• Eivie

Min man gömde testamentet

Anonym (AM) skrev 2016-11-02 12:40:12 följande:
    Nu har jag "bara" läst de första 23 sidorna så detta kanske är överspelat nu men..

Detta tror jag bestämt att man inte får göra. Eller rättare sagt det kommer inte kunna användas i en vårdnadstvist t ex. Jag jobbar på en statlig myndighet och många av mina kollegor är jurister. En av dem fick ett otrevligt telefonsamtal (händer ganska ofta), där han som ringde sa till min kollega efter halva samtalet att han spelade in vad hon sa. Hon förklarade efteråt för mig att han som ringde bara skulle kunna använda vad hon sagt efter att han upplyste henne om att han spelade in, emot henne. 

Sedan är det inte okej att smussla ut grejer för att de inte ska vara med i bouppdelningen, oavsett hur svinigt han betett sig med testamentet. Som du skrev tidigare, rätt ska vara rätt. Tycker jag i alla fall. P.s. Jag anar bitterhet hos din man..
    Man har alltid rätt att spela in samtal som man är en del av utan att upplysa andra parter.

I Sverige har vi fri bevisprövning i rätten.

Det din kollega sagt är fel och du borde inte sprida det vidare som sanning.
  • Eivie
    Anonym (Besviken) skrev 2016-11-02 15:33:19 följande:

Hej AM!
    Vad det gäller inspelningarna så är jag helt medveten om att det är olagligt . De gäller ens inte i ett juridiskt sammanhang. Tanken har väl först och främst varit att kunna påvisa och påminna om vad det är han själv säger, nykter som berusad...
    Det är nämligen genomgående med honom att han förnekar i stort sätt allt han har sagt. I vissa fall trots att tredje part hör på. Nekar han inte, så pekar han på ett bristande minne. "Kommer inte ihåg.. har jag sagt det?" Ja du fattar va?
    I första hand när han är påverkad och då kränker han även våra barn. Kallar dem inkompetenta, korkade jävla idioter och sitter och antyder att de har olika diagnoser tex ADHD . Det är inget att skämmas för isf men att använda det dom ett skällsord är långt ifrån ok. En inspelning som jag lyckades fixa innehåller en diskussion emellan honom och vår son som har dyslexi. Han säger bla ; Är han dum i hövvet eller? Fattar han ingenting ? Ska en människa som säger liknande saker ha vårdnad om ett barn? Det är psykisk misshandel. Gissa vad han sa när jag konfronterade honom dagen efter och undrade hur han med att säga nåt sånt? " det har jag aldrig sagt" och så håller det på.
    Därför har jag försökt att spela in honom om inte annat för att få tyst på honom om han skulle försöka slingra sig. Hans mor är exakt lika dan. Förnekar fram till att du kan bevisa något , kan du inte det så erkänner hon aldrig

Han mår nog inget vidare , nej. Narcissister blir ofta bittra på livet i medelåldern.

Läs mitt inlägg ovan om AMs uttalande om inspelningar. Det är inte alls olagligt.
Svar på tråden Min man gömde testamentet