• Anonym (Lisa)

Min man gömde testamentet

Anonym (Besviken) skrev 2016-07-02 08:56:44 följande:

Hej alla och tack för bra svar

Jag har kollat runt nu och läst i på lite. Det jag kommer fram till är följande;

- om jag skiljer mig får jag med mig min enskilda egendom bortsett från vinster jag gjort på aktierna. De ska delas hälften med min make

- den enskilda egendomen ärvs då direkt från mig till barnen , inga problem.

- men om jag avlider under äktenskapets gång ser det ut som att mannen förfogar över denna enskilda egendom+ lösöre som också är enskilt, till han dör. Han har då INTE rätten att blåsa dessa pengar utan förvalta.

- jag ska göra ett extra tillägg eller eget testamente, där detta tydligt ska framgå. Dvs så länge jag är i äktenskap och lever har jag rätten att skriva eget testamente. Dock är jag osäker på om jag får skriva annan förvaltare. Ska kolla det iaf

- det bästa och det som jag naturligtvis måste göra är att skilja mig. Då kommer mannen inte åt något annat av detta än del av vinster.

Detta är hemskt på alla plan

Ja alltså ert äktenskap verkar ju inte vara baserat på kärlek från någon av er ändå så varför fortsätta vara tillsammans?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-07-02 08:56:44 följande:

Hej alla och tack för bra svar

Jag har kollat runt nu och läst i på lite. Det jag kommer fram till är följande;

- om jag skiljer mig får jag med mig min enskilda egendom bortsett från vinster jag gjort på aktierna. De ska delas hälften med min make

- den enskilda egendomen ärvs då direkt från mig till barnen , inga problem.

- men om jag avlider under äktenskapets gång ser det ut som att mannen förfogar över denna enskilda egendom+ lösöre som också är enskilt, till han dör. Han har då INTE rätten att blåsa dessa pengar utan förvalta.

- jag ska göra ett extra tillägg eller eget testamente, där detta tydligt ska framgå. Dvs så länge jag är i äktenskap och lever har jag rätten att skriva eget testamente. Dock är jag osäker på om jag får skriva annan förvaltare. Ska kolla det iaf

- det bästa och det som jag naturligtvis måste göra är att skilja mig. Då kommer mannen inte åt något annat av detta än del av vinster.

Detta är hemskt på alla plan

Han har fri förfoganderätt vilket innebär att han kan resa jorden runt för alla pengar om han vill men kan inte testamentera bort det. Men varför tror du han skulle göra så? Tror du han skulle göra allt för att era barn som även är hans inte får en krona? Kommer du själv inte röra arvet för att dina barn skall få det ist? Varför? Ska dom fortsätta så dom med tycker du? Hade det handlat om särkullbarn hade jag kunnat förstå men nu är det ju era gemensamma.

Skiljer ni er ska ni dela allt ni äger som är giftorättgods dvs allt ni äger som inte är enskild egendom. Ingen av er verkar se äktenskapet mer än ur en ekonomisk synvinkel så det verkar det ända rätta!
  • Anonym (Lisa)
    pyssel skrev 2016-07-02 13:18:51 följande:

Oj du, de här beska moralkakorna var inte rättvist att servera ts, hennes man däremot ja.

Nja inte skulle jag misstänkt min sambo med att försökt lura mig som första tanke utan att missförstånd hade skett å att testamentet hamnat där av misstag. Skulle faktiskt inte en enda sekund misstänka att han skulle lura mig.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 14:08:40 följande:

Nja inte skulle jag misstänkt min sambo med att försökt lura mig som första tanke utan att missförstånd hade skett å att testamentet hamnat där av misstag. Skulle faktiskt inte en enda sekund misstänka att han skulle lura mig.

Men vårt förhållande är i allra högsta grad av kärlek därav jag skrev att det inte borde vara kärlek från någons sida... Jag är ändå noga med detta med det ekonomiska då särkullbarn finns i bilden å jag skulle inte kunna gifta mig utan äktenskapsförord. Hade vi dock bara haft gemensamma barn hade jag inte kännt så.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Så jobbigt) skrev 2016-07-02 14:10:59 följande:

Så trist :-/ det jag skulle gjort är att öppna ett konto till barnen som bara dom får tillgång till när de fyllt 21 och där det tydligt är skrivet att det dom köper för dessa pengar är deras egendom och inte tillfaller en ev partner tex köp av lägenhet och skilsmässa... Sånt sparkonto har jag och exet startat till barnen... Så om det värsta skulle hända kan han i alla fall inte spendera bort alla deras pengar..... Man kan även begära att barnen får en annan förmyndare, det har mannen gjort för han är väl medveten om att hans ex skulle göra sitt yttersta för att slänga ut mig ur huset fortare än kvickt och sedan inte låta ev pengar gå till barnet utan till sig själv.

Det kan även en överförmyndare göra. Dom bryr sig inte om att du ska bo kvar i huset inte ens om berörda barn bor där. Tyvärr. Det är bara livförsäkringar som gäller och testamente, men laglotten kan ej testamenteras bort. Den måste du lösa ut om inte barnen är över 18 år och väljer att vänta frivilligt tills du med går bort.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Så jobbigt) skrev 2016-07-02 14:10:59 följande:

Så trist :-/ det jag skulle gjort är att öppna ett konto till barnen som bara dom får tillgång till när de fyllt 21 och där det tydligt är skrivet att det dom köper för dessa pengar är deras egendom och inte tillfaller en ev partner tex köp av lägenhet och skilsmässa... Sånt sparkonto har jag och exet startat till barnen... Så om det värsta skulle hända kan han i alla fall inte spendera bort alla deras pengar..... Man kan även begära att barnen får en annan förmyndare, det har mannen gjort för han är väl medveten om att hans ex skulle göra sitt yttersta för att slänga ut mig ur huset fortare än kvickt och sedan inte låta ev pengar gå till barnet utan till sig själv.

En överförmyndare ser endast till att förvalta barnens arv på bästa sett och det är inte att låta dig bo kvar i huset om ni inte har andra tillgångar som motsvarar värdet på deras arv. Även om barnen skulle bo hos er ex om ni har barn ihop å är sambos. Då kan en överförmyndare tvinga dig att sälja om du inte kan lösa ut era barns arv. Jävligt trist men sant. Så är man sambo å har barn ihop så måste man skriva testamente å livförsäkringar för att vara trygg å sitta kvar i sitt hem.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Så jobbigt) skrev 2016-07-02 14:23:39 följande:

Vi har gemensamma barn som också ärver.. Större del tom då de gemensamma är fler .. Men huset är inte största bekymret då jag ändå inte skulle vilja bo kvar utan att pengarna inte skulle gå till barnen utan direkt ner i Exets ficka

Är ni gifta?

Det stämmer inte är arvet mer än ett prisbasbelopp måste hon ha överförmyndares tillstånd å ta ut pengarna och hon måste därmed redovisa vad d ska gå till till barnens bästa. Tänk om din man dör, och ngt händer mamman så hon hamnar i en ekonomisk kris? Vem bryr sig om å hjälpa barnen?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-07-02 18:37:33 följande:

Är ni gifta?

Det stämmer inte är arvet mer än ett prisbasbelopp måste hon ha överförmyndares tillstånd å ta ut pengarna och hon måste därmed redovisa vad d ska gå till till barnens bästa. Tänk om din man dör, och ngt händer mamman så hon hamnar i en ekonomisk kris? Vem bryr sig om å hjälpa barnen?

Alltså vi har ju ett skyddsnät i Sverige givetvis. Men om det innebär att dom måste sluta med sina aktiviteter och inte kan få det dom hade fått om pappan levt under deras uppväxt? Ska dom leva på socialens gräns tills dom är 18 å först då får ta del av pappas del?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Så jobbigt) skrev 2016-07-03 08:17:31 följande:
    Det är ju där en förmyndare kommer in i bilden den ser till barnen bästa.... Inte till mammans behov av en ny iPhone eller smart tv eller ny husvagn eller utlandsresa istället för att köpa tex kläder till barnen som det är nu...
    Ja det var ju JUST det jag precis skrev. Men mamman kanske vet bättre än en  överförmyndare vad barnet är i behov av. Mamman måste ju redovisa vart medlen går till för barnens bästa till just överförmyndare. Så att det skulle kunna gå till henne är inte så stor möjlighet utan hon måste ju begära utbetalning från kontot och redovisa vart den utbetalningen skall vara till för. Detta följs ju givetvis upp av en överförmyndare, så att det blir för barnens bästa. 

Jag tror iaf de flesta mammor har mer koll vad barnen är i behov av än någon som inte lever med dom. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (....) skrev 2016-07-03 02:14:58 följande:
    Mindre del snarare....
    Finns det fem barn, två särkullbarn och tre gemensamma så delas arvet i fem delar. har dom skrivit testamente, så kan mannen ha testamenterat halva arvet till ts, Då får ts halva arvet ( det absolut vanligaste med fri förfoganderätt, dvs ts kan INTE testamentera bort det och särkullbarnen skall senare ha sin del när hon dör, precis som deras gemensamma)

Laglotten får särkullbarnen ut direkt, dvs 50% av arvet delat i fem. Så varje barn får 1/5 del var, men de gemensamma får vänta på allt sitt arv till ts också går bort. 

Så när ts går bort så skall deras gemensamma ha 2/5 i arv efter sin pappa var och särkullbarnen 1/5 i arv som ts har fått förfoga över med fri förfoganderätt. 

OBS detta gäller enbart om de skrivit testamente, har de inte skrivt testamente skall särkullbarnen ha ut HELA sitt arv direkt. Så att gifta sig räcker inte om det finns särkullbarn man måste skriva testamente också om man vill att särkullbarnen också skall vänta på en del av sitt arv. 
Svar på tråden Min man gömde testamentet