt testamente innebär att vi har varandra som testamentstagare så dör vi båda så har det ju ingen nytta :) då ärver våra barn oss kort å gott finns både särkull å gemensamma plus att vi inte gifta därav inbördes testamente)
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (!) skrev 2016-07-01 18:50:22 följande:

Varför då skriva testamente ?

För att sambos ärver inte varandra. För att om inte testamente finns ärver vårt gemensamma samt sambons äldre barn allt. Vi äger en gård ihop å där vill jag inte behöva lämna om han dör å vice versa. Alla som är sambos å har barn å äger Br/ hus bör skriva testamente!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 20:04:32 följande:

Våra två barn ärver mig

Är ni gifta å det är gemensamma ärver din man barnens del med fri förfoganderätt om ni inte skrivit äktenskapsförord.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 20:08:38 följande:

Bra att veta, ska kolla upp det.

Enligt bankmannen var det inte så, men det gäller att täppa igen alla kryphål. Kan inte vara nog försiktig

Tja men skiljer du dig ändå så ärver ju barnen direkt. Det är ju för att ni är gifta han får barnens del å barnen får arv först efter han dött.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (janie) skrev 2016-07-01 20:10:04 följande:

Fast nu har TS ett testamente från sina föräldrar där hon ärvt enskild egendom.

Då borde ju TS kunna testamentera detta till sina barn. Eller?

Att egendomen är enskild påverkar inte den andre maken att ärva. Det gäller enbart vid bodelning, men tillhör den avlidnes kvarlåtenskap. Ts kan testamentera bort hälften av sitt kvarlåtenskap.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 22:02:20 följande:

Det äldsta barnet är vuxet, det andra inom ett par år. Om jag har fattat det rätt kan det bli så att min man kan stå som förvaltare av det yngsta barnets lott tills denne är myndig , om jag avlider vill säga.

Vid en skilsmässa ser det annorlunda ut. Då är ju det enskilda mitt och sedan ärver barnen .

Har bokat möte med jurist för säkerhets skull.

Tack alla för era svar

Din man ärver båda barnens lott med fri förfoganderätt dvs han kan göra vad han vill m arvet förutom att testamentera bort det. Dom ärver först när han dör. Detta gäller gemensamma barn å om ni är gifta.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-01 22:02:20 följande:

Det äldsta barnet är vuxet, det andra inom ett par år. Om jag har fattat det rätt kan det bli så att min man kan stå som förvaltare av det yngsta barnets lott tills denne är myndig , om jag avlider vill säga.

Vid en skilsmässa ser det annorlunda ut. Då är ju det enskilda mitt och sedan ärver barnen .

Har bokat möte med jurist för säkerhets skull.

Tack alla för era svar

Skilj dig istället det verkar ju inte vara mkt å hänga i julgranen ert äktenskap. då ärver barnen direkt. Ni kan ju fortfarande vara tillsammans men som sambos om ni hittar tebax.
  • Anonym (Lisa)
    Tom Araya skrev 2016-07-02 02:49:49 följande:

Varför skulle TS barn ärva från TS föräldrar om TS skiljer sig, som här påstås?

Det gör dom ju givetvis om inte ts sätter sprätt på hela arvet vilket hon givetvis har full möjlighet att göra.

Hur tänkte du nu eg? Ts barn ärver ts. Men är ts gift med pappan till barnen ärver han barnens del med fri förfoganderätt och barnen ärver sen först när han dör, då ärver dom både sin mamma i detta fallet ts å sin pappa.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 04:02:29 följande:

Det gör dom ju givetvis om inte ts sätter sprätt på hela arvet vilket hon givetvis har full möjlighet att göra.

Hur tänkte du nu eg? Ts barn ärver ts. Men är ts gift med pappan till barnen ärver han barnens del med fri förfoganderätt och barnen ärver sen först när han dör, då ärver dom både sin mamma i detta fallet ts å sin pappa.

Tom Araya skrev 2016-07-02 02:49:49 följande:

Varför skulle TS barn ärva från TS föräldrar om TS skiljer sig, som här påstås?

Dom ärver ju sin mamma (ts) när hon dör givetvis......
Svar på tråden Min man gömde testamentet