Min man gömde testamentet
Men vad ARG jag hade blivit. Jag hade nog inte kunnat hålla truten. Hade frågat vad fan han sysslade med. Sen hade jag övervägt skilsmässa.
Men vad ARG jag hade blivit. Jag hade nog inte kunnat hålla truten. Hade frågat vad fan han sysslade med. Sen hade jag övervägt skilsmässa.
Bankmannen förklarade att det enda han kan få del av är eventuella vinster jag har gjort på aktier. Summan jag ärvde- dess värde- kan han aldrig komma åt.
Men om jag inte hade funnit papperet hade han haft tillgång till hälften.
Besvikelsen är värst. Fy fan säger jag
Hej igen TS här!
Nu har det börjat hända lite saker
I förra veckan kom jag då äntligen i kontakt med jurist. Vi talade i telefonen på måndagen och på fredagen hade vi ett möte
I kronologisk ordning har följande hänt:
Under samtal med jurist framkommer det att testamentet inte har ett laga värde om det inte står upptaget i bouppteckningen, vilket det inte gör. Detta löser sig IOM att jag ska låta göra en ny bouppteckning.
Dagen innan jag träffade juristen talade jag med den jurist som ordnade med bouppteckningen ., han menar att det var tur att jag hade hittat testamentet för att ett testamente blir ogiltigt efter tio år. Då kunde vi pusta ut där. Det är lugnt i sex år till. Honom ska jag träffa om några veckor och skriva ny bouppteckning. Sedan ska detta registreras hos Skatteverket och sedan kan jag släppa det. Det verkar inte heller som att han har rätt till mina vinster, då aktierna är köpta för min enskilda egendom!
I fredags träffade jag då bankens jurist och författade ett nytt testamente gällande min enskilda egendom. Jag ordnade också så att barnen ärver det som enskilt för deras framtid
Ett litet problem dök upp ;
Om jag skulle frånfalla inom äktenskapet har upplösts, blir fadern automatiskt förvaltare för barnens pengar. De får då inte tillgång till pengarna förrän han går bort.
Detta har jag kringgått genom att utse två andra förvaltare fram till den yngste är myndig. Den äldste kommer att ärva direkt.
När jag har ordnat med bouppteckningen och detta om några veckor kan jag fokusera på framtiden.
Jag återkommer så fort nåt nytt händer
Tack alla som skriver och engagerar sig.