• Anonym ((Mamma Mu))

Vill undvika växelvis boende

Hej på er, 

Min man har separerat från mig för ett par månader sen och ansökt om skilsmässa. Vi har en son på 6 mån. Jag vill förhindra växelvis boende för jag tycker det blir bara knasigt och hattigt för sonen. Vi bor i Sthlm både jag och pappan/exmanen. Hur skulle ni göra för att undvika en sån situation? Typ bosätta er andra sidan stan och låta barnet börja i förskola där? OBS jag vill inte förhindra sonen från att träffa sin pappa regelbundet. 

• Svar på tråden Vill undvika växelvis boende
  • Anonym (hm)

Ni har ju båda rätten till ert barn så lämpligen bosätt er nära för att skapa minsta problem för barnet.

• Anonym (:/)

Hindrar inte vv för att du flyttar till andra sidan stan, bara krångligare

• Anonym ((Mamma Mu))

Jag tänker att det inte blir lönt för pappan att ha sonen övernattandes hos sig varje dag i en vecka om han ska skjutsa honom lång väg till och från förskolan varenda dag.

• Anonym (S)

VV rekommenderas väl ändå inte före tre års ålder. Eller är det det du menar? Att du aldrig vill ha VV?

• Anonym (?)

Om barnet är 6 månader lär ni inte ha varannan vecka än på ett tag. Menar du att sonen är 6 år så kan det bli så.

Om du inte har ensam vårdnad kan du inte flytta utan pappans underskrift, eller ja, du kan, men om han då ansöker om interimistiskt boende så får han troligen det om han bor kvar så sonen får gå kvar med sina vänner och slippa både en skilsmässa och att byta kompisar/förskola.

Om du tycker det är för hattigt och sonen är 6 år, ja då kan du ju erbjuda pappan att ha sonen heltid och du har honom varannan helg.

Annars så är det barnets bästa man ska gå på och det anses oftast vara att träffa båda sina föräldrar lika mycket.

• Anonym (hm)

Varför krångla till saker på det viset? Barnet kan ju därtill placeras i förskola nära pappan lika gärna med motsvarande problem då för dig. Bosätt er i samma område för minsta problem både för er och barnet.

• Anonym (Vv)

Enda sättet DU kan undvika vv på egen hand är att låta barnet bo hos sin pappa. Vv stoppas inte ens om ni bor flera MIL från varandra. En väns barn hade två förskolor och flyttade till pappan på heltid när skolan började. Är du den enda som vill undvika detta är det du som får göra avkall på tiden med barnet.

• Marie 1

Inte förrän barnet är 3 år rekommenderas vv som någon redan sagt. Har ni delad vårdnad och pappan då vill ha vv är det inte något du kan göra åt det. Barnet är den som har rättigheten till sina bägge föräldrar.

• Anonym (Samarbete)

Att undvika växelvis boende på sikt är
    Svårt att genomföra bara genom att flytta. Innan barnet börjat skolan så kan det ha två förskoleplatser, det är inte alls ovanligt.
    Många barn växer upp med växelvis boende, så länge föräldrarna klarar av att samarbeta fungerar det bra.

• Anonym (Usch)
    Anonym ((Mamma Mu)) skrev 2016-07-01 22:58:44 följande:

Jag tänker att det inte blir lönt för pappan att ha sonen övernattandes hos sig varje dag i en vecka om han ska skjutsa honom lång väg till och från förskolan varenda dag.

Hur självisk kan man bli?
Svar på tråden Vill undvika växelvis boende