• Anonym (Lena)

Min man gömde testamentet

Hoppas testamentet är giltigt och bevittnat. Men både du och maken vissrte ju om att din pappa sagt ditt arv skulle vara ensklid egendom så det vore väl inte så dumt att få inspelat om du har ett snack med honom om det och spelar in samtidigt. Spela lite dum och fråga igen om han inte hittat igen testamentet för du ville läsa igenom det igen. Det samtalet om du får han att saga att han vet din pappa sagt detta tillsammans med testsamentet du har borde ju vara vattentätt.

Iallafall, pratade testamente med min pappa igår och jag har alltid vetat han kommer testamentera till oss som enskild egendom. Men han påpekade att han även skrivit in att även 'vinst av enskilda egendomen är enskild egendom' så hoppas din pappa ts varit lika smart.

Beställ hem personbevis på dig och maken, sedan betalar du in till tingsrätten och skickar in skilsmässoansökan till tingsrätten. Så fort den är registrerad så ärver inte han dig! Bara så du vet.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-04 12:56:59 följande:

Nej inte den juristen !
    Han ordnade med bouppteckningen och utvaldes av banken vid det tillfället.
    Juristen som var med då testamentet utfärdades var min pappas företagsjurist. Hans far och sedan han själv skötte ekonomin för pappa när han drev företaget. Där är det inga problem. Originalet inlåst på bank nu. Bevittnat och klart vid tillfället 1994.

Problemet var att inte jag kände till testamentet. Visste bara att det skulle finnas ett viktigt papper som bekräftade att det var enskild egendom. Det letade jag ihjäl mig efter och naturligtvis även det testamentet jag fick en skymt av hösten -12.
    Gjorde inte kopplingen att det var en och samma sak. Testamentet är fullt giltigt och kontrollerat vid bankbesök förra veckan

Men toppen! Då är det lungt, han kan inte roar dem pengarna. Bara snabbt in med skilsmässoansökan nu! Lycka till.
  • Anonym (Lena)
    Phalaenopsis skrev 2016-07-04 22:51:55 följande:

När du skickar in skilsmässopappren - se till att leta upp alla bankkonton, aktier och fonder som din man sitter på. Och glöm inte att det är ansökningsdatumet som gäller. Plockar han ut några större summor därefter, är det från hans egen halva. Din jurist har säkert koll på hur man driver igenom detta.

Precis pga detta tycker jag att ts ska ansöka om skilsmässa utan att informera maken. Så det är inkommet och registrerat innan maken hinner ta ut och gömma undan pengar av dert de skall dela på.
  • Anonym (Lena)

Ett tips ts är att inte lämna för mycket och låt honom ta alla bilarna och möblerna bara för att det ska bli en lindrig bodelning. Du kan välja att lämna merparten men risken om du 'viker dig platt' i delning av grejjer är att han tror han kan köra över dig i andra frågor. Ni har väl fortfarande ett barn boende hemma som kanske ska bo med båda? Så se till dela hyfsat rättvist, för att han ska ha respekt för dig. För att visa du har skinn på näsan. Inte för att grejjerna är superviktiga för dig.

• Anonym (Lena)

Just de saker som är värdefulla av sentilemtala skäl men inte av värdeskäl kan ts tänka lite extra på. Det inte alla vet är att man som gift och vid skilsmässan är ägare till sina saker. Bara det att vid delningen har maken/makan rätt till halva värdet. Kan vara bra att veta om just arvegods och kanske någon tavla/vas/porslin du fått av föräldrar, Dina tavlor du pratar om är ju enskild egendom. Men om de inte varit enskild egendom hade din man inte haft rätt till hälften av tavlorna, de är dina, och hade de tillsammans värderats till 8000kr hade han haft rätt till något av likvärdig värde eller att du kompenderar honom ekonomiskt vid delningen. Även privata saker skall undantas där man brukar räkna in smycken, kläder, slalomutrustning, cykel mm (om de inte är väldigt värdefulla) och manga tar ochså åt sidan det man fått som present. Allt som är inköpt för gemensamt bruk (köksredskap, soffor, tv, gräsklippare, bil mm) ska delas på.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-09-14 20:58:14 följande:

Det är inte tanken att jag ska stanna i relationen. Och ja, det är ansträngande att smyga på detta viset. När alla papper är klara kan jag agera, tills dess får jag behärska mig

Hur länge till innan du kan lägga fram pappren? Jag höll tyst länge om att jag ville skiljas, för att inte förstöra julen. Det var jobbigt bara det, värre läge för dig.

Men, angående bodelning mm. Jag vet från vår jurist att allt delades som det var dagen vi fick ansökan registrerad hos tingsrätten. Ska ni ansöka gemensamt eller ska du lämna in en egen ansökan och få den registrerad så han inte hinner göra några fulaffärer med ert gemensamma? Nu kanske det är rätt mycket mindre än ditt egna kapital, men det är ändå pengar du jobbat ihop till under ett helt liv.
  • Anonym (Lena)

Snälla ts, nu börjar ja bli riktigt nyfiken. Skilsmässan inlämnad än?

• Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-10-28 10:03:02 följande:

Hej TS här!
    Har inte varit inne på ett tag och det värmer att se att så många fortfarande är intresserade av tråden.
    Uppföljning;
    - bouppteckningarna efter mina föräldrar är nu förnyade, påskrivna och hämtade
    - tid hos familjerådgivare är bokad. Ska gå dit ensam och utan min mans vetskap. Jag måste veta vilja rättigheter jag har där. Närmast tänker jag på att han är olämplig som vårdnadshavare eftersom han dricker så mycket, men det handlar också om att han är ovänlig och har kort stubin. Detta mötet får jag vänta en månad på...
    - nästa vecka har jag tid med min bankman om hur allt ekonomiskt kommer att se ut när jag blir ensam.
    - dessutom har jag bokat in ett möte för anhöriga till alkoholister , känns vettigt att ventils med utomstående om detta
    Det juridiska är klart och det är skönt. Nu återstår lite annat och sen är jag förberedd ( så gott det nu går?) att släppa bomben

Återkommer / TS

Handlingskraftigt ts! Kämpa på och lycka till!
  • Anonym (Lena)

Oj, ja den julen gjorde dig säkert inte sugen på att fortsätta i detta äktenskap. Lycka till.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2017-01-11 19:41:44 följande:

Hej Sara v f

Gött att höra! Då har det inte varit i onödan som jag spelat in.
    Min terapeut tycker som du och några andra att han har förverkat sin rätt som förälder...
    Kan man säga; just nu händer detta i vårt hus...sonen ligger på köksgolvet och gosar med hundarna och har ett break från läxläsningen
    . Mannen som är inne på sin 7:e starköl kommer in o säger- ska jag pissa på dig eller? Mysig farsa det där. Snart är vi härifrån tack o lov

Har du någon alternativ bostad att dra till med barnen när du skickar in skilsmässoansökan? Herregud vilket svin till farsa, stackars sonen din!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Besviken) skrev 2017-01-12 14:05:19 följande:

Ja precis det är så jag tänker. Han är om sig och kring sig och jäkligt manipulativ. Därför är det av största vikt att jag har koll på allt...
    Men...
    Lite goda nyheter har jag allt att leverera idag!
    Mina släktingar vars hus jag får lov att köpa blir ledigt för inflyttning i slutet utav sommaren. De har skrivit på kontrakt idag för nybyggd bostadsrätt i samma stad. Vi kan alltså flytta in under slutat av sommaren och har alltså gett en tidsplan. Ni anar inte hur glad jag är.
    Mötet med familjerätten blir intressant. IOM att den yngste är femton år i år kan jag inte tänka mig annat än att han bestämmer till större delen själv vart han vill bo. Dessutom passar det perfekt att det är till terminstart.
    Återkommer efter alla möten med mer information

Men oj, ja om han är hela femton år kommer ingen kunna tvinga honom att bo med pappa. Han kan helt enkelt bara vägra åka dit efter skolan och istället åka till dig. Skaffa en lägenhet nu, i samma stad, se om du kan få tag i något i andra hand till exempel eftersom du bara behöver ett halvår. Du måste få sonen därifrån. Tyvärr låter hans pappas agerande mot sonen så illa att jag i din sits inte skulle våga stanna längre. Hoppas du får bra svar av familjerätten, fråga specifikt hur du ska agera om pappan kräver att du ska skjutsa sonen och sonen vägrar åka. Om han kommer för att hämta sonen hos dig eller i skolan och sonen vägrar åka, vad har sonen för rättigheter? Utgå i allt från sonens bästa i dina samtal. Fråga hur långt din skyldighet att skicka sonen till pappa sträcker sig. För din främsta skyldighet är att se till sonens bästa. Kan han ha en bra kontakt med sin far är det ju bäst, men farsan behöver nog vara nykter då. Det kanske är ett krav du kan ställa, kan du vägra lämna sonen där om pappan är onykter och kan sonen ha rätt att be dig hämta honom närsomhelst under en vistelse? Pappan kanske skulle skärpa sig rätt rejält om han inser att en enda nedsättande anmärkning eller utskällning skulle göra att sonen drar? Jag skulle kunna gå så långt att jag gör en exempellista över oacceptabla uttalanden: Idiot, ska jag pissa på dig, är du dum etcetera. Däremot om sonen får tillsägelse för att hjälpa till, städa sitt rum, plocka upp grejjer, ja där ska och måste alla föräldrar vägleda barnen rätt.

Jag är själv separerad med en fjortonårig son. Skulle han vägra vara hos en av oss så skulle det bara vara att acceptera. Visst skulle vi kunna försöka övertala, men skulle han tvärvägra så vad skulle vi kunna göra? Nu har vi tack och lov en bra separation med bra samarbete, bor på cykelavstånd från varandra.
  • Anonym (Lena)

Oj att du fortfarande orkar bo med honom ts. Hoppas nu tre månader går fort...

• Anonym (Lena)

Snälla ts nu vill jag veta hur det gått!

Svar på tråden Min man gömde testamentet