Anonym (Besviken) skrev 2016-07-03 12:54:29 följande:
Tack ska ni ha! Jag behöver allt stöd och feedback som är möjligt. Imorgon ska jag ringa till mina föräldrars jurist. Samma som ordnade med bouppteckningen . Vet inte han får han leda mig vidare. Kanske är det lätt att tänka att detta är ett misstag . Jag önskar att det vore så... Och hade han inte varit lurig i största allmänhet så kanske? På arbetsplatsen har han " kompenserat sig själv" när arbetsgivaren har dragit in på förmåner för personalen. Han tycker att ARB giv får skylla sig själv liksom. Vid tillfälle har han lånat saker från jobbet som jag har tvingat honom att lämna tillbaka osv.. Han kanske tycker att jag får skylla mig själv också?? Men nu är jag inte bara ledsen utan också heligt ilsk, så nu jävlar för här går min gräns med råge
Jag har träffat en sån person på arbetet. Inga regler gällde honom och det var han stolt över. Om han ville ha förädraledigt så kunde han ta det med kort varsel, sedan kunde han säga att företaget har inte med att göra om han sedan väljer att strunta i att ta ut sina föräldraledighetsdagar från försäkringskassan eller inte. Jag försökte förklara för honom att om han inte tog ut dagarna från försäkringskassan så var han ju inte föräldraledig bara olovligt frånvarande från jobbet och det kunde vara grund för uppsägning. Det höll han inte med om. Hans resonemang gick alltså ut på att han har så många föräldraledighetsdagar han vill, för honom fanns inget "antal dagar".
Vidare var han ca 4-6 timmar på jobbet trots att han jobbade heltid (7,75h per dag). Resten jobbade han hemma. Han jobbade också oerhört mycket övertid, som jag aldrig såg då. Den gjorde han hemifrån nattetid. Han tyckte han hade för låg lön så jag misstänker att han drygade ut den med sina övertidstimmar.
Det var mycket svårt att jobba i samma lilla team som den här mannen. Först tänkte jag att alla hans övertidstimmar och få timmar på jobbet är något mellan honom och vår chef..., droppen som delvis gjorde att jag bytte jobb, men framför allt gjorde att jag aldrig någonsin mer kommer jobba med honom var att han snodde en av mina ideer som blev patent. När jag fick reda på det och konfronterade honom blev han högröd och tillslut såg han till att jag kom med på patentet och jag tror det berodde på att jag hade massor med bevis på att det var min ide och att jag hotade med att gå till min chef.
Jag tänker ofta -karma- och hoppas att såna personer biter sig själva i svansen till slut, men jag vet att de faktiskt kan få fördelar genom sitt fula beteende och det är inte alltid de blir upptäckta.