• BioBonus

Behöver tid UTAN hans barn!

Stanning skrev 2016-07-04 07:33:05 följande:

Fast har man barn så firar man ju semester med dem. Tänk om vi familjer med egna barn skulle resonera så och kräva en vecka utan våra barn?

Visst, det hade varit underbart att komma ifrån och bara få vara själv med maken om så bara någon dag, men det är en lyx om man inte har släkt nära till hands.

du valde en man som redan har barn, de ingår liksom i paketet och de kommer alltid ha en central plats och fokus.

Fast det gör vi. Lämnar barnen till sina mor- resp farföräldrar för att få lite semester bara vi två. Sen har vi semester med ungarna också - måste det ena utesluta det andra?
  • BioBonus
    Stanning skrev 2016-07-04 07:33:05 följande:

Visst, det hade varit underbart att komma ifrån och bara få vara själv med maken om så bara någon dag, men det är en lyx om man inte har släkt nära till hands.

TS och hennes man har släkt till barnen nära till hands. Barnens mamma - där de skulle varit från början.
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:26:01 följande:
    Som tur är inte. Mitt barn kommer aldrig ha nån styvmorsa och bli bortvald!
    Oj. Jag väljer bort mina egna barn för att få lite tid på tu man hand med min man. Både nu när jag är omgift, och även när jag var gift med barnens pappa. Vi tyckte både då och nu att det var viktigt att få vuxentid. Bäst att nån gör en orosanmälan eftersom jag antar att det faktum att jag väljer bort dem (och låter dem vara på landet med sin mormor vilket måste vara djupt traumatiskt) en vecka om året kommer ge dem men för livet.

Sansa dig.
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:40:32 följande:
    Då är väl jag och mannen galna som ALLTID vill ha med oss barnen! Vad är det man inte kan göra när barnen är med? Vi vill uppleva resor tillsammans med våra barn! Vi VILL vara med dom jämt! De blir snabbt äldre så vi vill njuta av dom nu!
    Nej inte galna. Ni väljer att göra på ert sätt och det funkar för er, och andra väljer att göra på sitt sätt för att det funkar för dem. Det står er fritt fram att välja bort vuxenresor, på samma sätt som det står andra fritt att välja dem. Ert sätt skadar antagligen inte era barn eller er relation eftersom ni väljer det, på samma sätt som andras sätt inte skadar deras relation eller deras barn. Du tror inte att andras sätt än ert kan funka? 
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:40:32 följande:
    Då är väl jag och mannen galna som ALLTID vill ha med oss barnen! Vad är det man inte kan göra när barnen är med? Vi vill uppleva resor tillsammans med våra barn! Vi VILL vara med dom jämt! De blir snabbt äldre så vi vill njuta av dom nu!

Som svar på din andra fråga - vad kan man inte göra när barnen är med så kan jag ju svara hur det är i vårt fall :)

Ett mindre barn som inte orkar gå omkring i en storstad och bara titta i skyltfönster eller gå på museum en hel dag. Dock för stor att sätta i barnvagn. Så cityresor med barnen går bort. 
    Ett mellanbarn som fullkomligt avskyr solen. Vägrar att bada. Så solresor med barnen går bort.
    Det äldsta barnet avskyr att åka skidor. Så skidresor med barnen går bort.

Vi löser det genom att åka på semester med och utan barn.

• BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:47:58 följande:
    Fast då passar inte Ts och mannen ihop. Han är som jag och har inte något behov av vuxenresor så som hon har. Han väljer barnen!
    Men om det är OK att vilja olika så kanske du inte behöver hoppa på TS och säga att hon skadar barnen genom att vilja åka på resor utan dem nån gång då och då?
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 09:26:01 följande:
    Som tur är inte. Mitt barn kommer aldrig ha nån styvmorsa och bli bortvald!
    Du anser inte att det här är att insinuera att det är synd om TS bonusbarn för att hon "väljer bort dem" ?
    Då missförstod jag dig.
  • BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-04 10:00:05 följande:
    Fast det har hon ju varannan vecka på sig att göra, bara just inte dessa veckor.
    Fast nu ger du återigen sken av att bara för att det räcker för dig att ha ensamtid med din man varannan vecka i vardagen borde räcka för alla eftersom det tydligen räcker för dig? Varför inte bara acceptera att alla inte är som du och din man och det inte behöva vara fel för det?
  • BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-04 10:26:30 följande:
    Var har jag skrivit om mig överhuvudtaget? Nu sitter du och ljuger. Träffar man en man med barn varannan vecka så är det väl det man har att utgå ifrån? Att pappan sedan har behov och vilja av att ha barnen mer och väljer dem före TS tyder bara på att han är en bra pappa och så som en förälder skall vara.
    Sorry - blandade ihop dina svar med Smulpajs eftersom ni båda verkar ha lika svårt att acceptera att folk tycker olika. My bad - sorry!
  • BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-04 10:27:13 följande:
    Exakt, pappan är den kloka i detta sammanhang.
    Pappan är den som sopar upp efter mammans dåliga föräldraskap, och TS är den som tyvärr får betala priset för det.
  • BioBonus

Lite märkligt är det. Vi mammor får tydligen boka resor på våra barnveckor och inte bara lämpa över ansvaret på den andra föräldern och dennes partner, utan det är dessutom förskräcklig om bonusföräldern blir besviken för att de själva då måste avboka sin semesterresa.
    Det är ganska mycket vi mammor kommer undan med utan kritik måste jag säga :)

• BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-04 10:37:11 följande:
    Hur många mammor tror du inte gör samma sak? Med karlar som strular med umgänge eller inte dyker upp alls, snarare är det betydligt vanligare. Fast då är det ju biomammor det gäller och såna gillar ju inte du.

Fast nu är ju jag biomamma....

Och jag gillar lika lite pappor som strular med umgänge och avtal. Jag förstår inte varför man inte kan sköta sin del av föräldraskapet oavsett om man är mamma eller pappa...

• BioBonus
    Anonym (Eva) skrev 2016-07-04 10:35:52 följande:
    Jag har skrivit ETT inlägg i denna tråden, och du drar genast en massa idiotiska slutsatser bara för att jag inte dunkar TS i ryggen och tycker såååå synd om henne som är barnledig varannan vecka.
    Och jag har bett om ursäkt för det misstaget. 
    Det handlade inte om att hon är barnledig varannan vecka - det är inte det hon är besviken över. Utan att den resa de har bokat på sin barnfria semestervecka var tvungen att ställas in då mamman, som egentligen skulle ha barnen, valde att åka på en resa just den veckan.
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 10:41:51 följande:
    Ts har självklart all rätt att känna sig besviken, det hade jag också gjort. Det hon inte verkar förstå är att pappan inte har samma behov som Ts när det gäller vuxensemester! Jag förstår båda, du förstår enbart Ts eftersom du själv har sånt behov!
    Nej, jag förstår TS och jag förstår dig. Jag ser dock inte att det här handlar om pappans behov eller inte, utan han har helt enkelt tagit sitt ansvar när mamman inte tar det. Hade han inte haft behov av att resa ensam med TS så hade han nog inte sparat pengar och bokat en sådan resa på deras barnfria vecka. Nu valde mamman att bete sig som en skit, och lämpade över barnen på pappan och TS. Det har inte med pappans behov att göra.
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 10:52:06 följande:
    Då hade han sagt mej till mamman!
    Fast det är inte så lätt. För precis som du säger så ställer man ju upp för sina barn. Även om det går emot ens egna behov.
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-07-04 11:02:55 följande:
    Han skulle väl inte leva med Ts om han hatade henne? Jösses, lugna dig!

Han ville säkert resa med Ts men barnen går först! Ja mamman borde tagit med sig ungarna, men det valet har även pappan nu. Han väljer att avboka istället så resan var väl inte så viktig för honom?!

Det här tyckte jag var lite intressant att ta reda på hur det hade kunnat lösas så jag använde våra reservationer nu till vår utlandssresa för att med flygbolag och hotell se om vi med tre veckors varsel kunde anpassa vår semester så vi kunde ha våra tre barn med.

Och nej - det var stört omöjligt. Det fanns varken tre lediga platser på planet ner eller upp. Det fanns inte fem platser på ett annat plan ner samma dag eller två dagar runt omkring planerad avresa, och hotellet var fullbokat. Vi kunde få in en extrasäng i vårt rum. Det var vad de kunde erbjuda.

Så vi hade också fått avboka vår resa - även om den är jätteviktig för oss. 

• BioBonus
    Anonym (Jag) skrev 2016-07-04 13:20:20 följande:
    Får jag bara fråga varför du helt håller på mamman här, som att hon vore den perfekt föräldern??

Vet du, jag tänkte åka på vuxensemester så jag kan knulla avslappnat och ostört med min sambo. Frågor på det ännu? Ska jag boka resan igen och ta med barnen och knulla med dom i samma rum?
    Fast såna behov har inte RIKTIGA föräldrar vet du väl ;)
Svar på tråden Behöver tid UTAN hans barn!