Min flickvän är ofta sur.
Hur gammal är hon? Jag har efter åtskilliga förhållanden skaffat mig stor erfarenhet av kvinnor i olika åldrar. De brukar vara glada upp till 35 års åldern, och bli glada igen vid strax efter 40, men däremellan är de skitjobbiga, griniga och tjuriga.
Vad detta beror på vet jag inte, men jag gissar på att det är ett slags förstadium till klimakteriet som kommer i den åldern, som på sätt och vis, psykiskt men inte fysiskt, är värre än själva klimakteriet.
Den åldern, för kvinnor, påminner en del om hur de beter sig i puberteten. Jag vet inte om det finns ett samband mellan grinig som tonåring och grinig som 35-42:åring, men gissar på ett samband.
Jag tror grinigheten har att göra med att kvinnor en viss tid i livet har väldigt mycket att bära upp och höga krav på sig vid en viss ålder, tänk småbarnsåren, jobb inom stressyrken vård, omsorg och skola, hus, sjuka föräldrar och dylikt. Utbrändheten är störst för kvinnor mellan 35-45 år och kvinnor har rent generellt högre krav på sig själva när det gäller att ta hand om barn och prestationer på jobbet. Duktig flicka syndrom