• Hustru

Min man gömde testamentet

Det är inte bara omoraliskt det din man gör det är dessutom olagligt och kallas för undertryckande av urkund. Hittade en artikel om detta.

www.svd.se/gomde-testamente-domd-till-boter

Finns säkert fler som gjort den dumheten, bra att du hittade testamentet

• Hustru

Enskild egendom gör man som man själv vill med, det ger möjlighet att välja. Välja att dela den med någon man älskar och trivs med, men även att behålla den för någon annans girighet.

Men om arvet inte är enskild egendom försvinner valfriheten, partnern som man av olika anledningar inte vill dela allt med ändå kan roffa åt sig hälften.

Finns alldeles för många skilsmässor där man bråkar vid bodelning. Enskild egendom och äktenskapsförord minskar risken

• Hustru
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-05 16:21:44 följande:

Det som är det obehagliga i det hela är att han verkar ha tappat förmågan att se de där gränserna , som de flesta av oss ser. Jag jämför nu och tio år sedan. Idag fifflar han på jobbet, han är oärlig i ekonomin här hemma, han kör bil med alkohol i kroppen osv. Jag tror att alkoholen är boven faktiskt, eller åtminstone en starkt bidragande faktor.

Det är väl alla sorters beroende som förändrar människor till det negativa. Oavsett om det är spel, alkohol eller annat. har han misslyckats på jobbet eller vad tror du har utlöst det, för på dig låter det som en klart nedåtgående spiral. 
    Någon skrev klokt att det kan vara bra att se över att din man inte via Internetbank eller kort kan lyfta det som du tycker är ditt. Att det ska speglas vi en bodelning är en sak men dumt om han kan disponera. 
  • Hustru

Hur bra insyn har du? har ni konton som är registrerade gemensamt? De flesta banker kan ta ut transaktioner lång tid tillbaks. Så det går att följa. kan du inte kolla buffertkontot.

Av det du skriver har han nog mer problem än vad han vill tala om, du beskriver en person som är desperat.  Om han inte brukar uppföra sig så och det även för dig är nytt så är något galet. Märker han att du har blivit annorlunda, du är ändå inne och skriver ofta och du iaktar honom säkert mer också.

Kan det vara så illa att hans arbete kommit på honom och att han har strul där också?  Det verkar inte som om ni pratar ekonomi på samma sätt idag som ni nog gjorde tidigare. 

Tror du inte bara behöver en jurist utan även någon att prata och ventilera dina tankar med som inte är en anonym FLare.

• Hustru

Hej igen, det är avkastningen = utdelningen på aktier som går blir giftorätt. Däremot om du med reavinsten som investeras i nya aktier är enskild egendom, så tolkat jag detta.

"Dit hör bl.a egendom som på grund av äktenskapsförord eller förbehåll i testamente eller gåvobrev tillhör den ena parten som dennes enskilda egendom i ett äktenskap eller ett registrerat partnerskap. Om en viss egendom trätt i en annan egendoms ställe, exempelvis pengar från försäljning av den enskilda egendomen, blir den nya egendomen (pengarna) också enskild egendom. Avkastning från enskild egendom, exempelvis utdelning på aktier, blir däremot giftorättsgods om inget annat föreskrivits i samband med att egendomen gjordes enskild"

snälla ta ditt pick och pack och lämna, ibland kan det vara värt en peng att starta nytt!

Svar på tråden Min man gömde testamentet