• Anonym (x)

Ej uppvaktad när man fyller jämnt?

Jag fyllde 30 för ett litet tag sen. Har fyra syskon i närheten och så vår mamma. Förra året fyllde min syster jämnt och jag fixade iordning en rejäl överraskningsfest och samlade ihop till stor present, ett tag innan firades vår mor med hemlig resa, brorsan blev firad året innan det på liknande vis och så. Alltså brukar det firas när människor fyller jämnt och det brukar bli en överraskning vad som händer. Jag fick ingen uppvaktning, bortsett från ett grattis från min ena syster och mamma. Känner mig ruskigt löjlig som är så sårad och besviken över det men jag är det, även om det gått snart 2 månader. Känns inte som jag kan komma och säga något om det heller då jag inte vill att någon ska känna sig tvingad att fira mig när de inte vill. Hade väl kunnat bjuda på tårta själv men jag blev bara så ställd av att jag vuxit upp med alla stora 20-30-40-50-60 årsfester men när det blev min tur hände det liksom inget.

Ville bara att någon skulle lyssna, tack!

• Svar på tråden Ej uppvaktad när man fyller jämnt?
  • Dixie

om ni brukar fira när någon fyller jämt med att de andra ordnar en överraskning - ja, då förstår jag att du blev besviken..... 

• Anonym (!)

Varför ordnade du inget själv när du fyllde år ?

• Anonym (x)

Det är liksom inte hur vi har gjort vid stora födelsedagar förut, det är ju svårt när osynliga regler skrivs om. Hade jag vetat att det skulle frångås hade jag nog gjort det, att komma flera månader senare känns bara konstigt.

• Anonym (!)
    Anonym (x) skrev 2016-07-01 19:28:54 följande:

Det är liksom inte hur vi har gjort vid stora födelsedagar förut, det är ju svårt när osynliga regler skrivs om. Hade jag vetat att det skulle frångås hade jag nog gjort det, att komma flera månader senare känns bara konstigt.

Osynliga regler ? Ni har alltså suttit o bestämt att det ska vara överraskningfester när alla fyller jämt ?
  • Anonym (x)

Ja, visst, vi har bestämt att vi jämt ska ha överraskningsfester när alla fyller jämnt jämt ;)

• Anonym (!)
    Anonym (x) skrev 2016-07-01 19:39:01 följande:

Ja, visst, vi har bestämt att vi jämt ska ha överraskningsfester när alla fyller jämnt jämt ;)

Då förstår jag att du är besviken
  • Carambolan

Är det du som brukar ta initiativ till alla andras fester? I så fall var det kanske där det föll, att de andra är vana vid att "nån annan" börjar styra upp och inte tänkte på att det alltid är du.

• Ettanvändarnamningenannanhar

Jag tänkte också detta, vilket inte försvarar men iaf förklarar... En tanke till - om det inte var så lönge sedan du fyllde så kanske det kommer en överraskningsfest snart? Påminn dem med inbjudan till födelsedagsfika ;)

Carambolan skrev 2016-07-01 20:52:27 följande:

Är det du som brukar ta initiativ till alla andras fester? I så fall var det kanske där det föll, att de andra är vana vid att "nån annan" börjar styra upp och inte tänkte på att det alltid är du.

• annabellelee

Jag förstår din besvikelse. Oskrivna regler är ju problematiska just därför att de är oskrivna, och det är ju en lite "fånig"fråga att ställa: hallå, varför fick inte jag en stor fest? Samtidigt förstår jag att du undrar. Festen är ju en symbol och ett tecken på att folk brytt sig tillräckligt för att organisera något för just dig. Finns det ingen i familjen du står närmre som du kan prata med?

• Anonym (Pär)

Känner igen situationen. I mitt kompis gäng är det jag som dra lasset. När någon gifter sig mm då det jag dom drar i lasset. De andra hänger lyckligt på. Men när jag gifte mig blev det med nöd en svenis. Men det blev en iallafall. Inte i närheten som jag brukar ordna.

Men framför allt. Vi i min familj här bjuder hem folk par släktingar mm. Men i retur händer inte mycket. Har en bra gammal kompis. Alltså det ger verkligen något att umgås med honom ink hans fru. Har bjudit hem dem ca fem gånger på fyra år. Men inget tillbaka. Mitt humör går lite i perioder. Ibland är jag skit arg. Typ ringer inte ens för att småpratat. Men för det mesta biter jag ihop och hoppas på att de ser upp till en för att man kan fixa fester mm. Få det ordnat liksom.

En annan polare har jag slutat bjuda och ringa

Han bjud aldrig mig. Trost att jag bjudit honom på 25 årsfest stor inflyttningsfest/30 årsdest samt bröllop.

Ang familjen är det nog lite bätter.

Men så är det nog. Du har förmågan till att ordna fester mm. De har det inte helt enkelt. Men jag kan hålla med om att det jävligt dåligt av dem.

Jag skulle nog pratat med den som du har bäst kontakt med och frågat varför ingen ville hitta på något. Så du själv iallafall får säga ifrån dig lite.

Typ så här. När du kommer i ett bra samtal men en utav dem. Varför hände inget på min födelsedag?

Jag drog igång en fiberförening för många årsen. Tack vare mig har de fint bredband idag. Fick jag avtackning när jag slutade som ordförande när att var igång och jag redan hade flyttat två år tidigare. Tog inte ut någon lön heller. Nä jag är inte bitter.

• Anonym (Siv)
    Carambolan skrev 2016-07-01 20:52:27 följande:
    Det tänkte jag också. Är det långt till nästa gång någon fyller jämnt? Om jag vore du skulle jag överväga att låta bli att ta tag i det nästa gång.
  • Anonym (Vad är det för fel på folk?)

Det var riktigt dåligt! Att inte ens alla dina syskon grattade dig? När jag fyllde 30 skickade min mor bara ett mail. Mina syskon grattade mig inte alls. Pappa frågade vad jag vill ha i present men sen fick jag inget. Sorgligt men man undrar vad det är för fel på folk. Du gör helt rätt, fler borde vara som du. Man ska fira!

• Anonym (x)

Tack ni! Känns skönt man blir förstådd. Jag tror att det som blev weird är att min ena syster brukar ordna saker och denna gången kanske ville lämna det till andra (och helt rätt i min mening, hon ska inte alltid behöva!). Skrev ett mess om det igår att hur det egentligen kom sig att de inte firade mig, liksom vad trodde hon. Försökte mitt bästa att inte låta anklagande för hon är verkligen bäst. Hon tog nog åt sig lite ändå men jag försökte förklara mer att jag trodde det skulle hända, liksom jag trodde det skulle hända när jag tog min högskoleexamen, men jag blev inte firad då heller av familjen (men av henne blev jag det!). Får se om jag kan svälja det och fixa det, det lär ju inte hända annars. Det hade ju varit roligt, sen får man väl acceptera att de andra helt enkelt inte anser familj är vad jag anser det är. Det gör mig glad att få försöka överraska och visa uppskattning.

Är det försent att bjuda in till fika nu egentligen? Jag har inte ens ätit tårta än.

• Ettanvändarnamningenannanhar

Klart du ska fira och äta tårta! Jag vet inte hur länge sen det var du fyllde, men det är aldrig försent att fira, bara kör på! :) Och grattis i efterskott! :D

Anonym (x) skrev 2016-07-02 12:32:13 följande:

Tack ni! Känns skönt man blir förstådd. Jag tror att det som blev weird är att min ena syster brukar ordna saker och denna gången kanske ville lämna det till andra (och helt rätt i min mening, hon ska inte alltid behöva!). Skrev ett mess om det igår att hur det egentligen kom sig att de inte firade mig, liksom vad trodde hon. Försökte mitt bästa att inte låta anklagande för hon är verkligen bäst. Hon tog nog åt sig lite ändå men jag försökte förklara mer att jag trodde det skulle hända, liksom jag trodde det skulle hända när jag tog min högskoleexamen, men jag blev inte firad då heller av familjen (men av henne blev jag det!). Får se om jag kan svälja det och fixa det, det lär ju inte hända annars. Det hade ju varit roligt, sen får man väl acceptera att de andra helt enkelt inte anser familj är vad jag anser det är. Det gör mig glad att få försöka överraska och visa uppskattning.

Är det försent att bjuda in till fika nu egentligen? Jag har inte ens ätit tårta än.

• Lilla Gs mamma

TS, kom hit så firar jag dig! Upplever precis samma - ska det bli kalas måste jag ordna det. Vi kan väl fira varandra? : - D

• Anonym (Känner igen)

Ush va tråkigt! Känner dock ingen mig. I min släkt och kompisgäng så är det alltid jag som fixar. Jag som bjuder in till jul, jag som fixar överaskningsfester, jag som fixar möhippor, jag som håller tal på bröllop, jag som alltid köper väl uttänkta presenter, osv. Nu fick jag barn för ett tag sen och jag hade nog förväntat mig att någon av mina vänner skulle dra ihop en babyshower, men icke. När vi sen bjöd hit mina vänner (vid olika tillfällen) på fika så var det bara en som hade med sig en present till oss/barnet. Känns tråkigt att jag alltid anstränger mig för att fixa det bra för andra när andra uppenbarligen inte anstränger sig för min skull.

• viseversa

Inte det minsta konstigt att du blir ledsen. Tycker även du ska påpeka detta och säga hur du känner över att ha blivit ignorerad och bortglömd när du själv lagt mer din själ på andras fördelsedagar. Fy fan jag lider med dig!

Svar på tråden Ej uppvaktad när man fyller jämnt?