• Sommargrodan

Missfall innan beräknad mens? Går det ens?

Jag och sambon har oskyddat sex men planerar inte direkt en graviditet, Men om det händer så är vi beredda på det

Min mens är alltid punktlig, men igår natt/tidig morgon ( 4 dagar innan) vaknade jag med magont, dålig i magen, svettig, och svimfärdig ( svartnade ) och blodet kom forsande. Tog starka värktabletter direkt men de hjälpte ej. Hade värk i ca 2 h neråt magen, kunde inte ligga eller stå. Så nu till frågan. Kan man ens få så tidigt missfall( eller vad kallas det då) eller freakde mensen ut totalt? Önskar gärna lite kloka tankar/erfarenheter mm

• Svar på tråden Missfall innan beräknad mens? Går det ens?
  • Bibbielou

Ja, man kan få så tidigt missfall. Om du vill veta så ta ett gravtest, det kan visa positivt även om det blivit missfall.

• Sommargrodan
    Bibbielou skrev 2016-07-01 20:18:00 följande:

Ja, man kan få så tidigt missfall. Om du vill veta så ta ett gravtest, det kan visa positivt även om det blivit missfall.

Så det visar ifall man var gravid? För man kan väl inte vara gravid efter ett missfall? Haha missförstå mig rätt är lite virrig just nu!
  • Pimpinellan

Mens runt tiden för när den ska komma räknas inte som missfall utan som kemisk graviditet. Jättevanligt och tros drabba uppåt 75% av alla gravida, men nästan ingen vet om det. Ytterst ovanligt att det visar plus ens före mensen och extremt sällan efteråt för hcg hinner sällan stiga så mycket. Ibland är det ju också bara en annorlunda mens.

• Bibbielou
    Sommargrodan skrev 2016-07-01 20:20:40 följande:
    Så det visar ifall man var gravid? För man kan väl inte vara gravid efter ett missfall? Haha missförstå mig rätt är lite virrig just nu!

Ja, hormoner kan finnas kvar även om graviditeten blivit avbruten genom missfall. Om du får ett missfall runt tiden för beräknad mens så kan ägget mycket väl ha hunnit fästa och kroppen därmed hunnit börja producera hcg-hormon i mätbar halt.
Svar på tråden Missfall innan beräknad mens? Går det ens?