Behöver tid UTAN hans barn!
Flera här som inte alls verkar förstå ts besvikelse. Ts har accepterat barnen, accepterar att de är mycket hos sin pappa och ofta kommer extra dagar. De har planerat sommaren tillsammans med biomamman och hon har till och med gått med på att ta hand om barnen medan pappan jobbar så att de får mer ledigt.
Men de har också kommit överens om en vecka barnledigt där hon och pappan ska resa och få rå om varandra, vila upp sig och bara njuta. Jag tänker mig att ts gått med på att göra det lilla extra eftersom hon kände att hon kan hämta energi från resan. Nu står hon istället med extra jobb, ingen ordentlig vila och dessutom ska hon fortfarande ta hand om barnen på pappans jobbvecka. Jag hade blivit extremt frustrerad, besviken och arg. Speciellt när orsaken är mammans fräckhet och pappans oförmåga att sätta ner foten och säga nej.
Hade ts vetat på förhand att barnen skulle vara på plats hela sommaren hade hon planerat annorlunda. Jag tror också att hon varit förstående om orsaken varit mer krisartad.
Mitt råd till ts är att sätta sig ner med sin sambo och diskutera igenom ordentligt. Han behöver bemöta mammans hot och krav och ställa krav på henne. Om hon inte är villig att ta hand om sina barn och prioritera tid med dem kanske det är bättre att de bor hos pappan och hon har dem bara ibland. Isåfall måste ts ta ställning till om hon vill bo med barnen eller separera, och hur hushållet ska fungera om hon stannar.