Anonym (Besviken) skrev 2016-07-03 23:08:57 följande:
Hej och välkommen till tråden
Mina föräldrar var smarta när de skrev. Det ska jag också göra nu. Alltså göra ett tillägg till befintligt testamente alt skriva ett eget. Som förvaltare av den enskilda egendomen har jag rätt att utan min makes vetskap skriva på det, men bara det. I detta läge känns det nödvändigt...
När man hamnar i en sådan här situation som vi har gjort är det oundvikligt att man funderar... Kommer att tänka på en sak som min man sa för ett antal år sedan. Vi började diskutera giftermål därför att min väns man gick bort och lämnade henne med småbarn. Som tur var så var de gifta.
Till en början var det jag som tryckte på, men slutligen insåg väl han också det smarta i att vara gift. En dag talade vi om arvedelen och då sa jag att mitt arv var enskild egendom. Som svar får jag: " då är det väl ingen mening att vi gifter oss.." Skojar du nu ,sa jag. Han började prata bort från det och sa att han skojade. Då sa jag att det var ok för mig om han så småningom skrev sitt arv som enskilt också om han ville.
Idag funderar jag på om det var ett skämt eller om han menade det? Kanske skulle jag låtit bli att gifta mig? Jag tänkte på barnen och att kunna sitta kvar o huset och såna saker... Inget annat.
Jag skulle själv aldrig kunna med att röra någon annans arv.
Som sagt enskild egendom har enbart betydelse om ni skulle skilja er, då ingår inte det i giftorättsgodset som ska delas. Dör du så ingår det i din kvarlåtenskap och din man ärver innan era gemensamma barn, han kan dock ej testamentera bort arvet från dig eftersom era barn ärver både din å hans del när han dör. (Han kan enbart testamentera bort hälften av hans del)
Du kan dock testamentera bort halva din kvarlåtenskap direkt till dina barn. Den andra halvan får de när deras pappa dör med.
När du säger att du aldrig skulle kunna röra din makes arv om han skulle dö så har du inte tänkt på flera olika scensrior. Som art man har minderåriga gemensamma bqrn som man blir lämnad själv med att försörja å se om. Är drt bättre att behöva flytta för man inte har råd att bo kvar å att vända på varje krona varje månad å barnen kan inte ha ngr aktiviteter m.m bara för att inte röra arvet så barnen kan få det när de är vuxna å har egna inkomster. Tror du verkligen barnen tycker att du då prioriterat rätt? Det är där jag menar att man ofta som partner månar om sin andre hälft å framförallt om man har gemensamma minderåriga barn att man inte vill att dom ska vara på ruinens brant om ngt händer ngt. Därav har de flesta livförsäkringar etc.