Min man gömde testamentet
Hej Lisa!
Du har gett bra input och jag är glad för det. Tråden har fått en stor respons och många kommer med bra kommentarer.
I morgon ska jag kontakta jurist och boka en tid. Då får jag total klarhet i fallet.
Du har helt rätt, vårt förhållande bygger nog inte på kärlek. Det har gjort det men tydligen inte längre. Faktum är att jag tror att min man stannar för pengarna. Och jag har stannat de sista året bland annat för att jag visste att papperet fanns någonstans. Också alltså indirekt för pengarna. Det har stört mig kopiöst och stundvis har det gjort mig direkt olycklig ska ni veta.
Min man dricker mycket, har ett rätt otrevligt sätt och jävlas med både mig och barnen. Han är extremt självupptagen och beter sig illa.
Hade min gubbe varit en hygglig karl - och kärleken hade dött- hade läget varit solklart. Han hade med min tillit fått förvalta pengarna. Jag litar inte på min man längre. När då testamentet dyker upp undangömt i hans privata skåp, känns det som att måttet är rågat.
Så här ligger det till; jag kommer att göra allt som står i min makt för att han inte ska kunna lägga tassarna på dessa pengar. Inte för pengarna i sig utan av respekt för mina döda föräldrar som från fattiga bondbarn har jobbat ihop detta. Och av respekt för mina barn. Super han upp pengarna om jag dör?
Jag får hjärtklappning av detta jag lovar
Jag har ett sorgligt äktenskap men just på punkten ekonomi är vi överens, jag rör inte hans arv trots att det inte är enskild egendom och han försöker inte komma över något han inte har rätt till.
Din man har gömt en handling, det tycker jag är extremt grovt. Jag hade nog lagt dit en kopia i hans pärm och skrivit att originalet ligger hos juristen. Fast då blir han väl än mer elak.
Lycka till med juristen och tänk på att arvet efter dig ska vara enskild egendom. Tyvärr kan man inte kräva av sina barn att det skriver äktenskapsförord när de gifter sig, annars hade jag gjort det.