• Isabellisen

Min flickvän är ofta sur.

Anonym (Hur gammal?) skrev 2016-07-02 19:46:06 följande:

Hur gammal är hon? Jag har efter åtskilliga förhållanden skaffat mig stor erfarenhet av kvinnor i olika åldrar. De brukar vara glada upp till 35 års åldern, och bli glada igen vid strax efter 40, men däremellan är de skitjobbiga, griniga och tjuriga.

Vad detta beror på vet jag inte, men jag gissar på att det är ett slags förstadium till klimakteriet som kommer i den åldern, som på sätt och vis, psykiskt men inte fysiskt, är värre än själva klimakteriet.

Den åldern, för kvinnor, påminner en del om hur de beter sig i puberteten. Jag vet inte om det finns ett samband mellan grinig som tonåring och grinig som 35-42:åring, men gissar på ett samband. 

Vad larvigt sagt! Jag och mina vänner är hur glada som helst och vi är i 35-40-års åldern. Men vi bryr oss inte om materiell standard och har inga barn så vi gör mer vad vi själva vill.

Jag tror grinigheten har att göra med att kvinnor en viss tid i livet har väldigt mycket att bära upp och höga krav på sig vid en viss ålder, tänk småbarnsåren, jobb inom stressyrken vård, omsorg och skola, hus, sjuka föräldrar och dylikt. Utbrändheten är störst för kvinnor mellan 35-45 år och kvinnor har rent generellt högre krav på sig själva när det gäller att ta hand om barn och prestationer på jobbet. Duktig flicka syndrom
  • Isabellisen
    Isabellisen skrev 2016-07-03 11:28:19 följande:

Vad larvigt sagt! Jag och mina vänner är hur glada som helst och vi är i 35-40-års åldern. Men vi bryr oss inte om materiell standard och har inga barn så vi gör mer vad vi själva vill.

Jag tror grinigheten har att göra med att kvinnor en viss tid i livet har väldigt mycket att bära upp och höga krav på sig vid en viss ålder, tänk småbarnsåren, jobb inom stressyrken vård, omsorg och skola, hus, sjuka föräldrar och dylikt. Utbrändheten är störst för kvinnor mellan 35-45 år och kvinnor har rent generellt högre krav på sig själva när det gäller att ta hand om barn och prestationer på jobbet. Duktig flicka syndrom

Typiskt killar! När man har mens får man höra #har du pms eller?# Så fort man hävdar sina rättigheter och säger vad man tycker.

När man är 35-45 får man höra #är du i klimakteriet/förklimakteriet eller?# Så fort man hävdar sina rättigheter och säger vad man tycker.

Någonstans däremellan kanske någon lyssnar på vad man säger, tack.
  • Isabellisen
    Anonym (Hur gammal?) skrev 2016-07-03 11:35:10 följande:

Ni ser det säkert själva som att ni har hur glada som helst, men skillnaden märks tydligt på hur ni är i din ålder jämfört med före och efter. Nu är jag själv till åren så alltför unga går bort, men jag har ett krav på att hon skall vara mellan 25 och 35 eller 42+ annars får det vara.

Nej, du har helt fel.

Jag är mycket lyckligare nu än när jag var 30. Nu har jag fått mer utbildning, tagit examen, fått bättre jobb med trygghet och goda arbetsvillkor, ca 10 000 kr mer i lön, tid och möjlighet att satsa på mina intressen, jag tror mer på mig själv och har bättre självförtroende, bättre lägenhet med fin inredning och uteplats, större kännedom om mig själv och vad jag behöver för att vara lycklig. Jag vågar mera och satsar på det jag tycker är kul och lyssnar inte på vad andra tycker man ska göra. Dessutom har jag pengar till allt roligt. Löneökningen gör att jag kunnat gå ner i tid och satsat på det som är min passion i livet, inte bara jobba. Vilket gjort mig mer lycklig också.
  • Isabellisen
    Anonym (Mor nr 2) skrev 2016-07-02 13:35:49 följande:

Kunde inte sagt detta bättre själv! Varför är män så underdåniga? Jag har redan pratat med min son och varnat honom för att vara en toffel, det värsta en man kan vara.

Nej, det tycker jag inte. Den värsta typen är den som blivit för bortklemad av sin mamma och är van att bli ständigt uppassad så att de blivit riktiga slarviga ungkarlar som inte kan koka ett ägg eller använda en dammsugare. De är värre.
  • Isabellisen
    Anonym (mor) skrev 2016-07-03 13:01:20 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i här men jag tror TYVÄRR att den gruppen är försvinnande liten om man jämför med de "strykrädda"! Varför säger jag tyvärr? jo för jag tycker synd om mannen i gemen. Det är inte feminism och jämställdhet som det ska jobbas för nu utan mannens återupprättande! och det säger jag som är singel och har två döttrar och ingen son.

Jaha...som dejtande kvinna i 30-års åldern har jag träffat på en del män i denna ålder som inte kan ta hand om sitt hem, inte laga mat och har ett gapande tomt kylskåp, ständigt. Män som ändå tror att de är guds gåva till kvinnan trots allt detta. För de har blivit intutade hur fantastiska de är sen barnsben.

Min föräldrageneration har fortfarande en uppdelning av mans och kvinnogöromål. De är födda på 40-talet. När jag var liten fick jag höra att jag skulle hjälpa till, men min bror fick gå fri, fast han är äldre. Så att växa upp och se uppdelningen mellan könen som liten, det präglar och påverkar en människa. Och det var bara en generation tillbaka. Det tar lång tid att ändra könsroller, längre än en generation och många unga par har fortfarande en uppdelning där kvinnan ofta lagar mat och sköter hemmet.
  • Isabellisen
    Lord Hans skrev 2016-07-03 13:52:57 följande:

Japp, kvinnor vill inte ha en mespropp fast de kvinnor som skriver på FL försöker intala sig själva det. Kvinnor vill ha en riktig man.

Skitsnack! Kvinnor vill ha en jämställd man som kan kommunicera, visa känslor och ställa upp för familjen med att sköta hushållet och matlagning bland annat. Man behöver inte vara mes men det handlar om team work och att hjälpa varandra och kunna samarbeta.
  • Isabellisen
    Dr Nail skrev 2016-07-04 03:23:17 följande:

Antingen det, eller så har man självrespekt. 

Men jag håller med: fortsätt ts; det verkar gå bra, baserat på det du skriver :D

Va? Jättegulligt att åka och köpa godis ju om man ska mysa på kvällen eller ha en man som lagar en romantisk middag och överraskar. Det är ju en sån gullig karl som man vill ha, så klart!
Svar på tråden Min flickvän är ofta sur.